شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۴۸۶۲
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

فکرشهر: مدیر اداره حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: یک قطعه «اندمیک زاغ بور» برای نخستیم بار در پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان مشاهده و تصویر آن ثبت شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، احمد صفرزاده اظهار کرد: محیط بانان پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم در پایش و گشت خود این گونه نادر را مشاهده و تصویر آن را ثبت کردند.

وی افزود: زاغ بور که لقب «پرنده ملی ایران» را دارد، تنها پرنده بومی انحصاری کشور است که در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی شرق و جنوب شرق ایران یافت می‌شود.

صفرزاده خاطرنشان کرد: این پرنده زیرک و تا حدودی مخفی کار است و این امر مشاهده آن را در طبیعت با مشکل مواجه می‌سازد؛ از سوی دیگر هماهنگی کامل رنگ پر و بال این پرنده با محیط و پرواز در ارتفاع کم، امکان مشاهده آن را در زیستگاه‌های طبیعی اش کاهش می‌دهد.

زاغ بور یا زاغ کویری (نام علمی: Podoces pleskei) پرنده‌ای از خانواده کلاغیان است.

مشاهده پرنده‌ای نادر برای نخستین بار در جاجرم خراسان‌شمالی + عکس

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهار گانه کشور به شمار می‌رود. میاندشت دارای یکی از غنی‌ترین و متراکم‌ترین گونه‌های جانوری در بین زیستگاه‌های استپی کشور است و این پناهگاه با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی دارای سه شهر جاجرم، سنخواست و شوقان، سه بخش، پنج دهستان و ۵۵ آبادی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر