شنبه ۰۱ دی ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۱۱۰۷۵۸
دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷

فکرشهر: رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ضمن گلایه از عدم هرگونه تعامل توسط متولیان دولتی با بخش خصوصی در زمینه جام جهانی قطر گفت: متأسفانه در زمینه فرصت‌سوزی استاد هستیم و نمونه اخیر آن از دست دادن فرصت طلایی اکسپو دبی بود.
به گزارش فکرشهر از تسنیم،  "حرمت‌الله رفیعی" رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، "جمشید حمزه‌زاده" رئیس جامعه هتلداران ایران، "رضا خادم‌الرضا" عضو جامعه تورگردانان ایران، با حضور در محل خبرگزاری تسنیم و در قالب یک نشست خبری که همزمان و به صورت‌ زنده از سوی رادیو گفتگو پخش می‌شد به نقد و بررسی اقدامات انجام شده در خصوص نحوه بهره‌برداری ایران از فرصت برگزاری جام‌ جهانی در قطر با هدف توسعه صنعت گردشگری و کسب درآمد اقتصادی پرداختند و در این ارتباط پیشنهادها و راهکارهایی نیز ارائه کردند. همچنین در این نشست "لیلا اژدری" مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی نیز به صورت تلفنی به عنوان مهمان حضور داشت.

لیلا اژدری مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی ضمن تأکید بر لزوم مغتنم شدن فرصت بی‌نظیر برگزاری جام جهانی در همسایگی و در کشور قطر به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اقدامات اجرایی صورت گرفته توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این راستا پرداخت.

وی با اشاره به برگزاری جام‌ جهانی فوتبال 2022 در کشور قطر و در همسایگی کشور ایران، گفت: در همین راستا از خرداد 1399 برنامه‌ریزی‌های لازم به جهت بهره‌مندی از فرصت بی‌نظیر این رویداد بین‌المللی در دستور کار وزارت میراث فرهنگی قرار گرفت و از آذرماه همان سال نیز جلساتی در قالب کارگروه‌هایی با حضور تمامی ذی‌نفعان بخش دولتی و خصوصی تشکیل شد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی رویکرد اصلی وزارتخانه میراث فرهنگی در حاشیه برگزاری جام جهانی قطر را جذب هر چه بیشتر تماشاگران ورودی این کشور به ایران عنوان و بیان کرد: با توجه به صعود برخی از تیم‌ها تا مرحله نهایی و ماندگاری هواداران تیم‌های مذکور در بازه زمانی دو ماهه در این کشور، فرصت بسیاری خوبی وجود دارد تا با انجام اقدامات مقتضی، بستر لازم به جهت ورود تماشاگران این رویداد به کشورمان را فراهم کنیم.

اژدری برخورداری ایران از شرایط اقلیمی متنوع، جاذبه‌های متنوع و گسترده گردشگری، تاریخی و همچنین ارزان بودن خدمات سفر در ایران در مقایسه با سایر کشورهای اطراف خلیج فارس را عاملی برای تبدیل ایران به مقصدی مطلوب جهت گذران اوقات فراغت 5 روزه بین مسابقات در مرحله اول و در واقع گروهی جام جهانی قطر دانست.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود زیرساخت‌های اقامتی در کشور قطر و همچنین تعبیه کمپ‌های موقتی از طریق جذب سرمایه‌گذاران به جهت اسکان سرریز تماشاگران در این کشور، تصریح کرد: مطابق پیش‌بینی‌های احتمالی، سیاست کمپ‌های موقت برای اسکان تماشاگران، جواب‌گوی حجم بالای نیازهای خدماتی تماشاگران در این کشور نخواهد بود.

وی توضیح داد: به همین جهت و بنابر رایزنی‌های مقامات قطری با سایر دولت‌های همسایه از جمله ایران، ممکن است بخشی از تماشاگران به جهت دریافت خدمات اقامتی به سایر کشورها نیز اعزام شوند که امیدواریم ایران نیز بتواند میزبان این دسته از تماشاگران جام جهانی باشد.

لغو روادید ایران و قطر در جام‌ جهانی

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی در پاسخ به گلایه‌های مطروحه توسط بخش خصوصی مبنی بر عدم تعامل سازنده و ایجاد وحدت رویه در جریان جذب تماشاگران جام جهانی فوتبال اظهار کرد: وزارت میراث‌ فرهنگی در راستای پاسخ‌گویی به مطالبات بخش خصوصی سه مؤلفه مهم و اساسی لغو روادید برای تماشاگران جام‌ جهانی قطر، افزایش پروازها بین ایران و قطر و همچنین اعطای سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های کروز و شناورهای گردشگری را در دستور کار خود قرار داد.

اژدری با اشاره به اهمیت لغو صدور ویزا جهت تسهیل ورود تماشاگران جام جهانی قطر، افزود: به دنبال پیگیری‌های انجام شده توسط وزارت میراث فرهنگی و همچنین اعلام موافقت وزارت امور خارجه مبنی بر لغو صدور ویزا در بازه زمانی دو ماهه برای تماشاگران جام جهانی، نامه‌ای را جهت ترتیب اثر و اجرای این امر تسلیم معاون اول محترم رئیس جمهور کردیم که امیدواریم به‌زودی شاهد لغو صدور ویزا به جهت ترغیب و تشویق بیشتر تماشاچیان جام جهانی برای سفر به ایران باشیم.

افزایش پروازها تا 70 بار به صورت هفتگی بین ایران و قطر

این مقام مسئول همچنین در خصوص مطالبه بخش خصوصی مبنی بر لزوم افزایش پروازها بین ایران و قطر جهت انجام هماهنگی‌های لازم به منظور ارائه پکیج‌های سفر و جذب گردشگران در قالب تورهای تعریف شده نیز عنوان کرد: در همین راستا و به دنبال سفر ریئس جمهور به کشور قطر، توافقاتی مبنی بر افزایش پروازها تا 70 بار به صورت هفتگی بین ایران و قطر انجام پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به تعریف هفت شهر ایران به عنوان مقاصد گردشگری تماشاگران این رویداد بین‌المللی یادآور شد: در صورت لغو صدور ویزا و امکان تسهیل ورود تماشاگران به سایر شهرهای ایران، در حقیقت شاهد تحقق تمرکززدایی از جزایر کیش، قشم و استان‌های جنوبی خواهیم بود، چراکه در فصل برگزاری جام‌ جهانی، مقاصد جنوبی مورد استقبال بسیاری از گردشگران داخلی نیز قرار دارد.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی همچنین با اشاره به سیاست وزارتخانه میراث فرهنگی مبنی بر شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایران برای تمامی تماشاگران جام جهانی اعم از تماشاچیانی که به صورت حضوری رهسپار قطر می‌شوند و یا حتی کسانی که از طریق سایر شبکه اجتماعی روند مسابقات را پیگیری می‌کنند، خاطرنشان کرد: بر همین اساس سازمان توسعه و تجارت، در صدد ایجاد مرکز تجاری به وسعت 300 مترمربع در شهر دوحه است؛ که این فضا در واقع به منظور معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران، نمایش و فروش محصولات صنایع دستی و معرفی سایر ظرفیت‌های کشورمان از طرق گوناگون در نظر گرفته شده است.

عدم هرگونه تعامل یا برگزاری جلسه با بخش خصوصی گردشگری در زمینه جام جهانی قطر

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در این نشست با بیان این مطلب که اگر اراده جدی برای بهره‌برداری از فرصت برگزاری جام جهانی قطر وجود داشته باشد علی‌رغم فاصله اندک 6 ماهه باقی‌مانده تا این رویداد می‌توانیم توافقاتی در این زمینه کسب کنیم، گفت: متأسفانه باید بگوییم ما در زمینه فرصت‌سوزی استاد هستیم و نمونه اخیر آن عدم بهره‌مندی از فرصت برگزاری اکسپو امارات در مجاورت کشورمان است، به گونه‌ای که نتوانستیم هیچ مقامی در این رویداد کسب کنیم.

وی با اشاره به این مطلب که عدم اهتمام و توجه کافی در زمینه انجام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ضروری در طول چند سال گذشته با هدف بهره‌برداری از جام جهانی قطر را باید صرفاً ناشی از کوتاهی و قصور مسئولین مربوطه بدانیم و از اینکه هم‌اکنون به دلیل ضعف عملکردی به نقیصه‌ای رسیده‌ایم که برنامه‌ریزی‌ها و نگاه‌ها فقط معطوف به جزایر کیش و قشم است، بیان کرد: این موضوع در حالی است که در نهایت فاصله پرواز هوایی از شهرهای مرکز ایران تا دوحه نهایتاً چیزی بین یک یا یک ساعت و نیم است.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه هم‌اکنون کشورهای دیگر نظیر عمان و ترکیه با وجود فاصله بیشتر با قطر برنامه‌های بهتری را تاکنون در این زمینه اجرایی کرده‌اند، تصریح کرد: در کشور ما در عین برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه بسیار گسترده و فراوان متأسفانه به دلیل ضعف در اجرا نتوانسته‌ایم آنگونه که باید از این مواهب الهی موجود بهره‌مند شویم.

رفیعی همچنین اشاره کرد: علی‌رغم انتقادها و ضعف‌های موجود در زمینه زیرساخت‌های گردشگری، چندان هم زیرساخت ضعیفی نداریم و در صورت برنامه‌ریزی مناسب در شهرهای مختلف می‌توانیم لااقل استفاده هرچند مختصری از این فرصت طلایی پیش‌رو کنیم.

وی با تأکید بر این مطلب که جام‌ جهانی پیش‌رو آزمون مهمی برای متولیان بخش گردشگری است، افزود: قطعاً زیرساخت‌ها و امکانات قطر نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از تماشگران و گردشگران باشد؛ به همین خاطر باید کوشید در کنار حضور قدرتمند تیم ملی در جام جهانی از این فرصت حداکثر استفاده اقتصادی را به عمل آورد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با گلایه و انتقاد شدید از عملکرد بدنه دولتی بخش گردشگری در زمینه بهره‌برداری از فرصت برگزاری جام‌ جهانی به جهت توسعه گردشگری اظهار کرد: در طول یک سال گذشته هیچ‌گونه تعامل یا جلسه‌ای با بخش خصوصی و فعال بدنه گردشگری از سوی مسئولان و متولیان دولتی در خصوص موضوع جام‌ جهانی قطر صورت نپذیرفته است.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با تأکید بر اینکه ضرورت دارد جلسات و نشست‌هایی مشابهی 6 ماه بعد از برگزاری جام جهانی مجدداً تشکیل شود تا مانع از دروغ‌گویی به مردم و افکار عمومی شویم، گفت: مؤکداً می‌گویم که در خصوص موضوع جام جهانی هیچ‌گونه جلسه‌ای با بخش خصوصی برگزار نشده است و اساساً هیچ برنامه‌ریزی خاصی در این مورد از سوی متولیان امر وجود نداشته است.

رفیعی در ادامه توضیح داد: بیان این مطلب که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده از اساس خلاف واقع است و شاهد بیان مطالبی مشابه این در خصوص اکسپو دبی هم بودیم؛ در حالی که این رویداد بدون هیچ دستاورد مشخصی برای کشور ایران علی‌رغم هزینه‌های گزاف و سفرهای متعدد پایان یافت.

وی با اشاره به اینکه تیمی مخصوص این موضوع برای راهبری مباحث مرتبط با موضوع جام جهانی در انجمن صنفی دفاتر خدمات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: جلسات خوبی با ایرلاین‌های قطری و داخلی برای تخصیص و انجام پروازها به قطر برگزاری شده است تا بتوانیم به نحوی با استفاده از این فرصت ضرر رکود صنعت گردشگری در طول دو سال گذشته را تا حدی جبران کنیم.

ارزان بودن مقصد ایران سبب جذب تماشاگران جام‌ جهانی می‌شود

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران ایران در ادامه این برنامه با اشاره به این موضوع که خوشبختانه ظرفیت خوبی از لحاظ اسکان و خدمات‌رسانی در مناطق آزاد کیش و قشم و همچنین سایر استان‌های کشورمان داریم، گفت: تنوع مقاصد گردشگری در ایران و همچنین ارزان بودن قیمت هتل برای گردشگران خارجی که بارها سازمان جهانی جهانگردی به این موضوع اذعان داشته است، موجب ترغیب ورود تماشاگران جام جهانی به ایران خواهد شد.

وی ادامه داد: گردشگر خارجی می‌تواند با صرف هزینه‌ای در حدود 20 تا 25 دلار در یک هتل پنج ستاره در ایران اقامت کند، در حالی که اسکان در هتلی مشابه با همین خدمات در قطر بالغ بر 300 دلار هزینه دارد و این موضوع قاعدتاً هرچند باعث ترغیب گردشگران به ایران خواهد شد، اما لازم است به جهت افزایش ارزآوری برای کشور در خصوص افزایش قیمت هتل‌ها توسط معاونت گردشگری حتماً تجدید نظر شود.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با گلایه از عدم تعامل و همکاری مدیران وزارت خانه میراث فرهنگی با بخش خصوصی در جریان بهره‌مندی از فرصت جام جهانی تصریح کرد: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی کشور با همتای قطری خود در کیش جلسه داشته‌اند؛ در حالی که از بخش خصوصی هیچ‌گونه دعوتی به عمل نیامده بود.

حمزه‌زاده با بیان اینکه ظرفیت‌های موجود جهت خدمات‌دهی و اسکان تماشاگران جام جهانی توسط جامعه هتل‌داران تبیین و مشخص شده است، عنوان کرد: برای زمان برگزاری مسابقات 4 هزار تخت در جزیره کیش، 4 هزار 500 تخت در استان هرمزگان به جز جزایر کیش و قشم و همچنین 8 هزار 500 تخت در استان فارس و در مجموع 50 هزار تخت برای هر شب اقامت ضمن رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی تمهید و در نظر گرفته شده است.

رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به این موضوع که برگزاری جام جهانی فوتبال قطر مصادف با افزایش سفرهای داخلی به مقاصد جنوبی و جزایر کیش و قشم است، تأکید کرد: ضروری است با انجام برنامه‌های لازم تماشاگران ورودی به ایران را به سمت سایر استان‌های کشور هدایت کنیم، چرا که در بازه زمانی مذکور ضریب اشغال هتل‌ها در سایر استان‌ها کمتر از 10 درصد است.

وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته توسط بخش خصوصی و جامعه هتلداران جهت ارائه خدمات به تماشاگران جام جهانی خاطرنشان کرد: گردشگران می‌توانند از طرق گوناگون و از طریق سامانه‌های رزرواسیون به صورت برخط و یا ثبت درخواست پذیرش از طریق وب‌سایت هتل‌ها و یا خرید تور از طریق آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی همراه با تخفیف ویژه اقدام کنند.

در طول 10 سال گذشته به استثناء 6 ماه اخیر هیچ جلسه یا هدف‌گذاری برای جام جهانی قطر نشد

رضا خادم‌الرضا عضو جامعه تورگردانان ایران در ادامه این نشست با بیان این مطلب که متأسفانه فرصت اکسپو را برای کاستن از مصائب و مشکلاتی که در طول دو سال گذشته بیش از قبل واسطه همه‌گیری کرونا گریبانگیر صنعت گردشگری شده است از دست دادیم، گفت: از زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022 برای برنامه‌ریزی 10 سال فرصت داشتیم که در طول این زمان جز در بازه 6 ماه اخیر هیچ‌گونه اقدام سازنده‌ای انجام نشد.

وی با تاکید بر ضرورت لغو ویزا برای تماشاچیان جام‌ جهانی به منظور ورود به کشور توسط وزارت امور خارجه به عنوان یک اقدام بسیار اساسی و حائز اهمیت بیان کرد: ورود تماشاچیان جام‌ جهانی صرفاً از منظر اقتصادی و ورود ارز به کشور اهمیت ندارد، چراکه افزون بر آن، این موضوع منتج به بازاریابی و استمرار جذب گردشگران از سایر کشورهای دنیا به واسطه تبلیغات این تماشاچیان خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه چیزی در حدود 250 دفتر خدمات مسافرتی در زمینه ورود گردشگران فعال هستند، تصریح کرد: این دفاتر آمادگی کامل دارند تا متناسب با اوقات فراغت تماشاچیان اقدام به تهیه بسته‌های دو تا سه روزه گردشگری برای سفر به شهرهای مختلف کشور کنند.

خادم‌الرضا با اشاره به این مطلب که تیم‌ها و گروه‌های کشورهای مختلف دارای برنامه زمان‌بندی مشخصی جهت انجام مسابقات در جریان جام‌ جهانی هستند، اظهار کرد: باید بر همین اساس هرگونه اقدام و برنامه‌ریزی لازم را در اسرع وقت انجام دهیم، چرا که در غیر این صورت شاهد از دست رفتن این فرصت مشابه اکسپو دبی خواهیم بود.

عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به ارزان بودن نرخ خدمات هتل، غذا و در مجموع سفر به ایران در این برهه زمانی با توجه به نرخ دلار عنوان کرد: باید از این موضوع حداکثر بهره‌برداری را به منظور جذب گردشگران و تبلیغ این موضوع در سطح دنیا به کار بندیم.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر یک حالت دفعی برای سفر به ایران به دلیل تبلیغات سوء وجود دارد و فرصت جام جهانی برای تغییر این حالت بسیار مغتنم است؛ لذا باید دولت ضمن سرمایه‌گذاری در این زمینه با انجام کار تبلیغاتی مناسب در قالب پلتفرم‌های مختلف به معرفی شایسته ایران و حمایت از اجزای بخش خصوص فعال گردشگری بپردازد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر