جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کیمیای «نشاط اجتماعي» در پارس جنوبی
حسين ايزدپناه
کد خبر: ۳۳۷۸۳
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۳

اگر اين رويه همچنان با بي‌تفاوتي مواجه شود در آينده‌اي نه چندان دور بايد با اجتماعي افسرده مواجه شد كه نسل رو به رشد آن به احتمال زياد ميراث دار تفكري نقدگونه از عدم مشاركت جدي پدران خود در سرزمين آبا و اجدادي شان هستند.

بدون شک مسئوليت کمبودهای موجود و برون رفت از آن تنها بر عهده منتخب مردم در مجلس نيست، بلكه همه مسئولان متناسب با مسئولیت خود در این ماجرا سهيم هستند، اما از آنجا كه براي اولين بار يک خانم موفق به كسب كرسي سبز رنگ مجلس از حوزه جنوب استان و اجتماعي با پيشينه فرهنگ مرد سالاري شده، اين رويكرد، فرصتي براي تزريق نشاط و شادابي به بدنه آن است، امري كه يكي از پايه هاي اساسي آن، مشاركت جدي زنان در توسعه پايدار است و خانم سکینه الماسي به عنوان الگويی به حقيقت پيوسته، مي تواند نقشي جدي و واقعي ايفا كند.

بعد از گذشت 17 سال از برافروختگي كوههاي جنوب استان به واسطه مشعل هاي هميشه فروزان تاسيسات صنعتي گاز و پتروشيمي و ازدحام آهن و فولاد در جغرافياي ساحلي جنوب استان، با وجود منافع اقتصادي آن براي كليت كشور، هنوز اما نور اميدوار كننده اي بر پيشاني روياهاي جوانان اين خطه براي نقش آفريني جدی تر در صنعت تابيدن نگرفته و اين سرخوردگي و يا بنوعي بي عدالتي همچنين صدها بغض در گلو خفته ديگر، شايد به نحوي در انزواي اجتماعي جوانان بندر نشين دخالت مستقيم داشته است.

وقتي با اهل هنر و صاحبان ذوق و انديشه اين منطقه كه اصولا مي توانند در پويا نگه داشتن جامعه محلي خود جريان ساز باشند به گفتگو بنشينيد قطعا به نااميدي و بي انگيزگي آنان پي خواهيد برد، چرا كه اعتقاد دارند حمايت نمي شوند، حال آنكه شركت هاي گازي و پتروشيمي مي توانند از استعدادهاي بومي براي برنامه هاي فرهنگي خود بهره گيري كنند و اين انگيزه اي شود براي بروز استعدادهاي بيشتر و خلق آثار متعدد و زمينه اي مناسب براي تعامل بيشتر اجتماع محلي با صنعت.

اگر اين رويه همچنان با بي تفاوتي مواجه شود در آينده اي نه چندان دور بايد با اجتماعي افسرده مواجه شد كه نسل رو به رشد آن به احتمال زياد ميراث دار تفكري نقدگونه از عدم مشاركت جدي پدران خود در سرزمين آبا و اجدادي شان هستند.   

اين رويكرد آنها را به سمت انزوا، كم تحركي و تا حدي بي تفاوتي سوق داده است.  از این رو بايد چاره اي اندیشید و مسلم است آموزش و فرهنگ سازي در کنار جلب اعتماد اجتماعي مردم، یکی از راه حل های اساسی می باشد.

در این بین خانم الماسی نماینده جنوب استان و عضو کمیسیون انرژی مجلس که قبلا در حوزه آسیب های اجتماعی فعالیت داشته، مسئولیتی مضاعف باید بر دوش خود احساس نموده و زمینه ساز جلب مشارکت مجموعه نفتی ها در راستای نشاط اجتماعی باشد.

نشاط اجتماعی که باید گفت در منطقه پارس جنوبی - چه بین نیروهای کار و چه ساکنین- به کیمیایی مبدل شده و انتظار است در این خصوص چاره اندیشی شود.

به نظر می رسد خانم الماسی باید با صدای بلندتر و رساتر این مطالبه را بازگو کند، چرا که مسیر طی شده طی یکسال اخیر از آغاز مجلس دهم و فعالیت ایشان در کمیسیون انرژی، هنوز نتوانسته دستاوردهای ملموسی در این خصوص را نمایان سازد.

منبع: خلیج فارس

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸
والا ما از این خانم هیچ صدایی نشنیدیدم که بلند یا کوتاه باشه، متاسفم برای انتخاب قومی و قبیله ایمون
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر