چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۴۸۰۸
جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

فکرشهر: معاون شهردار تهران مدعی است که توان صنعتی‌سازی مسکن در ایران وجود ندارد و باید از چینی‌ها کمک کرد. عده‌ای بر این باورند که ورود چینی‌ها به بازار مسکن ایران، باعث گران‌تر شدن مسکن و بازماندن تولیدکننده داخلی می‌شود. اما دولت با تهاتر نفت ایده‌های دیگری برای اتمام طرح نهضت ملی مسکن در سر دارد.

به گزارش فکرشهر، محتشم، انبوه ساز، درباره صنعتی‌سازی مسکن در ایران به «انتخاب» گفت: اینکه گفته‌اند توان صنعتی‌سازی نداریم، به شکل صد درصد صنعتی‌سازی نداریم و در محدوده ۵ درصد هستیم. قرار است در برنامه توسعه هفتم به ۱۵ درصد برسیم. صنعتی‌سازی یک فرآیند است که اگر بخواهیم به آن برسیم زمان لازم است. مثلاً تکنولوژی داشته باشیم و از آن بتوانیم کارخانه جاتی احداث کنیم که این کارخانه‌ها قطعات ساختمان را تولید کنند و به صورت یک پازل در محل کارگاه نصب شود. طبیعتا چنین امکانی نداریم. در سال‌های تحریم هم خیلی تلاشی برای طی کردن این مسیر نشده است.

وی در ادامه درباره وضعیت فناوری‌های ساختمانی در ایران بیان کرد: ما در فناوری‌های نوین هم آشنایی داریم و هم به شکل پراکنده از فناوری‌های جدید در دنیا را در اختیار داریم. این موضوع با صنعتی‌سازی ساختمان دو مسأله متفاوت است. البته لازم و ملزوم هم هستند، اما لزوماً یکی نیستند. در نتیجه ما با صنعتی‌سازی فاصله داریم و باید نقشه راه تهیه شود و وزارت صمت هم کمک کند.

محتشم درباره ورود چینی‌ها به ساخت و ساز در ایران گفت: الان دولت و شهرداری شنیده می‌شود که می‌خواهند برای نهضت ملی مسکن و ساخت یک سری هتل و ساختمان‌های خدمات عمومی از چینی‌ها استفاده کنند. مراودات کشور‌ها با هم ایرادی ندارد، ولی به شرط اینکه منافع ملی در آن دیده شود. کشور‌های مختلف با وجود تمام امکاناتی که دارند ممکن است از امکانات دیگری هم استفاده کنند، اما زمانی این اتفاق می‌افتد که یا نتوانند خودشان کار کنند یا اینکه اینقدر سرشان شلوغ باشد که قیمت داخلی بیشتر شود. چین می‌خواهد در کشور ما جایگزین نیرو‌های ما شود. البته برای چین توجیهی ندارد که نیروی انسانی از چین بیاورد و اینقدر نیروکار در ایران ارزان است که از نیرو داخل استفاده می‌کند.

او افزود: دولت مدعی است که من قرار نیست از جیبمان پول برای ساخت نهضت ملی مسکن بدهیم. ما در تهاتر نفت این هزینه را جبران می‌کنیم و چینی‌ها با نرخ ثابت این خانه‌ها را می‌سازند. دولت با تفکر دور زدن تحریم و هزینه‌های سنگین، سعی می‌کند از چینی‌ها در برابر نفت، ساختمان بگیرد.

محمدصادق پارسا مهر، درباره ادعا معاون شهردار تهران مبنی بر عدم توان صنعتی‌سازی مسکن به «انتخاب» گفت: این ادعا کاملاً کذب است. انبوه سازان کشور چندین سال است که به صنعتی‌سازی به نحو احسن مشغول شده‌اند. این صحبت بر اساس چه ادعایی انجام شده است؟ این حرف‌ها بابت تهاتر نفت‌زده می‌شود. اصلاً ما مشکل صنعتی‌سازی مسکن در ایران نداریم. ما انتظار داریم دولت دست انبوه ساز را بگیرد نه اینکه چینی‌ها را وارد کند.

وی درباره فاصله ایران تا استاندارد‌های جهانی در ساخت و ساز بیان کرد: نزدیک به ۸۰ درصد به استاندارد‌های جهانی در ساخت مسکن نزدیک هستیم. من کشور‌های دیگر را از نزدیک دیده‌ام که خیلی از ایران عقب هستند. مثلاً قزاقستان و ارمنستان خیلی از ما در ساخت صنعتی مسکن عقب هستند. ترکیه با ما برابری می‌کند؛ شاید برخی کشور‌های اروپایی از ما جلو باشند.

پارسا مهر درباره صنعتی‌سازی مسکن گفت: در آیتم‌های جداگانه‌ای صنعتی‌سازی دسته‌بندی می‌شود و یک سرفصل نیست. در اسکلت و سازه یک سری اقدامات وجود دارد مثلاً تبدیل اسکلت بتنی به پیچ و مهره یعنی صنعتی‌سازی شده است. در سقف‌ها کامپوزیت و فلزی داریم؛ اگر سقف به عرشه فلزی تبدیل شود صنعتی‌سازی رخ داده است. در نازک کاری و پنجره هم فرق می‌کند. در هر بخش ساختمان صنعتی‌سازی شکل خاصی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر