پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۲۱۵۳
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۷

فکرشهر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با ایجاد زیرساخت‌های لازم سخت افزاری و نرم افزاری، آب سد خاییز تا ۲۴ ساعت آینده به‌منظور آبیاری نخلستان‌های اهرم رهاسازی خواهد شد.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، علی محمدی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی ساخت سد خاییز در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در مدت سه سال به مرحله آبگیری رسیده است، افزود: در بارندگی‌های مطلوب زمستان سال گذشته، حجم مناسبی از آب (بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب) در مخزن این سد ذخیره شده است و با توجه به نیاز آبی شدید نخلستان‌های شبکه آبیاری اهرم، این آب در ابتدای تابستان و پیش از فصل برداشت محصول رهاسازی خواهد شد.
 
وی با بیان این‌که سد خاییز یکی از دستاورد‌های بزرگ صنعت آب در تنگستان و بزرگترین طرح تامین آب این شهرستان است، اضافه کرد: این سد خاکی با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب آب علاوه‌بر تامین بخشی از حقابه نخیلات منطقه، بهبود شرایط کشاورزی در شهرستان تنگستان را به همراه خواهد داشت.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در زمان حاضر تنها محل تامین آب نخلستان‌های اهرم منابع آب زیرزمینی و سیلاب‌های فصلی است، اما با بهره‌گیری از آب سد خاییز و ذخیره‌سازی و هدایت آب سرشاخه رودخانه شیرین اهرم، منبعی جدید برای آبیاری این نخلستان‌ها ایجاد می‌شود.
 
وی عنوان کرد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بالغ بر ۱۴۰ سال،   نزدیک‌به ۱۲۰۰ هکتار نخلستان را در می‌گیرد که  تنها محل امرار معاش ساکنان این منطقه بوده و سد انحرافی و کانال‌های آبیاری اصلی و فرعی شبکه یاد شده نیز بیش از ۲۰ سال قبل از سوی وزرات نیرو ساخته شده است.
 
محمدی با اشاره به مشخصات فنی سد خاییز گفت: این سد از نوعی خاکی با هسته رسی با ارتفاع آن ۳۶ متر و طول تاج ۶۱۰ متر است.
 
وی گفت: سد خاییز در زمان حاضر پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصدی دارد و آب ذخیره شده در مخزن این سد در آستانه رهاسازی برای نخیلات اهرم قرار دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر