يکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۳۳۹۶
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰

فکرشهر: یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های دولت سابق ایران، خرید بخشی از سهام شرکت بنز آلمان بود. در اواسط دهه ۷۰ میلادی محمدرضا شاه دستور طراحی و ساخت حدود ۲۰ هزار خودروی شاسی بلندِ پشتیبانیِ مخصوص ارتش ایران را به شرکت بنز داد.

به گزارش فکرشهر از دیده بان ایران، این درخواست ایران، باعث خلق خودرو‌های شاسی بلند سری G شرکت بنز شد. خودرو‌های مخصوص ارتش ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی آماده شد که در کمال ناباوری و در یک اقدام دیوانه‌وار از طرف ۵۷‌ها پذیرفته نشد، شرکت بنز هم بلافاصله این محصول منحصر به فرد را به دیگر کشور‌ها از جمله آرژانتین و اعضای ناتو فروخت.

تولید خودرو‌های موفق سری G، بعنوان یکی از گران قیمت‌ترین خودرو‌های شاسی بلند جهان که هم کاربرد عمومی و هم کاربرد نظامی دارد، تا به امروز از طرف شرکت بنز ادامه داشته.

ماجرای خرید سهام شرکت بنز توسط ایران چه بود؟ / مرسدس بنز کلاس G سفارش شاه ۴۵سال بدون تغییر + تصاویر

در دهه ۷۰ میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند ۳۰ درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. اما دولت آلمان از این کار جلوگیرى میکند، شاه نیز بخشى از سهام را براى خود خریدارى میکند

در دهه ۷۰ میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند ۳۰ درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. اما دولت آلمان از این کار جلوگیرى میکند، شاه نیز بخشى از سهام را براى خود خریدارى میکند.

‌در سال ۱۹۷۹ به پیشنهاد محمدرضا شاه که سهام دار ۲۰ درصدی کمپانى بنز بود، نوعی خودرو نظامی چند منظوره طراحی شد. این خودرو به حالتی جعبه مانند، اسپرت، قدرتمند و با حداکثر امنیت ساخته شد.

‌خود ایران که پیشنهاد دهنده چنین طرحی بود به واسطه اتفاقات ۵۷ نصیبی از آن نبرد، و شرکت بنز هم خودرو هاى مدل G سفارشى ایران را به جای ارتش ایران تحویل نیرو‌های ناتو می‌دهد و در حال حاضر نیروى نظامى ۶۳ کشور از این خودرو استفاده میکنند.

ماجرای خرید سهام شرکت بنز توسط ایران چه بود؟ / مرسدس بنز کلاس G سفارش شاه ۴۵سال بدون تغییر + تصاویر

در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۱ به پنجاهمین سالگرد آغاز داستان G کلاس اشاره شده است نویسنده مقاله می‌گوید: در سال ۱۹۷۲ بود که دایملر-بنز AG و Steyr-Daimler-Puch AG همکاری خود را برای توسعه خودرویی که قادر به پاسخگویی به نیاز‌های روز بود آغاز کردند

و تحرک خارج از جاده، در چالش برانگیزترین شرایط، هم برای افراد خصوصی و هم مشتریان دولتی. در آن زمان یکی از سهامداران اصلی دایملر-بنز، محمدرضا پهلوی، شاه ایران بود. او بود که پیشنهاد ساخت چنین خودرویی را داد، ارتش ایران به سیستم مشابهی نیاز داشت.

نمونه‌های اولیه سری G-Model ۴۶۰ که به نام Geländewagen شناخته می‌شود در گراتس اتریش تولید شد و در سال ۱۹۷۹ ارائه شد، همان سالی که شاه از ایران خارج شد و منجر به لغو سفارش ۲۰۰۰۰ دستگاه شد.

دهه هفتاد سود این سهام به شکل خرید بنز الگانس از شرکت بنز برای نیرو انتظامی گرفته شد.

ماجرای خرید سهام شرکت بنز توسط ایران چه بود؟ / مرسدس بنز کلاس G سفارش شاه ۴۵سال بدون تغییر + تصاویر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر