پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: جو بایدن بدون اشاره به نام حزب الله لبنان یا ایران هشدار داد که عوامل دیگر نباید از بحران فعلی در خاورمیانه «سوء استفاده» کنند...
کد خبر: ۲۰۰۰۰۷۲
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، حمله حماس به اسرائیل را «اقدام کاملا شیطانی» توصیف کرده و گفته است کشورش در کنار اسرائیل می‌ایستد.

به گزارش فکرشهر از عصرایرران به نقل از بی بی سی، حماس اظهارات بایدن را «تحریک‌آمیز» خواند و انتقاد کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانش «هیچ اشاره‌ای به جنایات نیرو‌های اسرائیلی علیه مردم فلسطین» نکرده است.

بایدن حماس را «تشنه خون» خواند و گفت که اقداماتش از بدترین حملات داعش هم بدتر است. او بدون اشاره به نام حزب الله لبنان یا ایران هشدار داد که عوامل دیگر نباید از بحران فعلی در خاورمیانه «سوء استفاده» کنند.

حماس ضمن محکوم کردن اظهارات جو بایدن، آن را «جانبداری علنی از شنیع‌ترین اشغالگری نژادپرستانه در خاورمیانه» توصیف کرد.
پس از سخنان جو بایدن در حمایت از اسرائیل، مقام‌های محلی از ورود اولین هواپیمای حامل تجهیزات نظامی آمریکا به پایگاه هوایی نواتیم در جنوب اسرائیل خبر دادند.

نیرو‌های دفاعی اسرائیل در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت، اعلام کرد همکاری ارتش‌های دو طرف «کلید تضمین امنیت و ثبات منطقه در زمان جنگ است.»

هواپیمای حامل کمک‌های آمریکا در شرایطی به اسرائیل رسید که پیشتر ناو هواپیمابر جرالد فورد و هشت ناو همراه آن که مجهز به موشک هدایت شونده کروز هستند، به شرق دریای مدیترانه رسیده بودند.

وزارت دفاع آمریکا این ناوگروه را پس ازحمله حماس به اسرائیل با هدف «بازدارندگی» به منطقه اعزام کرد.

در همین حال مقام‌های درمانی در غزه می‌گویند شمار کشته‌شدگان در حملات اسرائیل به غزه از ۹۰۰ نفر فراتر رفته است.
مقام‌های غزه می‌گویند نیمی از کشته شدگان فلسطینی زن و کودک بودند و دست کم ۴۵۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

اتحادیه اروپا: برخی اقدامات اسرائیل در غزه خلاف قوانین بین‌المللی است

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است برخی اقدامات اسرائیل در غزه خلاف قوانین بین‌المللی است.
بورل درعین حال گزارش‌ها درباره قطع کمک اروپا به فلسطینیان را تکذیب کرد و گفت اکثریت کشور‌های این اتحادیه مخالف قطع کمک به فلسطینیان هستند.

کمیسیون اروپا دوشنبه اعلام کرده بود کمک مالی به فلسطینی‌ها را به حال تعلیق درمی‌آورد، اما این بیانیه خیلی سریع از سوی وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا زیر سوال رفت.

جوزپ بورل گفت: «اکثریت قابل توجهی از کشور‌های عضو خواستار ادامه حمایت ما از تشکیلات خودگردان فلسطینی هستند و نباید در پرداخت‌ها تاخیری رخ بدهد.»

مخالفت سازمان جهانی بهداشت و یونیسف با محاصره غزه

پس از اینکه اسرائیل برق و آب غزه و ارسال سوخت به آن را قطع کرد، دو نهاد سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف، خواستار ایجاد گذرگاهی امن برای کمک‌های بشردوستانه به غزه شده‌اند.

یک پزشک سرشناس بریتانیایی-فلسطینی در گفتگو با برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی گفت «نظام درمانی غزه تنها یک هفته با متلاشی شدن فاصله دارد.»

دکتر غسان ابو ستاح که از اواخر دهه هشتاد به مجروحان فلسطینی کمک می‌کرده و در بزرگترین بیمارستان غزه که الشفاء نام دارد جراحی می‌کند، می‌گوید «نظام درمانی غزه همین حالا هم به زانو درآمده است.»

به گفته او ظرف ۷۲ ساعت ۳۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند و اگر گذرگاهی امن برای رسیدن اقلام کمکی باز نشود «غزه دوام نخواهد آورد.»

جو تایدی گزارشگر بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید که گزارش‌های تازه حاکی از تلاش اسرائیل برای اختلال در روند اهدای کمک‌ها به حماس از طریق ارز‌های دیجیتال است. حماس سال‌هاست که از هوادارانش در قالب ارز‌های رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین و ارتریوم کمک دریافت می‌کند. کمک‌های رسیده به حماس از این طریق به میلیون‌ها دلار می‌رسد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر