فکرشهر: رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی از کاهش ۶۱ میلیون مراجعه به شعب تامین اجتماعی در پی غیرحضوری شدن ۴۲ خدمت غیرحضوری شده خبر داد و ضمن اعلام آمار پرمخاطب ترین سرویس های غیرحضوری، گفت که برآورد میکنیم در سال جاری تا ۸۱ میلیون کاهش مراجعه به شعب را داشته باشیم.
به گزارش فکرشهر، علی اکبر ربیع زاده در گفتوگو با ایسنا، به اعلام آخرین روند اجرا و بهبود سرویسهای غیرحضوری شده تامین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال گذشته ۴۲ سرویس غیرحضوری را راه اندازی کردیم اما چون پراکنده طراحی و راه اندازی شده بودند نتوانستیم روی همه آنها مانور بدهیم و اطلاع رسانی مناسبی داشته باشیم.
وی افزود: طراحی این سرویسها در این راستا صورت میپذیرد که خدمتی را به مخاطب برساند، بنابراین آنها را از منظر مشتری و نه از منظر فعالیتهای خودمان تعریف میکنیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه از آبان ماه با طرح ۳۰۷۰ جهشی در بحث تحول دیجیتال اتفاق افتاد و قرار شد ۳۰ خدمت غیرحضوری ۷۰ میلیون از ۹۶ میلیون مراجعه به شعب بیمهای را بکاهد گفت: در طرح ۳۰۷۰ سرویسهای کاملا غیرحضوری و متنوع سازمانی ارائه شدند.
ربیع زاده افزود: مجموع سرویسهایی که سال گذشته راهاندازی کردیم ۶۱ میلیون مراجعه را از ۹۶ میلیون مراجعه به شعب بیمهای کم کرده است. در واقع بخش قابل ملاحظهای از مراجعات کاهش یافته و برآورد ما این است که به ۸۱ میلیون مورد کاهش مراجعه در سال ۱۴۰۰ برسد. اکنون به دنبال این هستیم که اشکالات طرح را رفع و سرویسها را بهبود داده و اصلاح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از سرویسهای ۴۲ گانه هیچ نیازی به مراجعه به شعب و کارگزاریها ندارند و ۱۰۰ درصد از مرحله درخواست تا دریافت سرویس به شکل غیرحضوری ارائه می شود گفت: تقریبا می توان گفت که بالای ۹۰ درصد سرویس های بیمه ای به شکل غیرحضوری ارائه میشوند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی آمار پراستفاده و پرمخاطبترین سرویسهای غیرحضوری را نیز اعلام کرد و گفت: تا کنون ۳۷۱ هزار مورد خرید خدمت سربازی یا پرداخت حق بیمه و احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه به صورت غیرحضوری انجام شده و یکی از سرویسهای پرمخاطب خرید خدمت سربازی بوده است. همچنین ۱۶۸ هزار مورد انعقاد قرارداد بیمه شدگان مشاغل آزاد و ۶۹ هزار مورد انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و ۶۰۰۰ مورد ثبت درخواست بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری صورت پذیرفته است.
ربیع زاده افزود: واجدین شرایط کمک هزینه ازدواج نیز افراد بسیاری بودند اما شمار کسانی که سرویس را دریافت کردند و توانستند کل مراحل را طی کنند به ۲۹ هزار نفر می رسد. ۸۰۰۰ نفر نیز کمک هزینه مراسم ترحیم دریافت کردهاند.