
فکرشهر: مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: مسیر اهرم برازجان مشکل شدید اعتباری دارد و تا تامین مالی نشود تکمیل نخواهد شد.
«اصغر کشوریان» در نشست با خبرنگاران در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره جاده اهرم برازجان اظهارداشت: یک پروژهای داریم به اسم اهرم برازجان که ۵۴ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۲ به اسم پروژه کریدور هم شناخته میشد؛ کریدور نوار ساحلی؛ منتها ماده ۲۳ برای آن صادر نشد و موضوعاتی برای آن پیش آمده است.
وی با بیان این که «الان پروژه فعال است ولی موضوع ماده ۲۳ آن هنوز حل نشده»، ادامه داد: پروژههای راه در شهرستان دشتستان توسط راهداری و حمل ونقل جادهای دارد انجام میشود و پروژهای که ما در حوزه دشتستان داریم همین اهرم برازجان است که تقریبا ۲۳ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و مابقی هم در حال فعالیت است و شرکت ریل گستر قرارگاه خاتم الانبیا دارد انجامش میدهد ولی مشکل تامین مالی دارد.
کشوریان در پاسخ به سوال «فکرشهر» که «این پروژه کی به پایان میرسد؟» نیز توضیح داد: جاده اهرم برازجان مشکل اعتباری شدید دارد و باید اول این مشکل حل شود. موضوع این است که این طرح، جزو مصوبات کریدور نبوده و جزو مصوبات سفر رییس جمهور بوده و بعدا به کریدور اضافه شده و شرکت ساخت و سازمان برنامه و بودجه میگوید، چون در کریدور نبوده دیگر تامین اعتبار نشده و مشکل اعتباری خیلی زیادی دارد و همین الان ۲۵۰ میلیارد تومان مطالبات دارد مگر این که مشکل ماده ۲۳ آن رفع شود و تامین اعتبار شود.
بیشترین نیروی یگان حفاظت اراضی را در شهر برازجان گذاشته ایم
به گزارش فکرشهر، مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر درباره ساخت و سازهای غیر مجاز نیز اظهارداشت: اراضی که به راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت تحویل است به یگان حفاظت از اراضی تحویل داده میشود و آنها گشت زنی مستمر دارند.
وی توضیح داد: بعد از شناسایی اراضی تصرفی، باید شکواییهای تنظیم کنند به عنوان دادستان که هم دستور جلوگیری و هم رفع تصرف به آنها بدهد. معمولا پروسهای که به محاکم میرود، ارجاع به کارشناس میشود و تا کارشناس بیاید و بگوید زمین دولتی است و برگردد به مرجع و مرجع بخواهد رسیدگی کند و دستور بدهد معمولا پروسهای را دارد و معمولا ما به یگان حفاظت میگوییم که خودش ابتدا جلوی تصرفات را بگیرد. منتها بعضی از آقایان و خانمهایی که تصرف انجام دادهاند، به هر نحوی شبانه با درگیری و با روشهای مختلف سعی میکنند این اراضی را تصرف کنند و تا ما حکم را بگیریم زمان میبرد.
اضغر کشوریان ادامه داد:، اما آن تصرفاتی که که انجام شده تصرفات سابق است و چند تا قانون آمده که برای تعیین تکلیف این اراضی برایشان راه حلهایی پیش بینی کرده یعنی برای تصرفات سابق اجازه تخریب نداریم. در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برای بافتهای ناکارآمد و ماده ۱۱ قانون بودجه اجازه تصرفات سابق را داده بود به همین دیلیل تعدادی به این شکل تعیین تکلیف شد که در خود شهر بوشهر سمت تنگگ، نزدیک به ۱۸۰۰ پرونده واگذاری بعد از این قانون که مصوب شد در وزارت راه و شهرسازی انجام شد.
وی افزود: ولی تصرفات هم به خصوص در شهر برازجان داریم که بیشترین نیرو را هم در شهر برازجان برای یگان حفاظت گذاشتهایم که پیگیری و جلوگیری از تصرفات میکنند ولی بعضی جاها هم واقعا تصرفاتی داریم ولی افرایش نیرو و صحبتها در جلساتی که در شورای بیت المال مطرح میشود خیلی راضی کننده نیست؛ فقط به این دلیل که برخی قوانین که مصوب میشود افراد تمایل دارند که سالهای آینده آنها هم از این قانون استفاده کنند و زیاد سمت تصرفات میروند.
کشوریان اضافه کرد: الان شدت تصرفهای غیرقانونی و ساخت و سازهای غیر مجاز نسبت به سالهای قبل بسیار پایینتر است؛ اطراف کارخانه آرد الزهرا برازجان در دهه ۹۰ به خصوص اوایل دهه نود تا تقریبا آخرش، تقریبا پر شد و هنوز هم هست ولی خیلی کنترل شدهتر است و باید جلوی همین تعداد هم بگیریم.
زمان بهره برداری از بزرگراره دالکی کنارتخته
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر درباره مسکن ملی هم گفت: در طرح نهضت ملی مسکن حدود ۴٧٠٠ مسکن وجود دارد که ١٢٠٠ مورد تحویل داده شده و برنامه داریم تا دهه فجر، ٨٠٠ مورد دیگر را نیز به پایان برسانیم.
وی توضیح داد: از مصوبات سفر وزیر راه و شهرسازی میتوان به اعتبار لازم برای نهضت مسکن ملی و زیرساختهای آن اشاره کرد که بیش از ٨ همت نیاز دارد و در این سفر از اعتبارات صندوق ملی مسکن ۶٠٠ میلیارد تومان به آن تخصیص داده شد؛ البته این مورد را نیز باید یادآور شوم که ما تعهد یک سوم را داریم و مابقی بر عهده وزارت نیرو و... است.
اصغر کشوریان درباره بزرگراره دالکی کنارتخته نیز اظهارداشت: در حوزه راه پروژه دالکی کنارتخته است که ١٨ کیلومتر آن در استان بوشهر است و ۴ کیلومتر آن انجام شده و ١۴ کیلومتر باقی مانده، اما چون در شرایط کوهستانی است زمانبر و هزینه بر است و پل و تونل در آن واقع شده که کارهای آنها آغاز شده است و قطعه الف که حدود ۶/۵ کیلومتر است ٨۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعه ب که مابقی مسیر است ٣۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکید مسوولان این است که بتوانیم در هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری برسد.
او گفت: پروژه راهآهن از خواستههای اول استان بوشهر است که اکنون ٩٠ همت اعتبار نیاز دارد و در سفر وزیر قرار شد از طریق کنسرسیوم این مورد پیگیری شود و مسوولان و نمایندگان استان بوشهر و فارس جلسهای داشتند و دنبال راه حلی برای این مهم هستند؛ البته این پروژه در دست ما نیست و از بودجههای تخصیصی هم به صورت دقیق اطلاعی نداریم.
کشوریان بیان داشت: در اکثر شهرستانها برای ساخت مدرسه درمانی ورزشی و فرهنگی اگر بخش خصوصی تقاضا دارد میتواند به ما مراجعه کند و اگر واجد شرایط بودند و در مزایده برنده شدند زمین به آنها تعلق میگیرد تا بتواند فعالیت عمومی خود را انجام دهد.
وی با بیان این که «در سال ١۴٠۴ برای شهرداریهای بوشهر، برازجان، کنگان و خورموج هر کدام ۴٠٠ تن قیر فراهم کردیم»، افزود: آماده سازی و آسفالت خروجی دوم بوشهر انجام شده، اما پل بزرگی در بین آن است که احداث نشده و اعتبار بسیاری لازم دارد و اکنون نیز در اولویت دولت قرار ندارد.
کشوریان درباره فرودگاه گناوه هم گفت: در سال ١٣٩٢ زمینی برای مسکن در نظر گرفته شد، اما مردم تمایل دارند که فرودگاه شود و این تصمیم را بر عهده خود گناوه گذاشتهایم که اگر دوست دارند ما میتوانیم آن را برای فرودگاه واگذار کنیم، اما این نکته را هم باید در نظر داشت که برای مسکن ملی نیز احتیاج به زمین داریم.