شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۸۰۸۹۶
چهارشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

فکرشهر: معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: کاربردی شدن این هنر صنعت در زندگی مدرن و امروزی در این استان کلید خورده است و با این رویکرد بیش از یکهزار نفر جذب فعالیت در این عرصه شده‌اند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، لیلا رحیمی بیان کرد: ورود به آپارتمان‌ها و چینش‌های نوین و حضور در آشپزخانه‌های مدرن با حفظ ارزش‌های ایرانی- اسلامی، از شعارهای حوزه صنایع دستی بوشهر است که اکنون با زمینه‌سازی صورت گرفته تا حد زیادی محقق شده‌است.

وی با بیان اینکه کاربردی کردن صنایع دستی و ورود آن به زندگی روزمره از سیاست‌های معاونت صنایع دستی و وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: حصیر بافی بوشهر در این زمینه در کشور پیشتاز است و طراحی نوین از شاخصه‌های آن به شمار می‌رود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: این هنر صنعت اکنون در سطح استانی و کشوری بازاری بسیار پر عرضه دارد، طوریکه ضایعات باغ‌های نخیلات که پیش از این به صورت دور ریز از نخلستان‌ها خارج می‌شد و یا با قیمت کمتر از هزارتومان به فروش می‌رسید اکنون هر کیلو به مبلغ ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و محصولات حصیری استان نیز فراتر از مرزها رفته است.

رحیمی اضافه کرد: بوشهر هفت میلیون اصله درخت نخل دارد که با افزایش عرضه و تقاضا در صنعت حصیربافی، از این رهگذر امکان درآمدزایی برای نخلداران نیز فراهم شده‌است.

وی اظهار کرد: لازم است ۲ مقوله شکل ظاهری و تجربه کاربردی در طراحی محصولات صنایع دستی مورد توجه قرار گیرد که در صورت طراحی موفق به عنوان رکن اصلی تولید، سبب ایجاد کشش در بازار و افزایش چشمگیر ارزش افزوده می‌شود.

رحیمی گفت: طراحی کاربردی و متناسب با زندگی نوین به محصولات صنایع دستی بوشهر تنوع بسیاری بخشیده‌است، طوریکه که بویژه حصیر به عنوان یکی از اصلی‌ترین صنایع بومی این استان اکنون جای خود را در صنایع مکمل چون طراحی داخلی معماری، صنعت مبل‌سازی، بوم‌گردی‌ و گردشگری و چینش و سروینگ آشپزخانه‌ها گشوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر افزود: شاخصه کاربردی بودن حصیر بوشهر سبب شده‌است در شرایطی که شیوع ویروس کرونا مانع از برگزاری نمایشگاه‌های حضوری صنایع دستی شده‌است، بازار عرضه و فروش پر رونقی در بستر فضای مجازی داشته باشد.

وی یادآور شد: استان بوشهر در زمینه طراحی و تلفیق محصولات صنایع دستی در کشور پیشتاز است و در هر ۱۰ رشته بومی استان بوشهر  فرآیند طراحی و کاربردی شدن آغاز شده‌است.

رحیمی اظهار کرد: زمانی که طراحی کاربردی برای محصولات صنایع دستی صورت گیرد، از مرزهای خاستگاهش فراتر می‌رود و پس از آن با بسته بندی به بازارهای متنوع و گسترده‌ای دست می‌یابد.

وی افزود: ۷۵ درصد از صنایع دستی استان بوشهر روستایی است و از سوی بانوان تولید می‌شود که از گذشته به شیوه‌ای مشخص و با کاربردی خاص تولید می‌شده‌است اما اکنون طراحی‌های جدید و خط و مشی‌های تولید متناسب با سلیقه بازار به آنها ارائه شده‌است که میزان فروش و ارزش افزوده چندین برابری و اشتغال پایدار روستایی را به همراه داشته‌است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر علاوه بر حصیر به صنایعی مانند صنایع دستی دریایی و تولید زیورآلات از آن و ایجاد طرح و رنگ‌هایی درعبابافی اشاره کرد و گفت: در حالی که سال‌های گذشته بوشهر ۵ تا ۶ غرفه در صنایع دستی داشت، اکنون نمایشگاه‌های سراسری میزبان ۴۰ غرفه داخلی صنعتگران این استان است و بازار پر رونقی دارد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
کلاس آموزشی حصیربافی کجا هست؟ اگه کسی اطلاع داره بگه
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر