پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۰۱۰
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تقویم الگوی کشت محصول گوجه فرنگی در این استان از مرداد ماه آغاز و تا اواخر آبان ادامه دارد و هرگونه کشت خارج از این الگو و فاصله زمانی در حوزه مسئولیت این سازمان نیست.

به گزارش فکرشهر، خسرو عمرانی در گفت وگو با ایرنا افزود: کشت خارج از فصل محصول گوجه فرنگی از مزیت‌های استان بوشهر است که هر سال از مرداد تا اواخر آبان ماه انجام و برداشت محصول آن نیز با توجه به شرایط جغرافیایی مناطق مختلف این استان از نیمه آبان آغاز و تا اوایل اردیبهشت ماه سال بعد  ادامه دارد.

وی بیان کرد: به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی استان در پائیز و زمستان، تولید خارج از فصل محصول گوجه فرنگی جزو برنامه‌های استراتژیک سازمان جهاد کشاورزی است و هر سال کشاورزان زیادی در زمان مشخص اقدام به کشت این محصول می‌کنند که با توجه به خارج از فصل بودن، محصول بیشتر جنبه تازه خوری و صادارت دارد و سود خوبی نیز نصیب کشاورزان می‌شود.

عمرانی اضافه کرد: اما کسانی که خارج از تقویم کشت استان بوشهر در دی، بهمن و اسفند ماه بدون برنامه و خارج از چارچوب الگوی کشت ابلاغی این استان اقدام به کشت گوجه فرنگی ‌کنند، محصول آنان ویژگی‌های کشت خارج از فصل را ندارد و به دلیل همزمانی برداشت با سایر استان‌های دیگر به طور معمول آسیب می‌بینند.

وی یادآور شد: همچنین این گروه از کشاورزانی که خارج از الگوی استان بوشهر اقدام به کشت کوجه فرنگی می‌کنند نمی‌توانند سود گوجه کاران خارج از فصل را داشته و به دلیل اینکه جزو برنامه کشت استان نیست مسئولیت محصول با خود کشاورز است و به همین دلیل بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

عمرانی ادامه داد: در این ارتباط با توجه به محدودیت شدید کمی و کیفی منابع آبی استان بوشهر کشاورزان نباید خارج از الگوی استان اقدام به کشت گوجه فرنگی کنند و در صورت بی‌توجهی به این مهم انتظار سودآوری و حمایت نداشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس تقویم الگوی کشت این استان، هیچ توصیه‌ای به کشت گوجه فرنگی از دی ماه نمی‌شود زیرا کشاورزان با مشکلاتی ربرو می‌شوند و نباید انتظار سودی که محصول خارج از فصل دارد را داشته باشند.

عمرانی یادآور شد: در سال زراعی جاری ۱۱هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان بوشهر به زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفت و ۵۶۰ هزار تن محصول تا اوایل اردیبهشت ماه برداشت و روانه بازار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر