شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۵۷۶
سه‌شنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

فکرشهر: مسئول بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت جم گفت: ۲۶۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم در این شهرستان شناسایی شد.

به گزارش فکرشهر، پریسا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه غربالگری تنبلی چشم برای بالغ‌بر پنج هزار کودک سه تا ۶ ساله و باهدف شناسایی زودهنگام اختلالات بینایی در شهرستان جم در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: تنبلی چشم اختلالی در بینایی فرد است که باعث می‌شود دید یک‌چشم و گاهی دو چشم کاهش پیدا کند و با اصلاح عیب انکساری (با استفاده از عینک، لنز و....) و حتی رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نمی‌شود.

قاسمی با اشاره به اینکه نزدیک به ۴ میلیون نفر در ایران از اختلالات بینایی رنج می‌برند گفت: در بیشتر موارد ظاهر چشم کاملاً سالم است و والدین و اطرافیان فرد نیز متوجه خطری که سلامتی چشم‌های فرد را تهدید می‌کند، نیستند.

وی تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم را تشخیص به‌موقع عوامل ایجادکننده آن دانست و افزود: برنامه غربالگری تنبلی چشم در سنین ۳ تا ۶ سال اجراشده، شناسایی زودهنگام این اختلال نقش مهمی در درمان و رفع آن دارد و اغلب درمان بعد از سن ۱۲ سالگی، اثری بر بهبودی چشم‌ها ندارد.

قاسمی از غربالگری پنج هزار و ۱۷۶ کودک جمی و شناسایی ۲۶۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم در سال گذشته خبر داد گفت: این طرح با همکاری اداره بهزیستی در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی شهرستان جم در حال اجرا است.

وی بیان کرد: نیاز است چشم‌ها حداقل یک‌بار در طول سال و در سنین سه تا ۶ سالگی بررسی شود و پس از شناسایی افراد مشکوک، به سطوح بالاتر جهت درمان ارجاع می‌شوند.

مسئول بیماری‌های غیر واگیر جم خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود بالغ‌بر پنج هزار کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در شهرستان شرکت کنند که با همکاری مراقبین سلامت، بهورزان و غربالگر اداره بهزیستی فراخوانی و معاینه می‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر