شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۵۶۴۶
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۳

فکرشهر: گروهی از کارشناسان فرانسوی اعلام کردند که برای پی بردن به راز صدای یک ویولن قدیمی به دستگاه پرتاب اشعه ایکس متوسل شده‌اند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، این ویولن که از قرن هجدهم میلادی بر جای مانده متعلق به نیکولو پاگانینی، آهنگساز ایتالیایی بود و به دلیل صدای قوی‌اش به «توپخانه» معروف است. نیکولو پاگانینی به مدت چند دهه از این ویولن استفاده می‌کرد. پس از مرگ این آهنگساز در سال ۱۸۴۰ ویلولن او به شهرداری جنوآ رسید.

کارشناسان فرانسوی امیدوارند با استفاده از اشعه ایکس بتوانند مدلی سه بعدی از این ویولن به جای مانده از سال ۱۷۴۳ تهیه کنند. آن‌ها هدف از این کار را در گام اول حفاظت از ویولن و سپس کشف راز صدای آن عنوان کرده‌اند.

انتظار می‌رود که نتیجه استفاده از دستگاه پرتاب اشعه ایکس تا چند ماه دیگر مشخص نشود.

انتقال این ویولن از جنوآ به شهر گرنوبل در فرانسه تا سقف ۳۰ میلیون یورو بیمه شده است. استفان آوالوس، کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۱۷ فیلم مستندی درباره این ویولن ساخت.

ویولن مشهور نیکولا پاگنینی توسط جوزپه گوارنری، سازساز معروف ایتالیایی ساخته شد. این ویولن در دوره معاصر به ندرت برای استفاده در اختیار برخی از نوازندگان قرار گرفته است. برندگان مسابقه ویولن نوازی جنوآ از معدود افرادی هستند که امکان استفاده از این ویولن را داشته‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر