پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۰۱۳۱
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

فکرشهر: ملخ‌های صحرایی از حیث میزان تراکم، تکثیر، هجوم و خسارت جزء خطرناک ­ترین آفات مهاجر گیاهی هستند. پای این حشرات به هرجا باز شد، کنگر می‌خورند و با تخم ریزی لنگر می‌اندازند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، قدرت تخریب این حشره آنقدر بالا است که مبازره نکردن با آن می‌تواند به نابودی میلیون هکتار زمین کشاورزی و قحطی ختم شود. بر اساس تحقیقات بین المللی ملخ صحرایی می‌تواند حداقل روی زندگی یک نهم جمعیت کره زمین اثر منفی بر جای بگذارد.

در بیشتر رسانه‌ها از این حشره به عنوان ملخ دریایی یاد کرده‌اند در حالی نام اصلی آن ملخ صحرایی است، اما چون از راه خلیج فارس و دریای عمان وارد کشور شده به آن ملخ دریایی گفته می‌شود. این نوع ملخ هیچگاه بومی ایران نبوده و کانون‌های دائمی آن شامل آفریقا، عربستان، هند و پاکستان است.

اگرچه آخرین حضور ملخ‌های صحرایی به کشور برای سال‌های ۱۳۹۸ به بعد است اما ما از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها داستان‌ها از حضور این آفت شنیده‌ایم. اشعار بزرگانی چون سعدی نیز گواه آن است که کشور ما با این آفت صحرایی درگیری با سابقه‌ای دارد.

چنان قحط سالی شد اندر دمشق

که یاران فراموش کردند عشق

نه در کوه سبزی نه در باغ شخ

ملخ بوستان خورده مردم ملخ

ملخ‌های صحرایی از بهمن ۹۷ هر ساله جنوب کشور را هدف قرار می‌دهند، کنگر می‌خورد و با تخم ریزی لنگر می‌اندازد. به گفته کارشناسان معمولاً حملات ملخ صحرایی و دوره رشد و تکثیر مطابق با منابع علمی یک دوره تناوب پنج ساله دارد. دوره‌ای که در ایران سه سال را پشت سر گذاشته است.

مبارزه در استان‌های جنوبی به ۸۰ هزار هکتار می‌رسد

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات چند روز پیش گفت: هم اکنون جمعیت ملخ صحرایی در جنوب شبه جزیره عربستان و بخشی شرق آفریقاست که پیش بینی می‌شود به‌زودی جمعیت ملخ وارد کشور شود.

به گفته سعید معین برآوردها حاکی از آن است که مبارزه علیه ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی به ۸۰ هزار هکتار برسد.

ملخ‌ها نیمه فروردین به بوشهر می‌رسند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌های صحرایی اظهار کرد: طبق اطلاعات واصله از «سازمان خوار و بار جهانی» (فائو)  و گزارش سازمان حفظ نباتات پیش‌بینی می‌شود که که به دلیل شرایط اقلیمی شبه جزیره عربستان و و شمال آفریقا در  سه ماه گذشته با توجه به بارندگی‌های موثر و پوشش گیاهی مطلوب ملخ‌ها در حال تکثیر هستند و این احتمال وجود دارد که از نیمه فروردین به استان‌های جنوبی کشور از جمله بوشهر حمله کنند.

احمد سبحانی تصریح کرد: ملخ‌های صحرایی کانون‌های تابستانه، زمستانه و بهاره دارند. استان‌های جنوبی کشور ایران جزء کانون‌های بهاره محسوب می‌شوند و شبه جزیره عربستان کانون زمستان است.

وی اضافه کرد: به‌طور معمول بسته به اینکه جمعیت از چه قسمتی از شبه جزیره عربستان وارد ایران شوند مناطق تحت تاثیر نیز متفاوت خواهد بود به طور مثال اگر ملخ‌های صحرایی از شمال شبه جزیره عربستان وارد شوند، شمال استان بوشهر و بخشی از خوزستان درگیر خواهد شد و به همین تناوب اگر از مناطق جنوبی‌تر شبه جزیره عربستان وارد شوند مناطق جنوبی استان بوشهر و هرمزگان درگیر می‌شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: با توجه به تجربیات ردیابی و مبارزه موفق در طول سه سال گذشته اکنون در بیشتر شهرستان‌های استان بوشهر این آمادگی وجود دارد که هرجا جمعیت ملخ صحرایی ورود پیدا کند ردیابی و مبارزه موفق انجام شود.

حرکت ملخ‌ها به سمت باغات و حاشیه‌ رودخانه‌ها

ملخ‌های صحرایی روزانه معادل وزن خود، غذا می خورند و هر ۱۱۰۰ ملخ بالغ در روز غذای یک انسان را می‌خورند در نتیجه لشکر میلیونی آنها طی چند ماه می تواند خسارت هنگفتی را به کشور تحمیل کند.

سبحانی بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی این احتمال وجود دارد که ملخ‌ها به سمت باغ‌ها و حاشیه‌ رودخانه‌ها بروند، چرا که این مناطق خاک مناسب برای تخم ریزی، آب کافی و پوشش گیاهی مطلوب دارند.

وی با بیان اینکه باغات و نخیلات برای ما ارزشمند و حیاتی است، افزود: اگر وارد باغات شود رویکرد ردیابی و مبارزه متفاوت خواهد بود. علاوه بر اینکه مبارزه در فصل بهار سخت‌تر است اگر مبخ‌ها به تاج نخل حمله کنند باتوجه به ارتفاع زیاد دردسرساز خواهند شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطر نشان کرد: اکنون بیشترین دغدغه ما این است که به محض ورود ملخ بتوانیم کانون‌های ریزش را شناسایی و مبارزه به موقع داشته باشیم تا از تخم ریزی جلوگیری شود.

تخم ریزی مقدمه نسل بعدی ملخ‌ها

سبحانی با اشاره به اینکه تخم ریزی مقدمه نسل بعدی ملخ‌ها است، گفت: اگر اکنون مانع ایجاد ملخ‌های صحرایی شویم کنترل نسل بعدی راحت‌تر خواهد بود. در سال‌های گذشته هرگاه بلافاصله بعد از ورود مبارزه کردیم جمعیت نسل بعد بسیار کم بوده است و در برخی موارد باعث کنترل کامل و مانع تشکیل نسل بعد شده ایم.

این مقام مسئول ردیابی موفق را مقدمه‌ی کنترل موفق دانست و اظهار کرد: اگر ردیابی خوب انجام و نقاط ریزش به موقع شناسایی شود به نحو بارزی می‌توان در ادامه با ملخ مبارزه و کنترل موفق داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه مهمترین ردیاب‌ها کشاورزان و باغداران هستند، افزود: به محض ورود ملخ همه افراد می‌توانند به ما کمک کنند از گردشگران و محیط‌بانان گرفته تا باغداران و کشاورزان.

سبحانی یادآور شد: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، وجود امکانات خوب شامل سوم و سمپاش‌ها، نیروی انسانی، خدمات خودرویی و پشتیبانی انتظار داریم امسال ردیابی با موفقیت انجام شود.

وی گفت: طبیعت ملخ آن است که امکان دارد به مناطق صعب العبور برود در این شرایط نیاز است از خدمات سایر دستگاه‌ها استفاده کرد تا مسیر دسترسی برای مبارزه هموار شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: در طول سه سال گذشته با توجه به اعتبارات ملی و استانی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در استان بوشهر راه‌اندازی و تجهیز شد که در آن انواع سموم و سم پاش وجود دارد.

سبحانی گفت: ملخ صحرایی یک آفت عمومی است و وظیفه مبارزه با آن برعهده دولت است. همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا مبارزه به شکل مطلوب و موفق انجام بگیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر