دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در ماه مبارک رمضان؛
فکرشهر: با آغاز ماه مبارک رمضان، شاهد گرم شدن بازار زولبیا و بامیه در نقاط مختلف هستیم و می‌طلبد که نظارت‌های بهداشتی مناسبی بر مراکز تولید و عرضه این محصولات انجام شود...
کد خبر: ۳۳۷۷۵
شنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

فکرشهر: با آغاز ماه مبارک رمضان، شاهد گرم شدن بازار زولبیا و بامیه در نقاط مختلف هستیم و می‌طلبد که نظارت‌های بهداشتی مناسبی بر مراکز تولید و عرضه این محصولات انجام شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، با آغاز ماه مبارک رمضان، فضای شهرها نیز رنگ و بوی خاصی به خود گرفته است و خوراکی‌های ویژه ماه مبارک رمضان یکی پس از دیگری ظاهر می‌شود.

یکی از شیرینی‌های ویژه ماه مبارک رمضان که به جزء جدایی‌ناپذیر این ماه مبارک تبدیل شده است، زولبیا و بامیه است که تقریبا در همه نقاط کشور به وفور تولید و توزیع و مصرف می‌شود.

این روزها و با آغاز ماه مبارک رمضان علاوه بر شیرینی‌فروشی‌های ثابت، دست فروشان بسیار زیادی نیز در نقاط مختلف شهر بساط فروش زولبیا و بامیه خود را پهن کرده‌اند و شاهد استقبال گسترده مردم نیز هستیم.

شرایط خاص ماه مبارک رمضان ایجاد می‌کند که نظارت بهداشتی مناسبی بر تولید و توزیع و عرضه انواع مواد غذایی صورت گیرد تا مردم بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری از خریدهای خود را انجام دهند.

لزوم نظارت بهداشتی بر مراکز تولید

یکی از شهروندان بوشهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: زولبیا و بامیه به عنوان پایه ثابت سفرهای ما در ماه مبارک رمضان است و با توجه به استقبال خانواده از شیرینی هر روز باید آن را خریداری کنیم.

بتول حسین‌پور اضافه کرد: برخی از مسائل در مورد تولید غیربهداشتی این نوع شیرینی‌ها در بین مردم نقل می‌شود که نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند و انتظار ما این است که مسئولان نظارت مناسبی بر تولید زولبیا و بامیه داشته باشند.

عباس شفیعی دیگر شهروند بوشهری به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه ما اطلاعی از چگونگی تولید زولبیا و بامیه نداریم و اعتماد ما به مسئولان است که بر این تولید و عرضه نظارت بهداشتی مستمری داشته باشند و با متخلفان برخورد کنند.

وی گفت: متاسفانه برخی از زولبیاهایی که خریداری می‌کنیم اصلا کیفیت مناسب را ندارند و در این روزها که بازار فروش این محصول داغ است، برخی افراد سودجو تولیدات بی‌کیفیتی را ارائه می‌کنند.

مردم از مراکز معتبر خرید کنند

حضور انبوه دست‌فروشان در نقاط مختلف شهر باعث شده است تا مردم برای سهولت در خرید خود، اقدام به تهیه زولبیا و بامیه از این افراد کنند که گاها دارای شاخص‌های بهداشتی ضعیف‌تری هستند.

در صورتی که زولبیا و بامیه در اماکن بهداشتی پخت نشود می‌تواند منبع خیلی از بیماری‌های خطرناک شود و مردم باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند و شیرینی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند.

برخی از فروشنده‌ها با وجود اینکه تولیدی بهداشتی و بر اساس شاخص‌های مناسب داشته‌اند ولی به علت اینکه در محل عرضه و فروش موارد بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود، محصول بی‌کیفیتی را از نظر بهداشتی ارائه می‌کنند چرا که نگهداری طولانی‌مدت این شیرینی‌ها در فضای باز باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

مصرف کنندگان برای جلوگیری از امراض احتمالی به هنگام خرید زولبیا و بامیه به رنگ آن توجه کنند چرا که هر چه زولبیا و بامیه تیره‌تر و سوخته‌تر باشد نشانه مرغوبیت آن نیست بلکه بیانگر آن است که در روغن بیشتر جوشیده و حرارت بیشتری دیده، در نتیجه حاوی مواد سمی بیشتری است.

نظارت ویژه بهداشتی بر کارگاه‌های تولید زولبیا و بامیه

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان، نظارت ویژه بهداشتی بر کارگاه‌های تولید زولبیا و بامیه در بوشهر انجام می‌شود.

حسن فخرایی اظهار داشت: به‌منظور ساماندهی و بهبود وضعیت بهداشتی کارگاه‌ها و صنوف حساس تولید زولبیا، بامیه و شیرینی‌ها، آش و حلیم فروشی‌ها در ایام ماه مبارک رمضان، صبح و بعدازظهر به‌ویژه روزهای تعطیل، طرح ویژه تشدید بازرسی، با حضور فعال بازرسین بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بوشهر و ملبس به یونیفرم بهداشت ۱۹۰ به مرحله اجرا درمی‌آید.

وی تصریح کرد: در این برنامه مواردی همچون رعایت بهداشت فردی، نظافت عمومی، روپوش، کلاه، دستکش، ایمنی مواد غذایی خام و پخته، آب مصرفی، لوازم و تجهیزات در محیط کار، چیدمان وسایل، دمای نگهداری، فضای فیزیکی، سیستم دفع پساب و پسماند و دیگر موارد در صنوف حساس کنترل و نظارت می‌شوند.

مردم از دست‌فروش‌های دوره‌گرد خرید نکنند

فخرایی افزود: توجه ویژه به کنترل روغن در شیرینی فروشی‌های سنتی زولبیا و بامیه با دستگاه سنجش پرتابل TPM و استفاده از ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی و سلولزی آش و حلیم فروشی از موارد حائز اهمیت است.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: شهروندان گرامی از خرید زولبیا، بامیه و شیرینی‌های از دست‌فروشان دور گرد خودداری کنند.

وی ادامه داد: شهوندان در صورت رؤیت موارد تخلف مانند کارگاه‌های غیرمجاز و غیربهداشتی خانگی با سامانه ۱۹۰ مدیریت شکایات بهداشتی مردمی به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع‌رسانی کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر