شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۳۳۸
سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲

فکرشهر: مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش‌بینی می شود با توجه به این که استان بوشهر با داشتن بیش از ۵۰ هزار هکتار درخت کُنار و به عنوان قطب تولید عسل این درخت در کشور محسوب می شود بتواند ۲ هزار تن عسل مرغوب و با کیفیت توسط زنبورداران بومی و مهاجر تولید کند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، فرید صادقی‌زاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هر سال تعداد قابل توجهی زنبوردار مهاجر از نقاط مختلف کشور از اواسط شهریورماه به قصد تولید و برداشت عسل کُنار در مناطق مختلف استان (نقاط کُنارخیز) مستقر می‌شوند.

وی افزود: افزون بر زنبورداران مهاجر، ۶۵۰ نفر از زنبورداران بومی استان نیز بعد از تابستان گذرانی در مناطق ییلاقی به استان برگشته و در نقاط یاد شده مستقر می‌شوند.

مسئول پرورش زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: تولید عسل کُنار به دلیل عطر و طعم و خواص منحصر به فرد و همچنین بازار پسندی بالای آن، مورد توجه خاص بوده و به دلیل محدودیت پوشش درختان کُنار، زنبورداران در این فصل در انتخاب نقطه اسکان زنبورستان باهم رقابت می‌کنند که اسکان آنها به صورت فشرده و متراکم است.

صادقی‌زاده ادامه داد: طبق دستورالعمل سالیانه کوچ و اسکان زنبورستان‌ها، تمام زنبورداران موظف به رعایت این ماده قانونی در ۶۰۰ نقطه استان بوشهر هستند.

وی ادامه داد: زنبوردار قبل از کوچ بایستی از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مبدا مجوز کوچ و گواهی سلامت زنبورداران را بگیرد و قبل از اسکان در نقطه مورد نظر نیز بایستی با مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مقصد یا تعاونی زنبورداران طرف قرارداد (در مناطق کنارخیز) هماهنگی کرده و مجوز اسکان دریافت کند.

صادقی‌زاده اضافه کرد: طبق دستورالعمل تنها مرجع قانونی صدور مجوز اسکان جهاد کشاورزی یا تعاونی زنبورداران طرف قرارداد می باشد و مالکین زمین و مرتع‌داران نیز نمی‌توانند بدون هماهنگی و اخذ مجوز با ارگان مذکور در زمین خود زنبوردار مستقر کنند.

وی ادامه داد: فواصل و حریم زنبورستان‌ها در نقاط اسکان باید رعایت شود و بدیهی است با زنبورداران فاقد مجوز کوچ و اسکان که باعث بی نظمی و خسارت به زنبورداران قانونمند می‌شوند برخورد قانونی صورت گرفته و ضمن جابجایی به مراجع قانونی ذیصلاح معرفی می‌شوند.

عسل کنار یا سدر، عسلی است که زنبور از گل‌های این درخت تغذیه کرده و خواص اصلی کنار را نیز شامل می‌شود، این عسل دارای مواد مغذی بسیار، ویتامین‌ها و مواد معدنی متعددی است و خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر