دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۸۰۹۳۶
پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶

فکرشهر: معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تصویب لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها، تاکید کرد: ما پیشنهاد دادیم بر اساس این لایحه سهمیه بومی‌گزینی دانشگاه‌ها به منظور توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها به طور کامل حذف شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، دکتر احسان جمالی در جلسه ۳۴۸ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها که به امضای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است لایحه‌ای جامع است که همه آزمون‌ها و نه صرفاً آزمون سراسری را در بر می‌گیرد.

وی افزود: پیشنهاد ما که حاصل چندسال کار کارشناسی بوده است و برای چند سال در جلسات کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارائه شده است. حذف کامل سهمیه بومی‌گزینی دانشگاه‌ها با نظر به اجرای کامل لایحه پیشنهادی توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها است.

دکتر جمالی ادامه داد: کلیت عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو بر این مبنا استوار است که فرد دارای نمره بالاتر شانس بالاتری برای پذیرش داشته باشد.

دکتر محمدعلی کی‌نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بهتر است تا زمانی که تعریف دقیقی از نقاط محروم ارائه نشده است، عنوان مذکور در طرح ارائه نشده به همان واژه نقاط کمتر برخوردار اکتفا شود.

وی ادامه داد: در برخی از رشته‌ها ضرورتی ندارد که دانشگاه تهران اقدام به پذیرش در سطح کشورها کند، بلکه صرفاً در رشته‌های مشخص می‌توان به چنین مواردی اشاره داشت.

همچنین دکتر جاسبی خاطرنشان کرد: مقوله‌ای به عنوان بومی‌سازی مربوط به شرایط متعلق به دهه ۶۰ است که در آن دوره یک سری از مناطق فاقد دانشگاه بودند و در نتیجه مجبور بودند برای ادامه تحصیل به مراکز شهرهای بزرگ مراجعه کنند اما در شرایط کنونی چنین مسئله‌ای قابل اتکا نیست.به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی،

دکتر ابراهیم سوزنچی معاون خط‌ مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور مختصر به ارائه گزارش پرداخت و خاطرنشان کرد: طی جلسات متعددی با حضور سازمان سنجش و آموزش کشور و همچنین وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و نیز بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون موضوع سهمیه‌های دانشگاهی موضوع بومی‌گزینی نیز مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت.

وی با اشاره به پیچیدگی موضوع سهمیه‌های دانشگاهی و ارتباط آن با مصوبات قانون برنامه ششم توسعه تصریح کرد: موضوع بومی‌گزینی در بررسی‌های مربوطه در اولویت قرار گرفت و طی جلسات مربوط آمار بومی گزینی در کشور و در استان‌های مختلف کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.

دکتر سوزنچی ادامه داد: در مبحث بومی‌گزینی یکی از مواردی که به عنوان پیشنهاد مطرح شده است این بود که برای دانشگاه‌های برتر از قبیل دانشگاه تهران فرآیند بومی‌گزینی لحاظ نشود و جذب در سطح کشوری صورت گیرد و در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز فرآیند مذکور اجرایی نشود.

دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بحث اساسی بر این است که در کشور جمعیت بزرگی از مردم احساس می‌کند با وجود سهمیه‌ها دچار نوعی تبعیض اساسی می‌شود که با عدالت فرآیندی تناسبی ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که لایحه توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها به مجموعه سهمیه‌ها به طور کلی توجه داشته است. بخش مهمی از سهمیه‌ها از قبیل سهمیه‌های مربوط به ایثارگران مصوب مجلس است و امکان نقض آن مصوبه وجود ندارد. لذا بهتر است یک بار کل کار مورد بررسی قرار گیرد و مبنا متن لایحه باشد.

وی پیشنهاد کرد: می‌توان با بررسی کلیت لایحه توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها اقدام به جمع‌بندی مسئله سهمیه‌ها به صورت بررسی کارشناسانه کرد و در ادامه مقولات مربوط به مصوبات مجلس شورای اسلامی جهت اقدام و بررسی به مجلس ارجاع شده و مقولات مربوط به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در صحن شورا مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از آنجا که لایحه مذکور لایحه‌ای یکپارچه بوده تقسیم‌بندی آن به مصوبات مجلس شورای اسلامی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: بهتر است با تشکیل کمیسیون مشترکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با یکسری اختیاراتی به برسی لایحه مذکور بپردازند و جمع‌بندی آن کمیسیون مشترک را برای تصویب نهایی ارائه کنند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی نیز در پایان جمع‌بندی کرد: تلاش می‌کنیم هر دو نظر را همراه با یکدیگر دنبال کرده ضمن تشکیل کمیسیون مشترک به بررسی کارشناسی موضوع مزبور در دبیرخانه شورا اقدام کنیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر