دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۷۷۲۱
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: همواره آمار طلاق و تاثیرات منفی اجتماعی آن توسط کارشناسان و متولیان امر مطرح و تشریح می شود اما آنچه در این میان مغفول مانده، معرفی الگوی ایده آل برای زندگی زوجین است.

به گزارش فکرشهر از مهر، سالانه تحقیقات و مباحث زیادی پیرامون ریشه‌های طلاق در کشور صورت می‌گیرد که سعی می‌شود از آن، برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی بهره گرفته شود.

هر ساله شرح وضعیتی از طلاق و مجموعه اقدامات کم اثر علیه آن منتشر می‌شود آنهم در جامعه‌ای که ظرفیت این را دارد که حضرت محمد (ص) را الگوی زندگی خانوادگی خود قرار دهد.

در آخرین شرح وضعیت از عوامل طلاق در کشور، رئیس دبیرخانه رصد آسیب‌های اجتماعی و معلولیت‌ها سازمان بهزیستی، سه عامل اصلی طلاق را عدم مسئولیت‌پذیری، بی‌توجهی و بی‌احترامی عنوان کرد.

راهکار این سازمان برای مقابله با طلاق، طرح کنترل و کاهش طلاق است، این طرح با بررسی طلاق‌های توافقی و در برخی موارد طلاق‌های یک طرفه در بستر سامانه «تصمیم» سعی در رساندن این پرونده‌ها به سازش پایدار دارد، علاوه بر این، اقدامات و آموزش‌های روانی اجتماعی لازم و ارتقایی نیز برای جامعه هدف انجام می‌شود.

خانواده در طول چرخه زندگی به دلیل عملکرد گسترده و عین حال پیچیده اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی دستخوش تغییر و تحول بسیار گردیده است اما کماکان در اصولی نیازمند نیازهای مشترک در همه زمان‌ها هستند.

توجه، محبت، احترام، آرامش، صداقت، تفاهم و همه و همه از نمودهایی هستند که بر سلامت روانی، عاطفی، دریافت حس آرامش و لذت در زندگی مشترک مؤثر هستند.

جای الگوی چارچوب مند در زندگی خانواده‌ها خالی است

احسان طوسی کارشناس مسائل خانواده در استان بوشهر ضمن انتقاد از جامع نبودن اقدامات علیه پدیده شوم طلاق در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تلاش‌های متنوعی برای مبارزه با این پدیده شوم تعریف شده است اما جای معرفی یک الگوی مناسب برای زوجین خالی است.

وی افزود: در نقطه مقابل فضای ادراکی زوجین در معرض هجوم الگوهای بی چارچوبی است که روابط خانواده‌های ایرانی را تهدید می‎‎‌کنند.

وی گفت: خداوند در آیه ۲۱ سوره احزاب می‌فرماید: «و به تحقیق که برای شما در زندگی پیامبر خدا اسوه و الگوی زیبایی وجود دارد». الگویی که باید معیار تنظیم مناسبات زندگی انسان‌ها باشد و حال با کم رنگ شدن نمودهای آن در زندگی‌های امروزی، الگوهای بی چارچوب معیار تنظیم سبک زندگی شده‌اند.

حضرت محمد الگوی زندگی

طوسی با اشاره به اینکه حضرت محمد (ص) الگوی زندگی کاملی برای زندگی جامعه ایرانی است بیان داشت: همه واژه‌ی محمد امین را شنیده‌ایم، امین بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پیامبر اکرم (ص) است که حتی پیش از بعثت ایشان نیز، مورد اتفاق همه مردم مکه بوده است، امین بودن، در نگاه عامیانه ۲ خصلت را در اولین برداشت به ذهن متبادر می‌کند، یکی امانت در قول، فعل و امثالهم (که از آن به امانتداری نیز یاد می‌کنند) و دیگری صداقت در قول و فعل (که صداقت در رفتار و گفتار است)، به عبارت دیگر، امانت دار بودن و صادق بودن دو نمود برجسته ی صفت امین است.

وی ادامه داد: با این تعریف می‌توان انسانی را که حامل این دو ویژگی است یک انسان امین دانست و با توجه به آنچه بیان شد، ویژگی مهم حضرت رسول (ص) در کنار سایر ویژگی‌هایی که ایشان را برتر از همه عالم کرده است، امین بودن ایشان است که زمینه را برای جامعه پذیری ایشان و نیز تمدن سازی ایشان، فراهم کرده است.

اصالت دادن به محبت و اعتماد در این الگوی متعالی

این فعال حوزه مسائل خانواده تصریح کرد: خانواده به عنوان کوچک‌ترین و بنیادی‌ترین سلول در پیکره‌ی اجتماع، به مثابه خرد ترین جامعه‌ی انسانی، نیز بی نیاز از این دو ویژگی نیست.

وی گفت: پایه‌های یک خانواده‌ی با محبت، بر بستر امانت و صداقت بنا می‌گردد و مقام معظم رهبری در توصیف ویژگی اصلی نگهدارنده ی خانواده، محبت را به عنوان عامل اصلی این اتفاق معرفی می‌کنند، محبتی که اساس آن بر اعتماد متقابل شکل می‌گیرد و این اعتماد متقابل نیز با دوری جستن از قراردادن یکدیگر در موقعیت و موضع حسادت (و شک و تردید) تشکیل و تقویت می‌شود.

احسان طوسی بیان داشت: قرار ندادن یکدیگر در موضع حسادت و شک و تردید، یک راه حل ساده دارد که آنهم صداقت و امانت است.

وی ادامه داد: اگر صداقت بر زندگی حکمفرما باشد، موضع حسادتی پیش نمی‌آید و اعتماد متقابل تقویت می‌شود، اگر زوجین در زندگی بر مال و جان و اسرار و نگاه و محبت و … یکدیگر امانت بورزند، اعتماد متقابل شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود و اولین درس از حضرت محمد (ص) به مثابه‌ی الگوی زندگی خانوادگی، متوصف شدن به این صفت است.

وی در پایان اظهار داشت: حال دوباره به ارزیابی سازمان بهزیستی نگاهی دوباره بیاندازید، به روشنی می‌توان دید که وجود این الگو به جای الگوهای بی چارچوب می‌تواند حلال بسیاری از عوامل فعلی طلاق در جامعه باشد.

پیامبر اسلام (ص) الگوی کامل برای خانواده

امام جمعه در گفتگو با خبرنگار مهر با تسلیت پیشاپیش سالروز وفات نبی گرامی اسلام (ص) اظهار داشت: همه انسان‌ها در جوامع بشری نیازمند اسوه و الگو هستند و حتی اگر انسان هم به دنبال اسوه نیز نباشد افرادی را در جامعه به صورت ناخودآگاه به عنوان اسوه خود قرار می‌دهند.

حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی افزود: خداوند اسوه‌ها و الگوی های برتر و جامع و کامل که می‌توانند در همه جهات در ساخته شدن فرهنگ جامعه و خانواده مؤثر باشد برای ما معرفی کرده است.

وی گفت: قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) و حضرت محمد (ص) را به عنوان اسوه و الگو معرفی کرده است و فرموده «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» «پیامبر گرامی اسلام (ص) برای همه شما به عنوان اسوه و الگوی حسنه است».

وی تصریح کرد: بنابراین پیامبر گرامی اسلام (ص) در سبک زندگی برای ما انسان‌ها اسوه و الگوی کامل است و خانواده‌ها باید ایشان را به عنوان الگوی برتر و کامل در نظر داشته باشند.

امام جمعه گناوه یادآور شد: امروز دشمنان اسلام به دنبال هجمه به کانون گرم خانواده‌های اسلامی هستند تا آنها را تحت تأثیر فرهنگ غربی خود قرار دهند و خانواده‌های ما با الگو قرار دادن پیامبر گرامی اسلام (ص) که مایه رحمت و محبت برای جامعه است می‌توانند در برابر این هجمه‌ها ایستادگی کنند.

کاهش آسیب‌های اجتماعی با الگو قرار دادن پیامبر (ص)

وی ادامه داد: اگر ما در راستای الگو و اسوه قرار دادن پیامبر رحمت (ص) به عنوان اسوه و الگوی کامل برای زندگی خود گام برداریم و ایشان را در زندگی رفتاری، اخلاقی، گفتاری و تربیتی خود اسوه قرار دهیم آسیب‌های جامعه به یقین کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها سیره و روش، ادب، رفتار، مهربانی، رحیم بودن پیامبر (ص) را در زندگی خانوادگی و اجتماعی خود اجرا کنند آسیب‌هایی که امروز دامن گیر خانواده‌ها است کمتر خواهد شد.

امام جمعه گناوه گفت: قرآن کریم پیرامون پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید «انک لعلی خلق عظیم»، اخلاق پیامبر (ص) اخلاق بسیار بالا و والایی است و هیچ گاه کینه کسی را به دل نگرفتند، در فتح مکه همه را بخشیدند و مورد عفو خود قرار داد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم زندگی خانوادگی ما زندگی با محبت، توأم با آرامش و مودت باشد باید سبک و سیره پیامبر (ص) را در زندگی خود جاری کنیم.

وی گفت: اگر در خانواده‌ای عفو و گذشت و رحمت و مودت نباشد این زندگی دچار آسیب و خانواده دچار لرزش می‌شود و پایه‌های زندگی خانوادگی از هم متلاشی می‌شود.

حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: در فتح مکه عده‌ای به پیامبر (ص) گفتند که امروز روز تلافی است ولی ایشان فرمودند: «امروز روز مرحمت، عفو و رحمت است».

امام جمعه گناوه افزود: در زندگی خانوادگی اگر بین زوجین اختلافی ایجاد می‌شود باید عفو و گذشت و چشم پوشی کرد تا زندگی مشترک یک زندگی اسلامی شود.

وی گفت: در خانواده پدران و مادران برای فرزندان الگو هستند و لذا باید الگو اسلامی باشند تا بتوانند فرزندانی با تربیت اسلامی و دینی تربیت و به جامعه تحویل دهند.

وی یادآور شد: امروز این همه طلاق و جدایی در جامعه ناشی از فراموش کردن الگوهایی مانند اهل بیت (ع) است و اگر زندگی ما رنگ و بوی اخلاق و رفتار پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) بدهد و بتوانیم سیره، روش، هدف، اخلاق و رفتار پیامبر گرامی اسلام (ص) را در زندگی خود اجرایی کنیم زندگی موفق توأم با فرزندانی معتقد با تربیت اسلامی خواهیم داشت و آینده سازان موفق به جامعه اسلامی تحویل خواهیم داد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر