سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۷۶۷۱
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸

فکرشهر: مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت:: ۹۶۰ هزار هکتار اکوسیستم بیابانی در این استان وجود دارد که به جز شهرستان‌های جم و کنگان ۵۶۹ هزار هکتار اراضی تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالحسین گرشاسبی به مناسبت روز جهانی مبارزه با بیابان‌زایی و کاهش آثار خشکسالی در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: اجرای ۳۵ هزار هکتار کاشت نهال، چهار هزار و ۴۰۰ هکتار پروژه مدیریت رواناب و ذخیره نزولات جوی، ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار مدیریت جنگل‌های دست کاشت از جمله اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر در مقابله با بیابان‌زایی است.

وی افزود: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، نسخه‌ای مناسب برای درمان مشکلات مقابله با بیابان‌زایی است که در استان بوشهر تاکنون ۳۸ میلیون نهال تولید و کاشته شده است.

گرشاسبی یادآور شد: بر اثر پدیده بیابان‌زایی هر ساله ۱۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی، مراتع و جنگل‌ها در سراسر جهان به‌دلیل کمبود بارش تبدیل به بیابان می‌شود.

وی ادامه داد: حدود یک میلیارد نفر از جمعیت جهان در این سرزمین‌ها زندگی می‌کنند و فلات مرکزی ایران نیز از این مناطق به‌شمار می‌آید که میانگین بارش باران کمتر از ۵۰ میلیمتر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهرتصریح کرد: مهمترین عوامل بیابان‌زایی تبدیل جنگل‌ها و مراتع به اراضی کشاورزی و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به مسکونی و صنعتی، عدم رعایت اصول صحیح کشاورزی و عدم تعادل در دام و مرتع است.

وی راهکار‌های مختلف در راستای مقابله با بیابان‌زایی را روش‌های بیولوژیکی، مکانیکی و شیمیایی، کاشت نهال، بذرپاشی، مالچ باشی، تثبیت شن‌های روان و پروژه‌های مقابله با ریزگرد‌ها و جنگل‌کاری مدیریت رواناب، جنگل‌کاری عنوان کرد.

گرشاسبی گفت: از جمله اقدامات مهم در استان بوشهر در راستای مقابله با بیابان‌زایی را جنگل‌کاری با هدف افزایش فضای سبز با گونه‌های سازگار با اقلیم استان، مدیریت رواناب با هدف افزایش ذخیره نزولات جوی و اجرایی شدن هلالی آبگیر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژه‌ها درختکاری است افزود: درختکاری نقش مهمی در مقابله با آثار مخرب ریزگردها، تامین اکسیژن زمین و جذب دی‌اکسید کربن، جلوگیری از فرسایش و رانش زمین نقش حیاتی دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر