شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر:
کد خبر: ۱۳۱۱۲۲
سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳

فکرشهر:مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با خالی شدن آب در منافذ آبخوان تراکم در سطح زمین به صورت فرونشست یا فروچاله نمایان می‌شود. بر این اساس، راه برای نفوذ آب به منابع زیرزمینی به طور کلی بسته می‌شود و پدیده شوم مرگ آبخوان رقم می‌خورد. در این شرایط بارندگی مداوم نیز آبخوان مرده را احیا نخواهد کرد.

به گزارش فکرشهر، علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی باید متناسب با میزان تغذیه این منابع از طریق بارندگی و رواناب‌های ناشی از آن باشد، اما متأسفانه همواره کفه‌ی ترازو به سمت برداشتها سنگینی می‌کند.

وی با اشاره به عوامل انسانی مؤثر بر افت سطح منابع آب زیرزمینی گفت: سوق دادن بار اشتغال به سوی بخش کشاورزی باعث افزایش شمار بهره برداران این حوزه شده است. از سوی دیگر راندمان پایین تولیدات حوزه کشاورزی نیز، باعث برداشت بیش از حد نرمال از منابع آب گردیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم و کاهش میزان بارندگی‌ها باعث تغذیه نشدن مناسب آبخوان‌ها می‌شود و افت سطح‌ایستابی را تسریع می‌کنند.

محمدی اظهار کرد: در ۱۲ سال از دوره آماری ۱۵ سال اخیر، شاهد بارندگی کمتر از میانگین نرمال در استان بوشهر بوده‌ایم. نکته حائز اهمیت، رژیم و پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها است. یعنی همان میزان بارندگی کمتر از میانگین نیز در چند سامانه بارشی محدود و با شدت زیاد رقم خورده و امکان جذب در آبرفت را نداشته است.

وی تصریح کرد: افزایش برداشت‌ها از یک سو و کاهش تغذیه آبخوان‌ها از سوی دیگر، ما را به منابع آب زیرزمینی بدهکار کرده است؛ به طوری که سالانه سطح آب‌های زیرزمینی در استان بوشهر به طور میانگین ۱ متر افت دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: با خالی شدن آب در منافذ آبخوان، لایه‌های آبرفت متراکم شده و دچار کاهش حجم می‌شود و این تراکم در سطح زمین به صورت فرونشست یا فروچاله نمایان می‌شود.

محمدی افزود: بر این اساس، راه برای نفوذ آب به منابع زیرزمینی به طور کلی بسته می‌شود و پدیده شوم مرگ آبخوان رقم می‌خورد. در این شرایط بارندگی مداوم نیز آبخوان مرده را احیا نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: پدیده فرونشست باعث خسارات جبران ناپذیری از جمله خشکسالی و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، تغییر مورفولوژی رودخانه‌ها، آسیب جدی به نیروگاه‌ها، خطوط انتقال آب و برق و گاز و زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها خواهد شد.

محمدی اضافه کرد: در صورت وقوع فرونشست در مناطق شهری به دلیل حضور جمعیت متراکم، خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به مناطق تحت تأثیر فرونشست در استان بوشهر گفت: به طور طبیعی، مناطقی در شرایط بحرانی‌تر از نظر منابع آب زیرزمینی قرار دارند، وقوع فرونشست قابل پیش‌بینی‌تر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: از جمله این مناطق در استان بوشهر دشت طلحه – فاریاب، کلمه و شاهیجان در شهرستان دشتستان است که پدیده فرونشست در این مناطق رؤیت شده است.

وی اضافه کرد: این شرکت به‌منظور جلوگیری از وقوع یا تداوم فرونشست زمین و تبعات نامطلوب آن، از سال‌های گذشته اقدامات مهمی را در قالب طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی شامل نصب کنتورهای هوشمند و تقلیل منصوبات چاه‌های بهره‌برداری جهت جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی، انسداد چاه‌های غیرمجاز، تمدید ممنوعیت توسعه بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آب‌های زیرزمینی و … آغاز کرده و با جدیت ادامه می‌دهد.

محمدی عنوان کرد: در این راستا همکاری بیش از پیش ارگان‌های ذی‌ربط از جمله سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت آب فاضلاب و همچنین مشارکت بهره برداران در خصوص مصرف بهینه منابع آب، رهیافت‌های بهتری برای استان رقم خواهد زد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر