دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: آمریکا از چین خواسته تا از نفوذش بر کشور‌های منطقه به ویژه ایران استفاده کند تا مانع گسترده شدن دامنه‌های جنگ غزه شود...
کد خبر: ۲۰۰۰۷۱۱
شنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸

فکرشهر: روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شد دولت واشنگتن از چین خواسته تا از روابط نزدیک خود با ایران برای تعدیل مواضع تهران در قبال جنگ غزه استفاده کند.

به گزارش فکرشهر از عصرایران و بر اساس این گزارش، آمریکا از چین خواسته است تا از روابط خود با ایران و دیگر کشور‌های منطقه" خاورمیانه" برای ایجاد آرامش و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌های بین اسراییل و حماس به سراسر منطقه استفاده کند.

آمریکا در حالی خواستار ایجاد آرامش و جلوگیری از گسترده شدن جنگ در منطقه شده، که هم از لحاظ سیاسی و هم از نظر کمک تسلیحاتی و نیز عملیات‌های نظامی اسراییل در غزه که منجر به یک فاجعه تمام عیار انسانی شده، مشارکت فعالی دارد.

مقامات واشنگتن این درخواست را در جریان سفر ۳ روزه اخیر" وانگ یی" وزیر خارجه چین به واشنگتن مطرح کرده اند. وانگ یی در این سفر با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز دیدار داشت.

فایننشال تایمز: درخواست آمریکا از چین برای آرام کردن ایران

وانگ یی در این سفر ۳ روزه که از سال ۲۰۱۸ به بعد نخستین سفرش به آمریکاست، به مدت ۱۰ ساعت با جو بایدن، آنتونی بلینکن و جیک سالیوان ۳ مقام ارشد سیاسی و دیپلماتیک و امنیتی آمریکا دیدار و رایزنی کرده است.

به گزارش فایننشال تایمز: " ایالات متحده درباره اقدام نظامی احتمالی ایران در حمایت از حماس یا حزب الله که ممکن است باعث یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه بشود، نگرانی دارد. "

یک مقام ارشد آمریکایی به این روزنامه گفت: "ما به چین فشار آوردیم تا یک رویکرد سازنده‌تر اتخاذ کند که این رویکرد مراودات آن‌ها با ایرانی‌ها برای تاکید بر حفظ آرامش را شامل خواهد شد. "

او افزود: واضح است که چین روابطی در منطقه دارد و ما فکر می‌کنیم باید از ارتباطات خود برای تاکید بر حفظ آرامش از سوی همه طرف‌ها استفاده کند و فکر می‌کنم برخی از اظهارات علنی آن‌ها فقط روی یک جهت متمرکز بوده است. "

به نوشته فایننشال تایمز، اسراییل از موضع چین در زمینه جنگ اخیر بین حماس و اسراییل خشمگین است، چون چینی‌ها آن گونه که مقامات تل آویو انتظار داشتند رویکردی مناسب در قبال اسراییل در پیش نگرفته و حتی تلویحا از تل آویو به دلیل فراتر رفتن حمله نظامی آن‌ها به غزه از حق دفاع از خود انتقاد کرده اند.

چینی‌ها همچنین حماس را بابت حمله غافلگیرانه "طوفان الاقصی" به اسراییل محکوم نکرده اند و در جریان رای گیری‌های شورای امنیت نیز در کنار روسیه و ایران بر آتش بس فوری در غزه تاکید داشته اند.

نامزد جمهوریخواه: همه چیز زیر سر چین است

از سوی دیگر "ران دسانتیس" فرماندار جمهوریخواه ایالت فلوریدا آمریکا و یکی از نامزد‌های جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در سخنانی دولت پکن را به حمایت و پشتیبانی از ایجاد جنگ‌های منطقه‌ای به منظور بر هم زدن تمرکز آمریکا متهم کرده است.

این سیاستمدار آمریکایی روز جمعه در سخنانی در بنیاد محافظه کار "هریتیج" در واشنگتن گفت چین یک "تهدید بزرگ" برای ایالات متحده است و پکن را متهم کرد که از طریق پیوند‌های اقتصادی خود با روسیه و ایران به بی ثباتی جهانی کمک می‌کند.

فایننشال تایمز: درخواست آمریکا از چین برای آرام کردن ایران

سخنرانی دسانتیس در بنیاد هریتیج در واشنگتن/ عکس:بلومبرگ

او مدعی شد: چین بازیگر اصلی پشت سر هر دو این درگیری‌های خارجی (جنگ اوکراین و جنگ بین حماس و اسراییل در غزه) است.

او با اشاره به حزب کمونیست چین گفت: " حزب کمونیست چین هم ایران و هم روسیه را از نظر مالی سرپا نگه می‌دارد. چین در حال خرید مقادیر انبوهی نفت ایران از بازار سیاه است و در نتیجه دست آن‌ها را پر می‌کند و روسیه نیز مقادیر زیادی گاز و خیلی چیز‌های دیگر به چین می‌فروشد و این باعث تقویت ماشین جنگی روسیه می‌شود. "

دسانتیس گفت که این درگیری‌های منطقه‌ای در اوکراین و اسراییل در نهایت به نفع چین و به ضرر ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

او مدعی شد چینی‌ها از ایران و روسیه برای بحران آفرینی در مناطق مختلف استفاده می‌کنند تا انرژی و تمرکز ایالات متحده آمریکا را از روی خودشان به نقاط دیگر دنیا منحرف کنند تا واشنگتن نتواند مداخله‌ای در موضوع تایوان داشته باشد.

وی گفت: "درگیری‌های طولانی، به‌ویژه بین روسیه و اوکراین، در نهایت به نفع چین خواهد بود، زیرا تمرکز آمریکا را منحرف می‌کند و ذخایر تسلیحات و مهمات غربی‌ها را که در حال حاضر رو به کاهش است، بیشتر کاهش می‌دهد. "

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر