چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیرکل آژانس یادآور شد که گفتگو‌ها با ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران برای مدتی با وقفه مواجه شد، اما ایران در نامه‌ای مورخ ۲۱ مه (۱ خرداد) پیشنهاد کرد که مذاکرات «در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل باشد» در تهران ادامه یابد...
کد خبر: ۲۰۰۷۳۰۰
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴

فکرشهر: ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ادعا کرد که بنا بر آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعضای شورای حکام، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران به ۳۰ برابر حد توافق شده در برجام رسیده است.

بنا بر این گزارش محرمانه، ذخایر اورانیوم غنی شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده که نسبت به گزارش دور قبل در ماه فوریه ۲۰.۶ کیلوگرم افزایش نشان می‌دهد. کل ذخایر اورانیوم ایران نیز اکنون ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم برآورد شده است که این مقدار ۶۷۵.۸ کیلوگرم نسبت به آخرین گزارش بیشتر است.

آسوشیتدپرس به نقل از گزارش رافائل گروسی ادعا کرد که هنوز درباره احیای مجوز تعدادی از بازرسان این سازمان در ایران تحولی صورت نگرفته، اما انتظار می‌رود که این مساله در چارچوب مذاکرات جاری میان آژانس و ایران در قالب بیانیه موسوم به ۴ مارس حل‌وفصل شود.

مدیرکل آژانس یادآور شد که گفتگو‌ها با ایران در پی سانحه بالگرد حامل رئیس جمهوری ایران برای مدتی با وقفه مواجه شد، اما ایران در نامه‌ای مورخ ۲۱ مه (۱ خرداد) پیشنهاد کرد که مذاکرات «در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل باشد» در تهران ادامه یابد.

وی مدعی شد: مسائل پادمانی باقیمانده حل نشده است، زیرا ایران نه توضیحات فنی معتبری در مورد حضور ذرات اورانیوم با منشأ انسانی در ورامین و تورقوزآباد به آژانس ارائه کرده است و نه به آژانس درباره مکان (های) فعلی آن‌ها اطلاع داده است. ایران اعلام کرده است که تمامی مواد، فعالیت‌ها و مکان‌های هسته‌ای مورد نیاز بر اساس توافقنامه پادمانی خود را اعلام کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر