فکرشهر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: برای ترویج و فرهنگ سازی مصرف خرما، ظرفیت شبکههای سراسری صدا و سیما برای پوشش نمایشگاه خرمای بوشهر بکارگیری شود.
به گزارش فکرشهر، سید حسین حسینی روز سهشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نمایشگاه خرمای استان بوشهر آذرماه امسال با رویکرد تخصصی برگزار میشود که با این شرایط بیشتر باید زمینه برای حضور ذینفعان این محصول فراهم شود و تمرکز زیادی بر حضور جمعیت در نمایشگاه نباشد.
وی بیان کرد: مزیت برگزاری نمایشگاه خرما به صورت تخصصی این است که ذینفعان حضور موثرتر خواهند داشت و حتی شاید منجر به انعقاد قرارداد با غرفهداران خواهد شد.
حسینی ادامه داد: وزارت دفاع نیز میتواند ظرفیتی برای خریداری خرمای استان بوشهر باشد که نیاز است در این راستا رایزنی لازم صورت گیرد.
وی اظهار کرد: فراکسیون صادرات و کمیسیون کشاورزی مجلس، سازمان توسعه تجارت از دیگر ظرفیتهایی است که میتوانند زمینه ساز رونق بازار فروش خرمای استان بوشهر باشند.
حسینی اضافه کرد: بخشی از صادرات خرمای استان بوشهر به سمت روسیه است که نیاز است در کنار این ظرفیت مسیر صادرات به کشورهای آفریقا و هند نیز دیده شود.
وی گفت: در قبال صادرات خرما به هند میتوان نسبت به واردات اقلامی مانند برنج و میوههای گرمسیری اقدام کرد.
حسینی ادامه داد: کشورهای هدف خرمای استان بوشهر مانند روسیه، هند، بنگلادش و آفریقا است که انتظار میرود هیاتهایی از این کشورها به نمایشگاه خرما دعوت شوند.
وی در ارتباط با برپایی نمایشگاه توانمندیهای چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر در عسلویه اظهار کرد: در رایزنی با مسئولان برگزاری این نمایشگاه تلاش شده تا ظرفیت خرما و فرش استان بوشهر نیز در این حوزه دیده شود.
استان بوشهر با ۶ میلیون اصله نخل و تولید سالانه ۱۶۵هزارتن خرما به عنوان یکی از مهمترین استانهای تولیدکننده خرمای کشور به شمار میرود که از این شمار چهارمیلیون و ۵۰۰ هزار اصله نخل با تولید سالانه ۱۲۷ هزار تن در دشتستان است.
سال گذشته ۲۷ هزار تن محصول خرمای استان بوشهر به ارزش ۳۴میلیون دلار به کشورهای هند، پاکستان، عراق، روسیه، افغانستان، آسیای میانه و اروپا صادر شد.