شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۱۳۲۳
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۱

فکرشهر: قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بر آمادگی کامل این دانشگاه جهت صدور مجوز در مناطق دارای صنایع بزرگ خبر داد و گفت: با اجرای برنامه آمایش آموزش عالی تعداد ۳۷۰۰ کدرشته دانشگاه تعطیل شد که نیازی در آمایش به آن‌ها نبوده و به جای آن حدود۸۰۰ کدرشته باتوجه به نیاز منطقه و اقبال عمومی اضافه و ۱۲۵ برنامه جدید درسی نوشته شد.

به گزارش فکرشهر، دکتر اصغر کشت‌کار قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در این نشست با تاکید بر اینکه این دانشگاه آمادگی کامل جهت صدور مجوز در مناطق دارای صنایع بزرگ را دارد، افزود: مجوز راه اندازی و تاسیس مراکز آموزش علمی کاربردی باتوجه به نیاز منطقه برای واحد‌های صنایع بزرگ که دارای استاندارد‌های مورد نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشند صادر می‌شود.

به گزارش ایسنا، قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: در استان هرمزگان مرکز آموزش علمی کاربردی شرکت نظم آفرینان صنعت سهند وجود دارد که باتوجه به سند آمایش سرزمینی استان که نیازمند نیروی کار در بخش دریایی پیش بینی شده بود، بصورت تخصصی در این زمینه با ۴ رشته امور گمرگ، خدمات بندری، لجستیک و زنجیره تامین با حضور ۱۲۱ دانشجو فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی می‌تواند در حوزه راه اندازی مراکز آموزش علمی کاربردی ورود پیدا کنند، گفت: هم اکنون تمام مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خصوصی هستند و هیچ نوع بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند، مدرسین این مراکز هم در استخدام دولت نیستند و بصورت حق التدریس با این مراکز همکاری می‌کنند.

دکتر کشت کار افزود: تاکنون بیش از ۳۵۰ مرکز آموزشی علمی کاربردی در راستای سند آمایش سرزمین هر استان در حال فعالیت هستند. آمایش سرزمینی دانشگاه جامع علمی کاربردی در هر استان باتوجه اسناد توسعه‌ای استان طبق اطلاعات آماری مرکز آمار ایران، شورای آمایش سرزمینی و اطلاعات موجود در آموزش و پرورش و همچنین سازمان برنامه و بودجه تهیه شده که با احصای نیاز‌های هر استان اکنون می‌دانیم در هر منطقه بدنبال چه هستیم و چه نوع برنامه ریزی‌هایی باید انجام دهیم.

وی با اشاره به پذیرش ۳ دوره قبل دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: از وقتی آمایش سرزمینی را آغاز کرده ایم حدود ۳۷۰۰ کدرشته دانشگاه تعطیل شد که نیازی در آمایش به آن‌ها نبوده و به جای آن حدود۸۰۰ کدرشته باتوجه به نیاز منطقه و اقبال عمومی اضافه و ۱۲۵ برنامه جدید درسی نوشته شد.

دکتر کشت کار تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده در سال۱۴۰۰ حدود ۶ درصد کدرشته‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش حد مجاز برای برگزاری دوره را داشته اند، اما در سالجاری بر طبق آمایش سرزمینی عمل شد و این عدد به بالای ۶۹ درصد رسیده که نشان دهنده این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی مسیر درستی را انتخاب کرده است.

وی افزود: باتوجه به اینکه در سال جاری ۱۱۵ مرکز دولتی تعطیل شد، اما خوشبختانه در مهرماه امسال با افزایش دانشجو روبرو بوده ایم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه مراکز آموزش علمی کاربردی که مطابق با برنامه آمایش سرزمین نتوانستند برنامه ریزی کنند با تعطیلی مواجه شده اند، افزود: حدود ۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور به دلیل عدم تطبیق با برنامه آمایش سرزمینی استان خود تعطیل شده اند، اما در عوض ۱۲ مرکز آموزش علمی کاربردی خصوصی قدرتمند تاسیس شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، همچنین در این نشست دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری گفت: توسعه آموزش عالی در سواحل مکران یکی از اولویت‌های وزارت علوم است.

وی افزود: در منطقه مکران، توسعه متوازن و همه جانبه خواهیم داشت بنابراین نیازمند مهارت آموزی، پرورش و تربیت نیروی انسانی متخصص و بومی هستیم.

دکتر عمو عابدینی خاطرنشان کرد: منطقه مکران در سه ناحیه شرق (چابهار)، غرب (هرمزگان) و مرکزی (جاسک) در دست توسعه قرار دارد و در حوزه صنعت، امنیت غذایی، علوم و فن آوری دریایی، دریانوردی و انرژی برنامه ریزی شده تا دانشگاه‌های مختلف راه اندازی شود و بتوانیم بصورت هدفمند نیروی انسانی متخصص منطقه مکران را تامین کنیم.

احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این نشست گفت: در توسعه سواحل مکران به جامعه محلی باید توجه بیشتری شود و توسعه کشور به ویژه توسعه صنایع باید در کنار دریا باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر