جمعه ۰۶ مهر ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۲۹۴۱۸
سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در پارس جنوبی و دیگر میادین برای افزایش تولید گاز، گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از ۲ دهه وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی منطقه ویژه پارس، محسن خجسته‌مهر در آیین اختتامیه ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه که با حضور پیمان جبلی، رییس سازمان صداوسیما و پس از بازدید از دکل حفاری مستقر در موقعیت ۱۱B برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، گفت: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری طی دو دهه است و این از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر نفت از تولید روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی خبر داد و افزود: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان مشترک تولید می‌شود.

وی با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که تولید، جهاد است، تصریح کرد: اکنون به میزان ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادستی منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

خجسته‌مهر صیانت از ذخایر گازی را یک مأموریت مهم دانست و گفت: ما در شرکت ملی نفت وظیفه مهم تولید را بر عهده داریم و مردم نیز در صیانت از ذخایر گازی نقش مهم و ویژه‌ای در راستای مصرف بهینه و صرفه‌جویی دارند.

معاون وزیر نفت با اشاره به یک اقدام جهادی و مهم در فاز ۱۱، گفت: این فاز سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و در ۸ سال گذشته نیز هیچگونه اقدامی در آن انجام نشده است؛ قرارداد با یک شرکت بین‌المللی در گذشته نیز به علت تحریم‌ها به نتیجه خاصی منتهی نشد و آن شرکت خارجی نیز از قرارداد خارج شد.

خجسته‌مهر ادامه داد: اما در دولت سیزدهم اقدامات فوری در این بخش آغاز شد و اکنون حفاری ۴ حلقه چاه گاز آن به اتمام رسیده است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه ۲ ردیف پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله شیرین‌سازی رسیده است، تصریح کرد: توسعه میدان مشترک بلال که در ادامه میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد نیز آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: یکی از سکوهای گازی میدان پارس جنوبی که از سال ۹۴ معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، کار ترمیم چاه‌های آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان گازی پارس شمالی، بیان کرد: با توسعه میدان کیش و توسعه ۱۳ میدان گازی در بخش خشکی و سایر میادین متعدد در سال‌های آتی ۵۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

بر اساس این گزارش، ظهر امروز رییس سازمان صداوسیما و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از طرح‌های توسعه ای پارس جنوبی و دکل حفاری مستقر در فاز ۱۱ بازدید کردند.

برنامه ریزی هدفمند و یکپارچگی در سیاست ها زمینه ساز تعالی سازمانی است

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در نشست با مدیران سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و شرکت نفت و گاز پارس در عسلویه گفت: برنامه ریزی هدفمند و یکپارچگی در سیاست ها زمینه ساز کارآمدی و تعالی سازمانی است.

محسن خجسته مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تقدیر از تلاش های صورت گرفته در پارس جنوبی گفت: استمرار تولید گاز در میدان مشترک پارس جنوبی از جلوه های جهاد فی سبیل الله در صنعت ارزش آفرین نفت است و وظیفه همه ما صیانت از این ثروت خدادادی است.

وی ادامه داد: پیشرفت های چشمگیری در سطح شرکت ملی نفت ایران طی سال گذشته تاکنون صورت گرفته است و لازم است برای نیل به اهداف سازمانی در سطح شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران برنامه ریزی اصولی مبتنی بر خط مشی ابلاغی در دستور کار همه شرکت ها قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نقش مهمی در این منطقه حساس و مهم کشور ایفا می کند و همه شرکت های مستقر در منطقه ملزم به اجرای مقررات و قوانین ابلاغی این سازمان که برگرفته از اسناد بالادستی است هستند.

خجسته مهر نقش سازمان منطقه ویژه پارس در پشتیبانی و صیانت از تولید را بسیار مهم و مثبت ارزیابی کرد و افزود: همه زیرساخت های موجود در منطقه پارس جنوبی متعلق به دولت و شرکت ملی نفت ایران است و هزینه زیادی نیز برای نگهداری از این زیرساخت ها پرداخت می شود بنابراین سازمان منطقه ویژه پارس نیز می بایست طبق قانون هزینه ارائه خدمات به شرکت های مستقر در منطقه را طبق تعرفه های ابلاغی دریافت کند تا خللی در پشتیبانی از تولید رخ ندهد.

افزایش صادرات کالاهای تولیدی از منطقه ویژه پارس

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس نیز در این نشست گفت: 26 طرح پالایشی و پتروشیمی با سرمایه گذاری 21 میلیارد دلار در منطقه در حال اجراست که تمامی مراحل اخد مجوز، نظارت بر رعایت قوانین و مقررات مرتبط در این زمینه توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام می شود.

سخاوت اسدی از افزایش حجم و ارزش صادرات کالاهای تولیدی از منطقه ویژه پارس نسبت به پارسال خبر داد که این میزان صادرات به ترتیب 25 و 88 درصد افزایش را نشان می دهد.

وی مسئولیت نظارت بر رعایت قوانین و مقررات و مسائل ایمنی و امنیتی را از مهمترین رسالت های این سازمان در منطقه بر شمرد و افزود:به دلیل مسائل ایمنی دیوار حفاظتی و دروازه های ورودی و خروجی تکمیل شده است که این امر نظارت بر محدوده این منطقه مهم را بیش از پیش تسهیل می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر