شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
فکرشهر: محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکا صاحبان صنایع داروسازی، درباره چالش‌های اقتصاد دارو در سال ۱۴۰۳ گفت: ما در حوزه دارو بزرگترین چالش اقتصادی‌مان چالش نقدینگی است. طلب شرکت‌های دارویی از مراکز دولتی به شدت بالا رفته است و بودجه‌هایی که برای طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ درنظر گرفته شده نیاز به ترمیم دارد و اصلاً کافی نیست. از این طرف بانک مرکزی هم برای چالش‌های تحریمی و رشد ترازنامه بانک‌ها، خط اعتباری شرکت‌ها را افزایش نمی‌دهد...
کد خبر: ۲۰۰۵۸۳۳
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴

فکرشهر: کمبود دارو در سال ۱۴۰۲ نگرانی‌های شدیدی برای بیماران و شرکت‌های داروسازی به وجود آورد. تداوم این روند در سال ۱۴۰۳ با توجه به کمبود نقدینگی شرکت‌های دارویی و عدم ساخت دارو و واردات مواد اولیه، زنگ خطر شرایط سخت دارویی را به صدا در آورده است.

به گزارش فکرشهر، محمد عبده‌زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکا صاحبان صنایع داروسازی، درباره چالش‌های اقتصاد دارو در سال ۱۴۰۳ به «انتخاب» گفت:ما در حوزه دارو بزرگترین چالش اقتصادی‌مان چالش نقدینگی است. طلب شرکت‌های دارویی از مراکز دولتی به شدت بالا رفته است و بودجه‌هایی که برای طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ درنظر گرفته شده نیاز به ترمیم دارد و اصلاً کافی نیست. از این طرف بانک مرکزی هم برای چالش‌های تحریمی و رشد ترازنامه بانک‌ها، خط اعتباری شرکت‌ها را افزایش نمی‌دهد. از یک طرف مطالبات را از دولت نمی‌توانیم نقد کنیم، از طرفی دیگر وام نمی‌توانیم بگیریم. وقتی در این شرایط قرار می‌گیریم برای دریافت ارز هم دچار مشکل می‌شویم. این مسأله اگر به فوریت تصمیم‌گیری نشود شرکت‌ها دچار مشکل بیشتر می‌شود و کمبود‌های دارویی بیشتر می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر تورم بر وضعیت دارو بیان کرد: در حوزه کلان بزرگترین مشکل ما تحریم و تورم و ارز چند نرخی است. این سه موضوع در تمامی بنگاه‌های اقتصادی مشکل ایجاد کرده است. مشکل بعدی حقوق نیروی کار است که با افزایش‌ها نیز چندان منجر به بهبود شرایط نمی‌شود. به نظر من دولت مهم‌ترین کاری که باید انجام دهد کنترل تورم در سال آینده است. اگر موفق شوند حال بنگاه‌ها بهتر می‌شود، اما با تداوم تورم همه زیان می‌بینند.

عبده‌زاده درباره کمبود دارو در سال آینده گفت: پیش‌بینی من این است که با توجه به کمبود نقدینگی در ماه‌ها اخیر در سه ماه اول سال آینده کمبود‌های دارویی ما بیشتر خواهد شد. ما نقدینگی نداشتیم که ارز بگیریم تا مواد اولیه تهیه کنیم، در نتیجه دارویی وجود ندارد. چالش‌های اقتصاد دارو همواره وجود داشته است و بحث نقدینگی و واقعی ندیدن بودجه دارو جز آن‌ها بوده‌اند. تأمین ارز به موقع توسط بانک مرکزی و قیمت‌گذاری هم برای ما ایجاد چالش کرده‌اند. اگر اصلاح قیمت دارو متناسب با تورم نباشد موجب کمبود دارو می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر