
فکرشهر: مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: ۲۹ میلیون گیمر فعال در ایران داریم و اکنون گردش مالی این صنعت در ایران به ۷۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده است.
به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمد حاجیمیرزایی روز سهشنبه در صدمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان افزود: بیش از ۱۰۰ شرکت و تیم فعال بازیسازی در ایران مشغول به کار هستند و بر اساس آخرین پیمایش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، سالانه حدود ۲۰۰ بازی ویدیویی در کشور تولید میشوند و مجوز نشر میگیرند.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به ویژگیهای جامعه گیمرهای ایران گفت: برخلاف تصور رایج، بازیهای ویدیویی تنها مختص کودکان و نوجوانان نیست و عمده بازیکنان ایران را جوانان تشکیل میدهند، ضمن اینکه بزرگسالان و میانسالان نیز در این جامعه حضور دارند.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد بازیکنان ایران را زنان و ۶۰ درصد را مردان تشکیل میدهند، اضافه کرد: میانگین متوسط زمان بازی روزانه برای هر فرد ۵۸ دقیقه است که به ۸۲ دقیقه در روز نیز میرسد.
حاجیمیرزایی گفت: این رقم نشان دهنده حجم بالای مصرف محتوای بازیهای ویدیویی در مقایسه با سایر رسانههای فرهنگی است.
وی با اشاره به اینکه ۹۴.۵ درصد بازیکنان از تلفن هوشمند استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که تولیدات ایرانی در این حوزه برای آنها بسیار محدود است و باید برای آن برنامه ریزی کرد.
حاجیمیرزایی گفت: حدود ۲۸.۳ درصد از بازیکنان به ردهبندی سنی بازیها توجه نمیکنند و این در حالی است که بازیهای ویدیویی تنها محصول فرهنگی در ایران هستند که دارای ردهبندی سنی مصوب هستند.
وی در مورد اثرگذاری فرهنگی بازیها تصریح کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای با همکاری مراجع دینی و دانشگاهی، معیارهایی برای سنجش اثرگذاری فرهنگی بازیها تدوین کرده است تا از تولید بازیهای صرفاً تبلیغاتی جلوگیری شود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطرنشان کرد: استریمرها (شخصی است که محتوای خود را از طریق پخش زنده یا فیلم از پیش ضبط شده به صورت برخط پخش میکند) سلبریتیهای جدید این حوزه هستند و تماشای بازی دیگران (استریمینگ) به پدیدهای رایج تبدیل شده به نحوی که استریمرها به شخصیتهای مرجع فرهنگی برای بسیاری از گیمرها تبدیل شدهاند.
وی با اشاره به اینکه تولید بازیهای ارزشی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: هدف این است که بازیهای تولید شده علاوه بر دارا بودن ارزشهای فرهنگی، جذابیت لازم را برای مخاطبان داشته باشند تا از تولید به محصولات صرفاً سفارشی جلوگیری شود.
حاجی میرزایی گفت: اصفهان به عنوان دومین قطب تولید و مصرف بازیهای ویدیویی در کشور پس از تهران شناخته میشود به نحوی که طبق آمار ۲۷ درصد از گیمرهای کشور در اصفهان فعالند و این عدد نشان دهنده استقبال چشمگیر جوانان و نوجوانان این استان از صنعت بازی است.