يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: ماه مبارک رمضان که فرا می رسد مردم مومن شهرستان دیر استان بوشهر مانند مردم دیگر نقاط کشور با غبار روبی مساجد، حسینیه ها و تکایا خود را برای برپایی آیین های این ماه آماده می کنند.\n\nبه گزارش فکرشهر، پیش از ماه مبارک رمضان مردم به نظافت و پاک سازی مساجد، حسینیه ها و مکانی که محل برگزاری مراسم ماه رمضان است می پردازند.\n\nتهیه مایحتاج مراسم
کد خبر: ۱۲۴۳۳
جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۷

فکرشهر: ماه مبارک رمضان که فرا می رسد مردم مومن شهرستان دیر استان بوشهر مانند مردم دیگر نقاط کشور با غبار روبی مساجد، حسینیه ها و تکایا خود را برای برپایی آیین های این ماه آماده می کنند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، پیش از ماه مبارک رمضان مردم به نظافت و پاک سازی مساجد، حسینیه ها و مکانی که محل برگزاری مراسم ماه رمضان است می پردازند.

\n\n

تهیه مایحتاج مراسم

\n\n

افرادی که درخانه، حسینیه یا مسجد قصد برپایی مراسم دارند، نسبت به تهیه مایحتاج از قبیل چای، شکر، اقدام می کنند و افرادی که به برپایی مراسم کمک می کنند، پیش از ماه مبارک رمضان کمک های جنسی و نقدی خود را به بانی برگزاری مراسم تحویل می دهند.

\n\n

مقابله

\n\n

از قدیم الایام رسم بوده که در ماه مبارک رمضان، هر شب یک جزء از کلم الله مجید را قرائت می کنند، یکی ازافراد مسن و آشنا به قواعد قرائت قرآن در صدر مجلس قرار می گیرد، او موظف است که نگذارد هیچ قاری ای با قرائت غلط حتی یک کلمه به قرائتش ادامه دهد و فقط پس از ادای صحیح کلمات حق ادامه قرائت را دارد. پس از قرائت قرآن، دعای افتتاح و دعاهای مخصوص هر شب قرائت می شود.

\n\n

آداب قرائت سوره الرحمن

\n\n

در شب بیست و هفتم رمضان که سوره الرحمن قرائت می شود پس از گفتن آیه مبارکه فبای الاء ربکما تکذبان توسط قاری بقیه افراد جواب می دهند، لا بشی من الاء رب اکذب فلک الحمد، این جمله با آهنگ مخصوص خوانده می شود تاجایی که فلک الحمد را به صورت کشیده ادا می کنند.

\n\n

احیا

\n\n

برخلاف بیشتر مناطق ایران، درشهرستان دیر شب بیست وسوم را شب احیا می دانند دراین شب مردم تاسحر به عبادت وخواندن قرآن و دعا مشغول هستند در شب احیاء دعاهای افتتاح، مجیرو جوشن کبیر می خوانند و مراسم الغوث الغوث الغوث نیز درهمین شب بجا می آورند.

\n\n

همچنین درشب احیا نمازهای مخصوصی نیز اقامه می کنند، از جمله نماز صد رکعتی شب های قدر درشب احیا و مراسم قرآن به سر گذاشتن از قدیم رواج دارد که با تشریفات خاصی برگزار می شود.

\n\n

رسم گره زدن ریسمان نیز درهمین شب اجرا می شود، با توجه به این که در دعای جوشن و موقع جواب دادن (گفتن الغوث الغوث)ریسمان را یک گره می زنند و تا پایان دعا هر ریسمان باید یکصد گره خورده باشد سپس بزرگ مجلس دستور تهیه سطل آب و یک تسبیح نو که تاکنون استفاده نشده باشد را دادهو آن را به دست فردی که تاکنون گناه نکرده و از نظر اهل مجلس فردی پاک و طاهر باشد می دهند او نیز با هر گره ریسمان، تسبیح رادر آب می چرخاند.

\n\n

گرگشو

\n\n

قبل از فرا رسیدن شب پانزدهم رمضان، مادر خانواده به سلیقه خودش کیسه های کوچکی را برای کوچکترها آماده می کند. 

\n\n

درشب پانزدهم پس ازافطاری، بچه ها در گروه های چند نفری به راه می افتند و در حیاط هر کسی که رسیدند با گفتن گرگشو اجازه ورود می گیرند پس از این که اجازه ورود گرفتند چنین می خوانند گرگشو، دوکلو بشو، سی فردشو.

\n\n

اگر صاحب خانه بچه ها را قانع کرد هرکسی به فراخور حالش، شیرینی، تخمه بادام کوهی و چیزهای دیگر را در کیسه بچه ها می ریزد، می گویند، خونه گچی پر از همه چی اما اگر به بچه ندادند آنان شعر دیگری سرمی دهند.

\n\n

عید فطر

\n\n

پس از اتمام ماه رمضان و برگزاری نماز عید فطر، دوستان و آشنایان به روبوسی می پردازند سپس به دید و بازدید خانواده هایی که در طول یکسال، عزیزی را ازدست داده اند می روند، پذیرایی عید فطر در گذشته خیلی مفصل بود چند روز قبل از فرا رسیدن عید زن های محله در یک جا جمع می شدند و شیرینی های مخصوص روز عید را تهیه می کردند. 

\n\n

شیرینی هایی نظیر خرخرو، کوکل، نون شیری و غیره درهمین روز فطریه که در زبان محلی سر روزه گفته می شود به افراد نیازمند داده می شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر