پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: دولت آمریکا از بیم واکنش تهران از تروئیکای اروپا خواسته بود تا لحن قطعنامه را تعدیل کنند...
کد خبر: ۲۰۰۷۴۹۶
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۷

فکرشهر: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: دولت آمریکا از بیم واکنش تهران از تروئیکای اروپا خواسته بود تا لحن قطعنامه را تعدیل کنند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست روز چهارشنبه خود قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران را با ۲۰ رای موافق، ۱۲ رای ممتنع و مخالفت روسیه و چین به تصویب رساند.

نیویورک تایمز در گزارش خود با بررسی تصویب این قطعنامه نوشت: اگرچه قطعنامه‌های انتقادآمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نظر قانونی الزام‌آور نیستند، دارای وزن سیاسی هستند. شورای حکام آژانس در نوامبر ۲۰۲۲ نیز قطعنامه مشابهی را تصویب کرد که توسط همین سه کشور اروپایی تهیه شد و از ایران خواسته بود در تحقیقات در مورد آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های مشکوک هسته‌ای سابق در این کشور همکاری کند. هرچند ادعا می‌شود که ایران هرگز از آن پیروی نکرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در این میان، دولت جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) آشکارا نگران تصویب قطعنامه‌ای بود که چنان تند بیان شده بود که می‌توانست واکنش‌های شدیدی را در تهران به دنبال داشته باشد و تلاش کرد از آن اجتناب کند. مقامات آمریکایی گفتند که با نگرانی اروپایی‌ها هم عقیده‌اند، اما نمی‌خواهند از قطعنامه‌ای غیرقابل اجرا حمایت کنند که ممکن است ایران را وادار به توسعه برنامه هسته‌ای خود در زمانی کند که واشنگتن به دنبال کاهش تنش در منطقه است.

در نهایت پس از برخی اصلاحات در عبارات و تعدیل لحن قطعنامه، آمریکا به آن رای داد.

روسیه و چین نیز پس از تصویب قعطنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس تاکید کردند که این اقدام به حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران کمکی نمی‌کند و تنها موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر