پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۶۴۹۸
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶

فکرشهر: فرماندار دیر، بندر تجاری این شهرستان را قطب معادلات تجاری بین ایران و قطر دانست و گفت: هم اکنون اجرایی شدن طرح بندر تجاری بین دیر و الرویس قطر در دستور کار سرمایه‌گذاران قطری قرار دارد.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، یونس باربرز در نشست با دست‌اندرکاران بنیاد نخبگان استان بوشهر با اشاره به تسریع یافتن طرح‌های زیرساختی در شهرستان دیر اظهار داشت: شهرستان دیر در ابعاد گوناگون تجاری، گردشگری، کشاورزی، اقتصادی، پرورش آبزیان و طرح‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد دریا محور، از ظرفیت بالایی برخوردار است.

فرماندار دیر با تاکید نقش مهم نخبگان در توسعه طرح‌های دانش‌بنیان بر اساس ظرفیت‌های بندر دیر گفت: هر گونه حمایت از سرمایه‌گذاران شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در توسعه طرح‌های پیشران در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های عمرانی و زیربنایی در شهرستان دیر تسریع یافته است افزود: یکی از طرح‌های مهم عمرانی جاده وفاق بین دیر و کنگان است که نقش مهمی در توسعه این منطقه دارد.

باربرز با اشاره به جایگاه جاده وفاق به‌عنوان دروازه ورودی جنوب به مرکز استان بوشهر خاطرنشان کرد: در گذشته شهرستان دیر به دلیل اینکه در مسیر اصلی قرار نداشت، در بن بست بود، اما با اجرا طرح جاده وفاق عملاً این شهرستان از بن بست خارج می‌شود و دروازه ورودی به مرکز استان بوشهر خواهد بود.

فرماندار دیر، این شهرستان را قطب تجارت با کشور قطر دانست و بیان کرد: از راه دریایی بین دیر تا قطر ۸ ساعت است که نقش مهمی در توسعه تجارت دریایی دارد.

وی تقویت تجاری و بازرگانی بندر دیر با قطر را رو به افزایش و توسعه دانست و تصریح کرد: طرح بندر تجاری بین دیر و الرویس قطر در دستور کار سرمایه‌گذاران قطری قرار دارد.

یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی ساحلی مستعد پرورش آبزیان

باربرز گفت: بندر دیر با ۹۵ کیلومتر مرز دریایی با خلیج فارس، طولانی‌ترین مرز دریایی در استان بوشهر دارد که در این راستا، یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی ساحلی از روستای دمیگز تا بندر دیر مستعد برای پرورش ماهی و میگو است.

فرماندار دیر افزود: ایجاد شهرک تفریحی، گردشگری و مسکونی صنعت در این شهرستان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به مزیت کشاورزی در این شهرستان گفت: اکنون یک‌هزار و ۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان فعال است که بخشی از این چاه‌ها غیرمجاز و برای نظارت و اقدام، اراده جمعی در استان بوشهر مورد نیاز است.

فعالیت ۶۰ معدن در شهرستان دیر

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان دیر هم بیان کرد: در شهرستان دیر ۶۰ معدن وجود دارد که مهمترین آن‌ها معادن سنگ آهک دولومیت با تولید ۱۵ میلیون تن آهک و ۵۰ میلیون تن دولومیت است که در حال حاضر مشکل برق دارد.

زهیر صالحی افزود: معدن آهک هیدراته با تولید ۴۵ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال به دلیل هزینه و تزریق تسهیلات بانکی دارای مشکل است.

شهرستان دیر در بخش کشاورزی و شیلات دارای مزیت بالایی است

عضو هیئت بنیاد نخبگان استان بوشهر هم شهرستان دیر را قطب تولید برخی محصولات دانست و گفت: خرما، آبزیان و گوجه‌فرنگی عمده محصولات درجه یک استان بوشهر محسوب می‌شود که شهرستان دیر در بخش کشاورزی و شیلات دارای مزیت بالایی است.

رحیم خادمی افزود: افزایش بهره‌وری در عوامل تولید، زنجیره ارزش محصول و فناوری می‌تواند باعث رشد و توسعه شود.

نقش مهم بنیاد نخبگان در رشد و توسعه شهرستان دیر

بخشدار مرکزی دیر و رابط بنیاد نخبگان شهرستان دیر هم با اشاره به فعالیت این نهاد بیان کرد: بنیاد نخبگان در گستره‌های آموزش، بهداشت و سلامت، اقتصاد و فرهنگ فعالیت‌های خوبی داشته است.

معصومه محمدی افزود: شهرستان دیر در بخش‌های شیلات، کشاورزی، صنایع و معادن، نیروی انسانی ماهر و نخبه ظرفیت خوبی دارد که بنیاد نخبگان می‌تواند زمینه رشد و توسعه شهرستان دیر را فراهم کند و هدف از تشکیل این جلسات بررسی و ارائه راهکار‌های اساسی و موثر در ارتقای توسعه و رشد شهرستان دیر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر