شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارشی از زوایای نگران کننده یک تصمیم؛
فکرشهر: پروژه انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه های نفتی ایران از خارگ به استان فارس که در دولت سابق عملی نشد، اینک با دستور وزارت نفت در دولت جدید، در شرف انجام است...
کد خبر: ۱۰۹۲۰
يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

فکرشهر: پروژه انتقال دفتر مرکزی شرکت پایانه های نفتی ایران از خارگ به استان فارس که در دولت سابق عملی نشد، اینک با دستور وزارت نفت در دولت جدید، در شرف انجام است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، وزارت نفت از شرکت پایانه های نفتی خواسته تا نسبت به تملک ساختمانی در شیراز برای انتقال دفتر مرکزی اش از خارگ به شیراز اقدام کند تا ظرف ماههای آتی دفاتر آن در خارگ و تهران در فارس مستقر شود.

\n\n

طرح دولت سابق از بایگانی خارج شد
\n 
\nپرونده این اتفاق در سال 85 و دولت سابق باز می گردد.

\n\n

آن زمان که براساس شعارهای محمود احمدی نژاد مبنی بر انتقال دفتر اصلی شرکت های دولتی به مناطق عملیاتی خود، برخی از شرکت های نفتی که عمده فعالیت آنها در بوشهر است، قرار شد بجای این استان، دفاتر خود را به فارس انتقال دهند.

\n\n

موضوعی که اعتراضات افکار عمومی و نمایندگان وقت بوشهر در مجلس را به دنبال داشت، چرا که به عقیده آنها، وقتی عمده فعالیت شرکت هایی نظیر پایانه های نفتی، حفاری دریایی، نفت و گاز پارس و... در استان بوشهر است، باید دفاتر آن هم در بوشهر استقرار یابد تا چرخش مالی آن در همین استان جریان داشته باشد و سهم مالیاتی و ارزش افزوده آن در درآمدهای استان و شهرداری ها دیده شود.

\n\n

همان واکنش ها و مقاومت های محلی باعث شد تا دولت از طرح خود عقب نشسته و موضوع انتقال دفاتر شرکت هایی نظیر پایانه های نفتی به استان فارس بایگانی شود، شرکتی که بیش از 90 درصد فعالیت عملیاتی اش در قالب صادرات نفت از جزیره خارگ صورت می گیرد.

\n\n

اما حالا خبر می رسد با دستور وزارت نفت، طرح انتقال دفتر مرکزی پایانه های نفتی از خارگ به شیراز از بایگانی دولت سابق خارج و به مرحله عملیاتی رسیده، طوری که مسئولان این شرکت پیگیر تملک ساختمانی در شیراز برای استقرار نیروهای ستادی شان می باشند.

\n\n

\n\n

 

\n\n

انتقال پایانه ها به خارگ، مقدمه جدید برای جدایی عسلویه؟

\n\n

البته علاوه بر پایانه صادراتی خارگ، پایانه های شمال، ماهشهر و عسلویه نیز زیرمجموعه شرکت پایانه های نفتی ایران می باشند. اما پس از پایانه خارگ، پایانه صادرات گاز عسلویه دومین سایت بزرگ عملیاتی این شرکت می باشد که البته در حال توسعه هم می باشد.

\n\n

همین باعث شده که برخی از فعالان شبکه های اجتماعی نسبت به جابجایی دفتر این شرکت از خارگ به فارس ابراز نگرانی کرده و معتقد باشند وقتی دفتر مرکزی آن به شیراز انتقال یافت، می تواند مقدمه ای جدید برای الحاق عسلویه به استان همسایه و زمینه چینی توجیهاتی برای تحقق این خواسته دیرینه باشد.

\n\n

بجای استفاده از ظرفیت های نفتی، نباید آن را از دست داد

\n\n

البته اینکه صنعت نفت و گاز در استان بوشهر در زمینه تاثیرگذاری بر پیرامون خود، بسیار عقب تر از آنچه برداشت کرده، شکی نیست، ولی اینکه بجای افزایش نقش و سهم آنها در توسعه استان، مردم شاهد انتقال دفاتر مرکزی اش به استان دیگری غیر از بوشهر باشند، اتفاق خوشایندی نیست و این بی تدبیر، نا امیدی در افکار عمومی را به دنبال دارد.

\n\n

حالا پس از کاهش برخی از خدمات شرکت پایانه های نفتی به اهالی خارگ در اواخر سال گذشته نظیر اورژانس هوایی یا پروازهای رایگان به بومی ها، انتقال دفتر مرکزی آن از استان هم دغدغه دیگری شده است.

\n\n

\n\n

انتظار افکار عمومی از استاندار و نمایندگان بوشهر

\n\n

به هر حال بوشهری ها انتظار دارند استاندار که خود سابقه فعالیت در مجموعه نفت را داشته و نمایندگان استان در مجلس که 3 تن از آنها عضو کمیسیون انرژی هستند، در این خصوص خواسته ها و نگرانی ها را منتقل کنند.

\n\n

البته خبر می رسد وزارت نفت بر انتقال دفتر مرکزی این شرکت به شیراز اصرار دارد، اما اگر شرکت پایانه های نفتی ایران مصمم به جدایی نیروهای "ستاد" خود از "صف" می باشد، شهر بوشهر نقطه مناسب و بدون حرف و حدیتی برای این استفرار است، نه استان دیگر که نگرانی به بار می آورد. 

\n\n

موسوی: دستور دولت است

\n\n

\n\n

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران خبر دستور وزارت نفت برای انتقال دفتر مرکزی آن به شیراز را تایید کرد.

\n\n

سید پیروز موسوی در گفتگو با خلیج فارس، با بیان اینکه این موضوع در دولت قبل مطرح بوده، ادامه داد: برخی دستگاههای نظارتی مثل دیوان محاسبات که ناظر بر اقدامات دستگاههای دولتی دولت هستند، حضور اقماری نیروهای ستادی شرکت پایانه ها در خارگ با توجه به هزینه های بالای آن را قانونی نمی دانند. از این رو دستور دولت و وزارت نفت مبنی بر این جابجایی برای رفع اشکال قانونی است.

\n\n

موسوی درباره ارزیابی خودش از این دستور دولت می گوید: قاعدتا باید نیروهای صف و ستاد از هم جدا باشند تا مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد و بعضا مدیران در فعالیت نیروهای عملیاتی مداخله می کنند، رخ ندهد. از این رو ما هم معتقدیم کنیم که دفتر مرکزی باید خارج از جزیره باشد.

\n\n

وی درباره این پرسش که آیا امکان استقرار دفتر مرکزی بجای فارس در بوشهر نبوده تا تاثیرات آن برای این استان حفظ شود؟ تنها بیان کرد: این موضوع دستور دولت است و ما نیز به عنوان مامور دولت، باید نسبت به آن اقدام کنیم.

\n\n

انتقال دفتر پایانه‌های نفتی به شیراز توجیه‌پذیر نیست

\n\n

در همین زمان، رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: یکی از سیاست‌های دولت انتقال دفاتر شرکت‌ها و نهادها از تهران به دیگر شهرها است که موضوع انتقال دفتر پایانه‌های نفتی نیز به شیراز مطرح شد.

\n\n

حجت الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد ادامه داد: با توجه به اینکه زیرساخت‌ها در این شهر مهیا نبود، بخشی از زیرساخت‌ها در تهران و بخشی هم در جزیره خارک مستقر شد.

\n\n

وی اقماری بودن کار در جزیره خارک را به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده و دلیل عنوان شده برای انتقال ستادپایانه‌های نفتی از جزیره خارک به شهری دیگر عنوان کرد و افزود: این موضوع به مصوبه دولت قبل مبنی بر انتقال دفتر پایانه‌ها از خارک به شیراز مربوط می‌شود.

\n\n

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتقال این دفتر به شیراز توجیه‌پذیر نیست، اضافه کرد: پایانه‌های نفتی در عسلویه و خارک و ماهشهر قرار دارد و چرا باید این دفتر به شیراز منتقل شود.

\n\n

بوشهر بهترین نقطه برای استقرار دفتر پایانه‌های نفتی است

\n\n

وی گفت: ۲۰۰ نفر از کارکنان ستادی پایانه‌های نفتی ایران که ۱۳۰ نفر از آنها تهرانی هستند به صورت اقماری در این جزیره کار می‌کنند و دائم در حال رفت و آمد هستند که هدف دولت خروج از کار اقماری در این جزیره بود.

\n\n

موسوی‌نژاد از بوشهر به عنوان بهترین محل برای استقرار دفاتر ستادی پایانه‌های نفتی ایران یاد کرد و افزود: بوشهر دسترسی مناسبی به جزیره خارک و عسلویه و ماهشهر دارد و شیراز وضعیت به مراتب بدتری دارد.

\n\n

وی ادامه داد: در مذاکراتی که با مسئولان صنعت نفت در این زمینه داشتیم به ما گفتند که این موضوع مصوبه دولت قبل بوده است و ما هم خواستیم که این مصوبه را لغو کنند و این دفتر را در بوشهر مستقر کنید.

\n\n

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/19/4/1665824.jpg

\n\n

مسئولان مربوطه اعتراض ما را در این زمینه وارد می‌دانند

\n\n

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان مربوطه پاسخ جدی در مقابل اعتراض‌های ما نداشته‌اند، اضافه کرد: نشست‌هایی را هم هفته‌ها آینده با مهندس جوادی و دیگر مدیران نفتی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم تا به توافق مناسبی در این زمینه برسیم.

\n\n

وی تاکید کرد: پایانه‌های نفتی در چندین نقطه وجود دارد ولی ستاد آن می‌تواند از جزیره خارک منتقل شود که بهترین شهر برای استقرار آن بوشهر است، چرا که به چند پایانه فعال نفتی کشور نزدیک است.

\n\n

حجت الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد گفت: مسئولان مربوطه نیز اعتراض ما را در این زمینه وارد می‌دانند و برای دستیابی به توافق مناسب در تلاش هستیم و امیدواریم که شاهد استقرار این دفتر در بوشهر باشیم.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر