جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: روزه داری در فصل تابستان به علت طولانی بودن روز باعث تغییر در عادات غذایی می‌شود و با توجه به فاصله کم بین وعده افطاری تا سحری، لازم است که روزه‌داران برنامه‌ریزی مناسب و مطلوبی در صرف وعده‌های غذایی داشته باشند.به گزارش فکرشهر، کم کم به اواسط ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم و عادات غذایی ما این روزها به کلی تغییر کرده است و تفاوت‌های بسیاری از نظر نوع غذاها و میزان مصرف در وعده های مختلف نسبت به پیش از ماه مبارک رمضان پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۹۲۴
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۱

فکرشهر: روزه داری در فصل تابستان به علت طولانی بودن روز باعث تغییر در عادات غذایی می‌شود و با توجه به فاصله کم بین وعده افطاری تا سحری، لازم است که روزه‌داران برنامه‌ریزی مناسب و مطلوبی در صرف وعده‌های غذایی داشته باشند.

به گزارش فکرشهر، کم کم به اواسط ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم و عادات غذایی ما این روزها به کلی تغییر کرده است و تفاوت‌های بسیاری از نظر نوع غذاها و میزان مصرف در وعده های مختلف نسبت به پیش از ماه مبارک رمضان پیدا کرده است.

برخی افراد از ماه مبارک رمضان به خوبی برای کم کردن وزن خود استفاده می‌کنند و با مصرف صحیح غذاها و پرهیز از پرخوری به خوبی از این ماه در راه سلامتی خود بهره می‌برند.

ولی در مقابل افرادی هم هستند که در این ماه از سر افطار تا سحری یک ریز مشغول خوردن هستند و در وعده های افطاری و سحری هم پرخوری زیادی دارند و به جای اینکه در این ماه وزن کم کنند، مقداری هم به وزن انها اضافه می‌شود.

ماه مبارک رمضان در کنار معنویات فراوانی که دارد، فرصت بسیار خوبی برای بهبود وضعیت تغذیه و رسیدن به تناسب اندام است که باید بر اساس دستورات متخصصان، از پر خوری پرهیز کرده و خود را به اندام مناسب برسانیم.

روزه داران سه وعده غذایی مصرف کنند

مشاور تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روزه‌داران در ماه رمضان ساعات زیادی را غذا مصف نمی‌کنند و با توجه به نیاز بدن به مواد غذایی، نیاز است که در زمان بین افطار تا سحری، مواد غذایی مورد نیاز مصرف شود.

رامین ناصحی‌فر با اشاره به نیاز سلول‌های مغزی به مواد قندی و گلوکز، تصریح کرد: باید با مصرف مواد شیرین و قند دار مانند خرما و ذولبیا، این نیازهای قندی برطرف شود ولی نباید در این زمینه زیاده‌روی کرد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از سه وعده غذایی در ماه مبارک رمضان، تاکید کرد: برخی افراد در ماه رمضان فقط در وعده افطار را مصرف می‌کنند و این فاصله زیاد تا افطار روز بعد می‌تواند به بدن ضرر بزند و لازم است که وعده سحری هم مصرف شود.

مشاور تغذیه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بر لزوم پرهیز از پرخوری در وعده سحری تاکید کرد و ادامه داد: وقتی که افراد غذا را سبک‌تر مصرف می‌کنند در طول روز نیز کمتر به انها فشار می‌آید.

پرخوری در سحری یک تصور اشتباه است

وی با بیان اینکه پرخوری در وعده سحری برای در امان ماندن از گرسنگی در طول روز یک تصور اشتباه است، افزود: مصرف چای و قهوه در وعده سحری باعث بروز تشنگی می‌شود که باید از ان پرهیز کرد.

ناصحی‌فر خواستار پرهیز افراد چاق و دارای اضافه‌وزن از مصرف مواد قندی شد و گفت: با توجه به کاهش ریزه‌خواری در ماه رمضان، این ماه بهترین زمان برای کاهش وزن است.

وی خواستار استفاده بیشتر از موادی همچون سبزیجات و میوه‌جات و غذاهای فیبری در وعده سحری برای تامین آب بدن در طول روز شد و افزود: باید از مصرف غذاهای چرب و پرگوشت و با نمک بالا در وعده سحری پرهیز شود.

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه خاطرنشان ساخت: مصرف بالای مواد غذایی در وقت افطار باعث مشکلات گوارشی می‌شود و باید از اینگونه مصرف‌ها پرهیز کنیم و بیشتر از غذاهای سبک در این زمینه استفاده کنیم.

فواید روزه گرفتن برای افراد مبتلا به دیابت

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روزه داران باید به سلامتی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند و افرادی که روزه برای انها خطرآفرین است نباید اقدام به روزه گرفتن کنند.

دکتر یحیی رضائی در ارتباط با نحوه مصرف دارو در ماه مبارک رمضان بیان داشت: افرادی که باید همواره دارو مصرف کنند باید با پزشک معالج خود در مورد گرفتن روزه حتما مشورت کنند و بدون مشورت اقدام به روزه گرفتن نکنند.

وی به برخی از فواید روزه گرفتن برای افراد مبتلا به دیابت اشاره کرد و ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت باید قبل از روزه گرفتن به پزشک خود مشورت کنند و فشار و چربی خون، بیماری‌های انعقادی و میزان قند خون آنها پایش شده باشد و خانواده های بیماران نیز باید در مورد وضعیت روزه‌گرفتن انها اطلاعات کامل داشته باشند.

بیماران حتما برای گرفتن روزه با پزشک خود مشورت کنند

معاون دارو و غذای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به خطرات جبران ناپذیر عدم مصرف دارو در بیماری‌های سرع و انسداد دستگاه تنفس اشاره کرد و افزود: این بیماران باید بر اساس نظر پزشک نسبت به مصرف داروی خود اقدام کنند و داروهای خود را قطع نکنند.

وی تصریح کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها و مسکن‌ها توسط بیماران نیز می‌تواند توسط پزشک به گونه‌ای تجویز شود که در فواصل طولانی مصرف شود و افراد مشکلی برای روزه گرفتن نداشته باشند.

رضائی با اشاره به اینکه بیمارانی که داروهای فشار و انعقاد خون مصرف می‌کنند مشکلی برای گرفتن روزه ندارند، تاکید کرد: البته باید نوع و میزان مصرف این داروها بر اساس نظر پزشک تعیین شود.

وی اظهار داشت: بیماران قلبی، بیماران فشار خونی، بیمارانی که زخم‌های ایستگاه گوارشی دارند، زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به یبوست‌های مزمن و . . . باید حتما با پزشک خود برای گرفتن روزه مشورت کنند.

منبع:مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر