يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۸۸۵۰
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸

فکرشهر: "تنگک" نام منطقه‌ای در حاشیه جنوبی بندر بوشهر که در مسیر جاده نیروگاه اتمی قرار دارد و به سه محله به نام تنگک‌های ۱، ۲ و ۳ تقسیم شده‌است و در ۲ دهه اخیر به دلیل کمبود زمین و مسکن در مرکز شهر مورد توجه جمعیت سرریز و مهاجران روستایی قرار گرفته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، اگرچه در ابتدا تنگک به عنوان منطقه‌ای برای ایجاد فضاهای کارگاهی و انباری اصناف شهر بوشهر در نظر گرفته شده بود و ساخت و ساز مسکن در آن به دلیل قرار داشتن در محدوده اولیه حریم نیروگاه اتمی با محدودیت‌هایی روبرو بود اما در سال‌های اخیر با کاهش محدوده حریم این نیروگاه و مجاز شدن ساخت و ساز در این منطقه هم اکنون جمعیت ساکن در محله‌های آن که بیشتر غیربومی شهر بوشهر هستند از ۱۰ هزار نفر فراتر رفته است.

هرچند در زمان حاضر زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، تلفن و گاز در بخش عمده این محله‌ها فراهم شده‌است اما شبکه فاضلاب در منطقه وجود ندارد و دفع نادرست آب‌‎های سطحی و وجود کانال‌های عریض و طویلی که پر از پساب‌های کارگاه‌های مختلف صنعتی و خدماتی است بهداشت و سلامت مردم ساکن در این محله‌ها را به خطر انداخته است.

همچنین کوچه‌های خاکی و زمین‌های خالی موجود در این محله‌ها نیز براثر ورود آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی به باتلاق و لنجن‌زار هایی پر از نی، بیشه و حشرات و مامن جانواران موزی و حیوانات تبدل شده‌است.

منظره نازیبای این باتلاق‌ها و بوی بد ناشی از کانالهای دفع پساب‌های کارگاه‌ها ضرورت تسریع در اجرای شبکه فاضلاب در این محلات و ساماندهی و آسفالت کوچه‌های خاکی و بیشه‌زارهای موجود در این محله‌ها را دوچندان کرده‌است.

مشکلات ناشی ازآب‎های سطحی در چند سال اخیر اهالی تنگک‎های بوشهر را آزار می‌دهد به گونه‌‏ای که برخی از آنها مدعی هستند، این کانال‌ها و باتلاق‌ها به افزایش بیماری‌ها در میان ساکنان این محله‌ها دامن زده‌است. واقع شدن محل تخلیه پسماندهای شهری در انتهای تنگک‎ها و دود ناشی از آتش زدن آنها در کنار آلودگی ناشی از برخی از واحدهای کارگاهی مشکل ناشی از وجود آب‎های سطحی برای اهالی تنگک‎ها را چندین برابر افزایش داده‌است.

پروژه کانال دفع آبهای سطحی در بخشی از تنگک‏‌ها با همکاری مشترک شهرداری و نیروگاه اتمی اجرا شد اما ادامه نیافتن پروژه منجر شده تا شهروندان ساکن در منطقه همچنان با مشکلات عدیده ناشی از وجود این آب‎ها دست و پنجه نرم کنند.

یکی از ساکنان محله تنگک ۱ گفت: با هزینه‌‏های گزافی اقدام به کانال دفع آب‎های سطحی در این محله شد ولی اکنون مسیر هدایت درستی ندارد و آب‌‏های سطحی در یک محدوده تجمیع شده‌است.

به گفته ایمان شجاعی هم اکنون این محدوده تبدیل به گنداب شده و در زمان بارش‎ها با آب باران ترکیب و آلودگی‎های سطح گسترده‎‏ای از محله‎های تنگک را فرا می‎گیرد.

وی اظهار کرد: اجرای کامل پروژه کانال دفع آب‎های سطحی در این محله‎ها ضروری است و مشکلات همیشگی ناشی از وجود این آب‎ها و بوی نامتبوعش به حداقل برسد.

شجاعی افزود: وجود این آب‎ها در برخی از نقاط منجر به ایجاد بیشه‌زار و باتلاق و محلی برای رشد و نمو انواع جانوران موزی و حشرات شده‌است.

فعال اجتماعی و خبرنگار پیشکسوت بوشهری نیز معتقد است شرایط نامطلوب آب‌های سطحی تنگک‌‏هاناشی از احداث جاده دسترسی نیروگاه بدون پیش بینی پل برای انتقال آب  است.

مهدی جهانبخشان اظهارداشت: بدلیل نبود پل‌در این جاده مناطق پایین دست، محلی برای  تجمیع پساب و فاضلاب شده‌است و راهی برای هدایت آنها به مسیل‌ها وجود ندارد.

وی اظهار کرد: اکنون آب‏‌های راکد و مانداب‎ها تبدیل به یک معضل جدی برای ساکنان تنگک‏‎های بوشهر شده و به مشکلات و بیماری‌های زیادی در این منطقه دامن زده‌است.

یکی از ساکنان محله تنگک ۲ گفت: آب‌‏های سطحی در خیابان‌ها باعث انحراف خودروها و موتورسیکلت و سقوط آنها به کانال فاضلاب می‌شود.

مهدی انبارکی افزود: بالا بودن زه آب در تنگک‎های بویژه در فصل‎های پربارش مانند پاییز و زمستان مشکلات آب‎های سطحی را چند برابر کرده و حتی ساخت سازها را در برخی نقاط تحت تاثیر قرار می‎دهد.

انبارکی اضافه کرد:  وجود آب‎های سطحی در ایام متعدد به بالا آمدن زه آب دامن زده و منجر به پر شدن چاه‌‏های فاضلاب خانه‌ها می‏‌شود که این مشکلات ضرورت اجرای شبکه فاضلاب شهری را در این محله‌ها مضاعف کرده‌است.

عضو شورای شهر بوشهر گفت: اجرای پروژه دفع صحیح و اصولی آب‌های سطحی تنگک‌ها در تعهد نیروگاه اتمی است که هنوز از سه کیلومتر تعهد خود ۲ هزار و ۲۴۰ متر آن را اجرا نکرده‌است.

رباب عبیدی افزود: برای احداث شبکه فاضلاب تنگک‌ها ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد اعتبار صورت گرفته‌است.

وی ادامه داد: در صورت انجام نشدن شبکه فاضلاب محله‌های تنگک، آسفالت کردن کوچه‌های این منطقه کاری بیهوده‌است.

شهردار بوشهر گفت: در ارتباط با اجرای کانال دفع آب‌های سطحی محله‌های تنگگ بزودی در نشستی با مسئولان نیروگاه روند اتمام تعهد آنها برای احداث کانال دفع آب‌های سطحی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسین صالحیان افزود: چنانچه این موضوع از سوی نیروگاه اتمی انجام نگیرد با هم اندیشی با اعضای شورا نسبت به تصمیم گیری برای ساماندهی وضعیت دفع آب‌های سطحی تنگک‌ها اقدام خواهد شد.

وی در ارتباط با احداث شبکه فاضلاب این محله‌ها که زیرساخت اصلی برای برخی از پروژه‌ها از جمله آسفالت کوچه‌ها به شمار می‌رودگفت: مقرر شد با تامین اعتبار مقدماتی در حدود ۵۰ میلیارد تومان کار احداث شبکه فاضلاب این محله‌ها  اجرایی شود.

صالحیان اظهار کرد: احداث شبکه فاضلاب همراه با ساماندهی کانال دفع آب‌های سطحی بدون شک به برون رفت محله‌های تنگک از وضعیت نامناسب کنونی و رونق بیشتر آن کمک خواهد کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر