پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید این پیش نویس اکنون در میان اعضا به گردش درآمده و به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی با وجود مخالفت هم‌پیمان آمریکایی خود، مصمم به پیگیری آن هستند...
کد خبر: ۲۰۰۷۳۴۹
پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹

فکرشهر: بریتانیا، فرانسه و آلمان پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران برای ارائه به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند.

به گزارش «فکرشهر» از انتخاب و به نقل از بی بی سی، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید این پیش نویس اکنون در میان اعضا به گردش درآمده و به نظر می‌رسد که سه کشور اروپایی با وجود مخالفت هم‌پیمان آمریکایی خود، مصمم به پیگیری آن هستند.

رویترز می‌گوید که آمریکا و شرکای اروپایی آن، بر سر مواجهه با ایران دچار اختلاف نظر شده‌اند؛ واشنگتن نگران است که چنین قطعنامه‌ای می‌تواند خطر تشدید تنش در منطقه را پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیشرو در ایالات متحده، به همراه داشته باشد.

یک مقام ارشد اروپایی به رویترز گفته است که «ما در حال فشار آوردن به آمریکایی‌ها هستیم، اما آن‌ها همچنان بر این باورند که نباید هیچ اقدامی برای تشدید تنش با ایران انجام شود».

این مقام اروپایی گفته «این تلاش‌ها تاکنون هیچ نتیجه‌ای نداشته و ما معتقدیم که اکنون زمان نشان دادن قاطعیت است».

جمهوری اسلامی ایران از قطعنامه پیشین شورای حکام آژانس ناخرسند شد و با برچیدن برخی از دوربین‌های نظارتی آژانس به آن پاسخ داد.

۱۸ ماه از آخرین باری که شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب کرد می‌گذرد.

شورا در آن قطعنامه از ایران خواسته بود تا به‌طور فوری با تحقیقاتی که چند سال است از سوی آژانس در مورد ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده برقرار است، همکاری کند.

رویترز می‌گوید از آن زمان تعداد مشکلات دیگر ایران با آژانس افزایش یافته، از جمله اینکه تهران بسیاری از کارشناسان خبره آژانس را از حضور در تیم بازرسی در ایران محروم کرده است.

سه دیپلمات خبر داده‌اند که متن پیش‌نویس قطعنامه اکنون با ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس به اشتراک گذاشته شده، اما هنوز به صورت رسمی به شورا ارائه نشده است. این نشست هفته آینده در وین آغاز می‌شود.

دیپلمات‌ها گفتند که پیش‌نویس به امکان درخواست از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، برای ارائه «گزارش جامع» درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره دارد.

گزارش جامع، گسترده‌تر از گزارش‌های سه‌ماهه معمول مدیرکل آژانس است.

دیدار سفرای ایران و روسیه در آژانس در آستانه نشست شورای حکام

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره تلاش سه کشور اروپایی برای ارائه قطعنامه به شوری حکام، ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در ایران می‌گوید سفیران ایران و روسیه در وین امروز و در آستانه برگزاری نشست شورای حکام با دیدار و رایزنی کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر