دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۹۹۹۱
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵

فکرشهر: بارندگی‌های شدید همراه با توفان تندری روز یکشنبه در استان بوشهر باعث طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی، کشته شدن ۲ نفر و خسارت به مردم، تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، این سامانه بارشی که بیشتر مناطق شمالی و شمال شرق استان بوشهر را تحت تاثیر قرار داد، علاوه بر برجای گذاشتن ۲ کشته باعث ورود آب به خانه‌ها، مغازه‌ها و تخریب مزارع و بخش کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و خسارت به وسایل نقلیه مردم شد.

براساس اعلام اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر میزان بارندگی این سامانه در وحدتیه ۱۶۷ و شبانکاره دشتستان ۱۶۰ میلی متر ثبت شده‌است که این حجم بارش در مدت ۲ ساعت باعث طغیان رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی خانه‌ها و معابر، بسته شدن راه ارتباطی برازجان - شیراز و خسارت به بخش کشاورزی شد.

در شمال استان بوشهر براثر طغیان رودخانه‌های فصلی و آبگرفتگی جاده‌ها محورهای ارتباطی دیلم - هندیجان، دیلم - بهبهان، گناوه - برازجان و محور ساحلی گناوه - بوشهر برای چندین ساعت بسته شد.

شدت بارندگی در شهر گناوه به حدی بود که کانال‌های دفع آب‌های سطحی امکان تخلیه و هدایت آب به سمت دریا را نداشت و برخی از خودروها در خیابان‌ها و کوچه‌ها به دلیل آبگرفتگی گرفتار و دچار نقص فنی شدند.

همچنین به دلیل شدت بارش برق شهرستان گناوه قطع شد و باد و توفان شدید باعث سقوط ۷۰ پایه برق و ۲ دستگاه ترانس شد و به چهار کیلومتر شبکه فشار متوسط آسیب رسید که براساس برآورد اولیه کارشناسان ۳۰ میلیارد ریال به شبکه و تأسیسات برق این شهرستان خسارت وارد شده‌است.

مردم شهرهای شبانکاره و وحدتیه از توابع شهرستان دشتستان نیز دچار مشکلات زیادی از جمله آبگرفتگی معابر و منازل شدند که با تلاش نیروهای امدادی آب ورودی به خانه‌ها تخلیه و به مردم امدادرسانی شد.

در جریان سیلاب روز گذشته ۲ زن ۳۴ و ۳۵ ساله از اهالی روستاهای شهرستان دشتستان براثر ریزش کوه و گرفتار شدن در سیلاب جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: هم اکنون چهار محور ارتباطی این استان با استان‌های خوزستان و فارس بسته شده بود با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.

جهانگیر دهقانی افزود: هم اکنون در این محورهای ارتباطی شامل دیلم - هندیجان، دیلم - بهبهان، برازجان - گناوه و برازجان - شیراز تردد وسال نقلیه جریان دارد.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر تنها مسیر ساحلی گناوه - بوشهر- ریگ و جاده روستایی کردلان- درویشی در محدوده شهرستان دشتی به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی بسته است.

بخش کشاورزی شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم نیز در جریان سیلاب روز گذشته دچار بیشترین خسارت‌ شد که کارشناسان در حال بررسی میزان آن هستند.

سیلاب روز گذشته استان بوشهر منجر به تخریب و آب بردگی زمین‌های کشاورزی شامل جالیز و گندم، تخریب سیل بندهای خاکی اطراف مزارع، گلخانه‌ها، تخریب سازه‌ها و ساختمان دامداری‌ها، انبارهای نگهداری علوفه، تلف شدن دام‌ها و تخریب چاه‌ها، تلمبه‌ها و تاسیسات این بخش در این مناطق شد.

کمک به سیل زدگان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: در پی وقوع سیلاب روز گذشته و آبگرفتگی برخی خانه‌ها در این استان با همت نیروهای امدادی این جمعیت مشکل ۷۰ واحد مسکونی برطرف شد.

غلامرضا حاجیانی  اعلام کرد: ۳۰ دستگاه خودرو نیز که در سیلاب گرفتار شده بودند رهاسازی و به ۲۵۰ خانوار که کمک نیاز داشتند، امداد رسانی شد.

وی  ادامه داد: ۴۱۰ تخته پتو، ۳۰۰ تخته موکت، یکهزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون، ۱۵۰ چراغ والور و مقادیری اقلام معیشتی و خواربار نیز در اختیار آسیب دیدگان از سیل قرار گرفت.

حاجیانی ادامه داد: امدادگران در همه نقاط آسیب دیده حضور دارند و با توجه به میزان خسارت‌ها در شهرستان دشتستان بویژه شهر وحدتیه و روستاهای اطراف در حال امداد رسانی هستند.

حاجیانی گفت: امداد رسانی از سوی جمعیت هلال احمر به سیل زدگان تا فردا ادامه دارد.

اعلام آمادگی دولت برای جبران خسارت‌های سیل دشتستان  

معاون امور اقتصادی استاندار بوشهر ر روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان دشتستان گفت: "اسحاق جهانگیری" معاون اول رئیس جمهوری در تماس تلفنی با مسئولان این استان آمادگی دولت برای کمک به جبران خسارت‌های سیل در شهرستان دشتستان را اعلام کرد.

 سعید زرین فر افزود: همچنین بسیاری از مدیران کشوری با تماس تلفنی جویای مسائل و مشکلات ایجاد شده ناشی از سیل روز یکشنبه (۱۶ آذرماه) در نقاط مختلف شهرستان دشتستان شدند و برای همکاری درجبران خسارت‌ها اعلام آمادگی کردند.

وی با اشاره به این پیگیری‌ها و اعلام آمادگی مدیران کشوری، اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان هر کدام در حوزه کاری و دستگاه اجرایی مربوطه تا پایان وقت اداری امروز گزارش مشکلات و بررسی و ارزیابی خسارت‌های سیل و بارندگی جمع‌آوری و ارائه کنند، زیرا در این شرایط که مدیران کشور آماده همکاری برای جبران خسارت‌ها هستند نباید در این زمینه تعلل کرد.

زرین فر ادامه داد: تعلل و کوتاهی در این ارتباط از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست و باید هرچه زودتر خسارت‌ها پیگیری و گزارش ارائه شود زیرا در جذب کمک‌های ملی موفق تر خواهیم بود.

براساس اداره کل هواشناشی بوشهر در جریان فعالیت سامانه بارشی یادشده در شهرهای برازجان، خارگ، گناوه، دیلم و اهرم به ترتیب با  ۱۱۵، ۱۰۰، ۹۰، ۵۰ و ۴۴ میلی متر بارندگی ثبت شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر