يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۷۹۷
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰

فکرشهر: کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر با مشکلات و کمبودهای متعددی روبرو هستند که باید حمایت ویژه‌ای از سوی نهادهای مرتبط خصوصا شهرداری‌ها صورت گیرد.

به گزارش فکرشهر از مهر، کتابخانه‌های عمومی نقش مهمی در تقویت فرهنگ جامعه دارند و نیاز است که از برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهاد حمایت لازم انجام شود.

یکی از مهمترین محل‌های تأمین هزینه‌های کتابخانه‌های عمومی، شهرداری‌ها هستند که طبق قانون باید نیم درصد از درآمدهای خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند.

کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر با مشکلات و کمبودهایی روبرو هستند که انتظار می‌رود مسئولان حمایت لازم را از این کتابخانه‌ها داشته باشند و برای رفع نیازهای آنها اقدام کنند.

منبع درآمدی خاصی نداریم

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر صبح یکشنبه در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر بیان داشت: امسال شهرستان دیر به لحاظ تعداد نسبت و کتابخانه‌های عمومی حائز رتبه اول در جشنواره رضوی شد.

سید محمدمهدی موسوی کراماتی افزود: خاطره نویسی، معرفی کتاب، نقاشی، کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های مرتبط با حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است که انجام شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره‌های مهارت‌های زندگی و محافل ادبی در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: در دوران شیوع کرونا با استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه‌های خوبی برگزار شده تا از جامعه هدف فاصله نگیریم.

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیر یادآور شد: ما به جز دریافت حق عضویت، نیم درصد درآمد شهرداری‌ها و کمک خیرین، هیچ منبع درآمدی نداریم و انتظار است شهرداری نگاه ویژه‌تری به کتابخانه‌های عمومی داشته باشند.

لزوم حمایت از کتابخانه‌ها

امام جمعه دیر با بیان اینکه کتاب منتقل کننده علوم و تجارب گذشتگان است، گفت: در ارزش قائل شدن اسلام نسبت به کتاب، همین بس که معجزه پیامبر اسلام کتاب آسمانی قرآن کریم است.

حجت الاسلام سیدعلی حسینی با اشاره به پایین بودن سرانه مطالع در کشور، افزود: کتابخوانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود و خانواده‌ها به فرزندان خود هدایای فرهنگی و کتاب بدهند تا کتابخوانی و مطالعه در جامعه رونق بگیرد.

وی بر لزوم حمایت از کتاب‌خانه‌های عمومی شهرستان دیر تاکید کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها برای کمک به کتابخانه‌ها کمک کنند تا شاهد اجرای برنامه‌ها و تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی باشیم.

شهرداری‌ها سهم خود را بدهند

کریم علی حسنی فرماندار شهرستان دیر، با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های اصلی توسعه در هر جامعه‌ای، سرانه مطالعه است.

فرماندار شهرستان دیر با بیان اینکه آمار دقیقی از سرانه مطالعه در شهرستان وجود ندارد، بیان کرد: نه تنها آمار کتابخانه های عمومی بلکه مطالعه افراد در خانه‌هایشان نیز باید احصا و برای افزایش سرانه مطالعه برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: برنامه‌های کتابخوانی مانند شنبه‌ها و دوشنبه‌های کتاب و غیره باید تقویت و به سمع و نظر مردم رسانده شود.

علی حسنی گفت: امسال با وجود کمبودها و محدودیت‌هایی که در اعتبارات داشتیم، مبلغ یک میلیارد تومان از محل تملک دارایی برای تکمیل یکی از کتابخانه های عمومی شهرستان دیر اختصاص داده‌ایم.

وی تأکید کرد: تاکنون از نویسندگان و ناشران شهرستان حمایت کرده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد.

فرماندار شهرستان دیر یادآور شد: اگر شهرداری‌های شهرستان نیم درصدی سهم کتابخانه های عمومی را به صورت منظم پرداخت کنند علاوه بر کاهش فشار مالی بر خودشان، برنامه ریزی متولیان کتابخانه‌ها نیز بهتر خواهد بود.

انتظار می‌رود دستگاه‌های مختلف در حمایت از کتابخانه‌های عمومی اقدامات لازم را انجام دهند تا مسائل و مشکلات این نهاد فرهنگی رفع شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر