فکرشهر: تیمهای لیگبرتری فشار روی شرکتهای هواپیمایی را برای رعایت پروتکل بهداشتی بیشتر کردند
به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «شرکتهای هواپیمایی ملزم به رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در داخل هواپیماها هستند و تمام پروازها باید با ٦٠ درصد ظرفیت هواپیماها انجام شود.» این صحبتها حدود دو ماه قبل از سوی وزیر راهوشهرسازی مطرح شده و اسلامی وعده داده هر ایرلاینی که این پروتکل را رعایت نکند، متخلف است و سازمان هواپیمایی باید با این شرکت برخورد داشته باشد. شاید در دو ماه اخیر و قبل از شروع لیگ فوتبال چندان حساسیتی روی اجرای صحیح این پروتکل وجود نداشت؛ همانطور که خیلی از افراد و حتی بازیکنان استقلال در جریان سفر به اهواز با تصاویر نشان دادند هواپیما با تمام ظرفیت خود در حال پرواز است. اعتراض فوتبالیستها و نامه سرپرست فدراسیون پزشکی حالا فشار بیشتری را برای اجرای این قانون ایجاد کرده؛ اگرچه چند تیم بدون توجه به این مسائل از پرواز چارتر استفاده میکنند.
فقط خیال ٤ تیم راحت است!
باشگاههای تراکتور، ماشینسازی، نساجی و سپاهان هر کدام با توجه به مالکیتی که دارند، از پروازهای چارتر استفاده میکنند. این موضوع البته ارتباطی به شیوع ویروس کرونا ندارد و زنوزی به عنوان مالک دو باشگاه تبریزی، مالکیت هواپیمایی آتا را هم بر عهده دارد و در دوسال اخیر تیمهایش را با پرواز چارتر جابهجا میکند. از سوی دیگر، مالک نساجی نیز صاحب هواپیمایی وارش است و این تیم نیز از این قابلیت سود میبرد. سپاهان هم با توجه به ارتباطاتی که امیر قلعهنویی برقرار کرده، در تمام بازیهای این فصل با پرواز چارتر جابهجا شده است. به جز این، ٤ تیم اما ١٢ تیم دیگر لیگ برتری و همه باشگاههای لیگ دسته اول از پروازهایی استفاده میکنند که مردم عادی هم در آن حضور دارند. علاوه بر درد سرهایی که چارتر نبودنِ پرواز برای یک تیم ایجاد میکند، شیوع ویروس کرونا هم باعث شده تا مسئولان این تیمها نگران سلامت بازیکنان و مربیان خود باشند؛ بهویژه بازیکنانی که اگر به کرونا مبتلا شوند، شاید دیگر در این فصل نتوانند برای تیمشان به میدان بروند. ناگفته نماند در عکسهایی که از پرواز چارتر همان ٤ تیم منتشر شده هم، فاصله اجتماعی بین بازیکنان رعایت نشده؛ اگرچه آنها به خاطر دادن تست کرونا به صورت هفتگی با اطمینان بیشتری کنار هم مینشینند.
فشار لیگبرتریها به سازمان هواپیمایی
مهرزاد خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی چند روز قبل از شروع لیگ برتر در نامهای به رئیس سازمان هواپیمایی کشور نوشته بود: «همانگونه که مستحضرید، جهت قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامت تمام مسافران خطوط هوایی مطابق با دستورالعمل ابلاغی، مقرر شده صرفا ٦٠درصد ظرفیت هر پرواز توسط مسافران اشغال شود؛ این در حالی است که وزیر محترم بهداشت نیز طی سفر خویش به مشهد مقدس، نسبت به انجام صحیح آن ابراز نگرانی کرده و بیم آن میرود رعایتنکردن دقیق آن، موجبات گسترش بیماری خطرناک کرونا را به دنبال داشته باشد. لذا مستدعی است با توجه به آغاز لیگ برتر فوتبال که تعداد قابل توجهی از ورزشکاران تراز اول کشور در حال جابهجایی خواهند بود، دستور فرمایید ضمن بررسی مجدد دستورالعمل نسبت به اجرای کامل آن اقدام فرمایند.»
با این حال، وقتی فیلمی از سوی سرمربی و بازیکنان استقلال در هواپیما منتشر شد که نشان میداد کل ظرفیت پرواز پر شده، مشخص شد که این پروتکلها رعایت نمیشود. این اتفاق برای دیگر تیمها هم رخ داده و جزو نگرانیهای این روزهای باشگاههای فوتبال درحین جابهجایی بازیکنانشان است.
٩ هفته دلهره و نگرانی
شروع فوتبال بدون شک روی تعدد پروازهای داخلی هم تأثیرگذار است. حساب کنید ٤ تیم که پرواز اختصاصی دارند و ١٢ تیم دیگر هم که هر کدام حداقل ٣٠نفر عضو دارند، در طول هفته چندباری بین شهرها جابهجا میشوند. به این تعداد تیمهای لیگ دسته اول را هم اضافه کنید؛ اگرچه برخی از آنها به خاطر مشکلات مالی ترجیح میدهند برخی از مسیرها را به صورت زمینی طی کنند. همه این موارد باعث شده تا سرمربی پرسپولیس که یکی از موافقان اصلی برگزاری لیگ برتر است هم، ابراز نگرانی کند: «من نگران پروازها هستم. آن چیزی که در تصاویر دیدم و خودم هم یک پرواز در این مدت داشتم، نشان میدهد که شرکتهای هواپیمایی، پروازهایشان را با حداکثر ظرفیت انجام میدهند و به نظر من در فضای بسته هواپیما خطر زیادی وجود دارد و متأسفانه مسائل رعایت نمیشود و این اتفاق نه فقط برای ما بلکه برای بقیه مردم هم باعث دردسر میشود.»
٩ هفته از لیگ برتر باقی مانده و به نظر میرسد هر هفته که قرار است بازیکنان و مربیان یک تیم تست کرونا بدهند، استرس و نگرانی زیادی وجودشان را فرا میگیرد. هر روز هم خبر جدیدی از یک تیم میرسد که یک یا چند بازیکنش به ویروس کرونا مبتلا شدند؛ مثلا دیروز باشگاه ملوان از ابتلای ٤ بازیکن خود به این ویروس خبر داد.
به نام فوتبال، به کام مردم
به نظر میرسد اعتراض فوتبالیها فشار بیشتری را روی سازمان هواپیمایی و ایرلاینها برای اجرای درست دستورالعمل موجود و پروتکلهای بهداشتی گذاشته و در نهایت به سود نهتنها بازیکنان و مربیان فوتبال، بلکه به سود مردم خواهد بود. در هفتههای اخیر تمامی اکثر شاهدان عینی از پربودن ظرفیت پروازهای خود در بسیاری از ایرلاینها خبر دادند و پای فوتبالیستها هم به این موضوع باز شد. حالا که صدای اهالی فوتبال به شکلی راحتتر به گوش مسئولان میرسد، احتمال میرود در هفتههای آینده شاهد رعایت بهتر پروتکلها از سوی باشگاهها باشیم. شاید بهتر بود که همه تیمها برای سلامت بازیکنان خود از پروازهای چارتر استفاده میکردند اما این امکان به دلیل مشکلات مالی وجود ندارد. البته که جان مردم هم مثل فوتبالیستها در خطر بوده و بهتر است که این مشکل به صورت اساسی حل شود.»