
فکرشهر: کتابِ «آوای شبگون» نقد، بررسی داستان وگفتار پراکنده نوشتهی محمود دهقانی، به چاپ رسید.
به گزارش فکرشهر از ایبنا، کتاب «آوای شبگون» نوشته محمود دهقانی به چاپ رسید. این کتاب مجموعهای از نقد، بررسی داستان و گفتار پراکنده این نویسنده در باره آثار و زندگی برخی از نویسندگان، هنرمندان و گزارشِ رویدادهای هنری در جهان و ایران است.
دهقانی که در استرالیا زندگی میکند درباره نام کتاب خود میگوید با تفاوت ساعت میان استرالیا در نیمکره جنوبی و کشورهای نیمکره شمالی، تماس تلفنی با برخی نویسندگان در قید حیات در شب برقرار میشد. به این دلیل کتاب «آوای شبگون» نام گرفت. این کتاب گفتاری تازه از زندگی و سرانجام خاموشی محمدعلی جمالزاده پدر داستانسرایی ایران که ۱۰۶ سال مجال زندگی یافت و در خانه سالمندان ژنو سوئیس چشم بر جهان فروبست را در خود دارد. حرفهایی ناشنیده نیز درباره خالقِ سمفونی مردگان عباس معروفی بیان میکند که در برلین آلمان خاموش شد. محمود دهقانی از نویسنده پُر تلاشِ ایرانی حسین آتش پرور نیز غافل نمانده و دو کتاب این نویسنده خراسانی را بررسی کرده است. با نکاتِ کوتاهی در باره زندگی «ویرجینیا ولف» نویسنده نامدار انگلستان، به کتاب ارزنده روشن رحمانی استاد دانشگاه ملی تاجیکستان پرداخته که پل فرهنگی توانمندِ میان ایران، تاجیکستان و افغانستان است.
در بخش دیگری از کتاب «آوای شبگون» مستندِ علی قنبری شاعر، نویسنده و فیلمساز در باره موسیقیدانِ ایرانی نادر مشایخی بررسی شده که این گفتار برای جوانان رشته هنر به ویژه موسیقی بسیار آموزنده و اثرگذار است. گزارشهای هنری از موزه «پاور هاوس» سیدنی استرالیا و نمایش فیلم و آثار هنری روزگارِ قاجارِایران در آن موزه دست برنامه ریزان و دست اندرکاران گستره بخش موزه و آثار را بهتر از پیش برای برنامه ریزان هنر، نمایش و پیگیری ردِ آثار ایرانی در ایران و جهان باز میگذارد.
در فصلِ دیگری از کتاب «آوای شبگون» محمود دهقانی سراغ پژوهشِ ارزنده «در تاریکی هزاره ها» از ایرج اسکندری رفته که پس از برگردان کتاب اقتصادی «کاپیتال» کارل مارکس یکی از یادگارهای به یاد ماندنی ایرج اسکندری سیاستمدار ایرانی است که به کوشش دکتر علی دهباشی برای همیشه در متونِ پژوهشی و فرهنگی ایران، اثرگذار خواهد ماند.
محمود دهقانی در بخشِ دیگری از کتاب «آوای شبگون» خواننده را به یاد عروسی خون محمود افغان با دختر شاه سلطان حسین صفوی میاندازد که با غفلت شاه سلطان حسین، اصفهان سقوط کرد و تاج سلطان حسین بر سر محمود افغان قرار گرفت. نویسنده اشاره میکند آنجا که صحبت از کشور است نمیشود از سرنوشت آن غافل بود و باید خُرد و کلان همچون تیله چشم از آن مواظبت کنیم. در بخش دیگری نویسنده از سفرنامه نویسانِ روزگارِ صفوی و دروغهای سفرِ آنان نیز غافل نمانده که این بخش از کتاب نیز برای پژوهندگان جوان بسیار آگاهی دهنده است.
در فصلِ دیگری از کتاب «آوای شبگون»، دهقانی مجموعه داستانهای کوتاه کتابِ” گِز و تَش باد” خانم نیره محمودی راد، نویسنده زادهی شهر لار شهرستان لارستان استان پارس را نیز بررسی کرده است. به دنبال آن به بررسی دو کتاب «کره سیو» (کُره اسب سیاه) از هیبت الله بهرام زاده و کتاب «جنگیوس» محمدجواد عرفانی از نویسندگانِ شهرِ خشت و شهرِ کُنارتخته در استان پارس پرداخته که نشان میدهد شهرهای نوپای دشتِ خشتِ کازرون بر عکس گذشته و با رکودی چند سدهای، با نویسندگان و هنرمندان نو ظهور در راه پیشبردِ کارهای هنری و فرهنگی پس از انقلاب گامهای موثری برداشته است. دهقانی باور دارد ادبیات بومی دشتِ خشتِ کازرون یک حافظه جمعی است که میبایست در تاریخِ دشت خشت، این هویتِ فرهنگی را به ثبت رساند.
کتاب «آوای شبگون» نوشته محمود دهقانی در ۱۸۴ صفحه به قطع رقعی از سوی انتشارات «جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی» وابسته به موسسه فرهنگی هنری «جستارنامه هنر»، به چاپ رسیده است.
محمود دهقانی ـ نویسنده