جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۴۵۱۵
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۴

فکرشهر: مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه رئیس جمهور ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها و روستاها را در کشور به این نهاد واگذار کرده، بانک‌های این استان برای سرعت بخشی به روند کار نسبت به اجرای دستورالعمل شورای پول و اعتبار در مورد تسهیلات نهضت ملی مسکن تمکین کنند.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، علیرضا مقدم روز چهارشنبه در شورای تامین مسکن شهرستان دشتستان افزود: با همکاری بانک‌ها در روند پرداخت تسهیلات بانکی ضمن سرعت بخشی در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی جهش تولید مسکن، زمینه ایجاد سرپناه مقاوم برای مردم نیز فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود بانک‌ها در بحث انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان نهضت ملی جهش تولید مسکن به عنوان تکلیف نگاه کنند و همکاری لازم در این زمینه داشته باشند.

مقدم همچنین با انتقاد از برخی بانک‌های عامل به دلیل درخواست تضمین‌های سنگین از متقاضیان تسهیلات بانکی افزود: برخی بانک‌ها با متقاضیان تسهیلات بانکی همکاری لازم داشته باشند و به جای درخواست چند ضامن کارمند از ضمانت‌های زنجیره ای استفاده کنند تا روند کار آسان طی شود.

مدیرکل بنیاد مسکن  استان بوشهر یادآور شد: بانک‌ها می‌توانند لیست متقاضیانی که در مدت ۲۰ روز نسبت به تکمیل پرونده خود اقدامی نکرده اند را به بنیاد مسکن معرفی تا نسبت به حذف آنها و جایگزین کردن افراد دیگر اقدام شود.

مقدم اضافه کرد: تاکنون ۲ هزار و ۱۸۰ پرونده متقاضیان تسهیلات نهضت ملی جهش تولید مسکن در این استان از سوی بنیاد مسکن به بانک‌های عامل معرفی شده و از این تعداد یکهزار و ۶۲۸ پرونده به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌اند که با همکاری و همت بانک‌ها در انعقاد قراردادها و پرداخت تسهیلات، روند اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن با سرعت بیشتری در این استان طی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشترین جمعیت روستایی استان بوشهر در شهرستان دشتستان است بنیاد مسکن توجه ویژه‌ای به این شهرستان دارد.

مقدم با اشاره به اینکه ۲۳ درصد قیر رایگان کشور به بنیاد مسکن اختصاص یافته است، گفت: برهمین اساس سهم قیر استان بوشهر از ۲۸ میلیارد تومان سال ۹۹ به ۹۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است که مطابق قانون این سهمیه توزیع و در هر روستایی که زیرسازی و جدول کاری آماده داشته باشد و دهیاری‌هایی که توان مشارکت را داشته باشند، قیر در اختیار آنها گذاشته می شود تا با نظارت بنیاد مسکن آسفالت معابر روستاها اجرا شود.

وی ادامه داد: همچنین در روستاهای محروم نیز اعتبارات ۱۴۰۱ را به سمتی پیش می‌بریم که در زمینه آسفالت معابر روستاها نیازی به مشارکت دهیاران نباشد.

مقدم با اشاره به مشکلات روستای رونی از توابع شهرستان دشتستان گفت: در گذشته چندبار مسیر این روستا به مساحت ۶ کیلومتر زیرسازی شده بود، اما چون مورد توجه نبود زیرسازی انجام شده از بین رفته بود، که امسال بنیاد مسکن با همکاری بخشداری نسبت به زیرسازی در این مسیر اقدام کرده است.

وی از فرماندار دشتستان خواست بخشی از اعتبارات برخی روستاها را به سمت روستای رونی اختصاص دهد تا پروژه آسفالت این روستا تکمیل شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر در باره روستاهای در خطر سیل گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده تلاش می‌شود تا پایان دولت سیزدهم روستاهای در معرض خطر سیلاب در این استان که براساس بازدیدهای میدانی و مطالعات صورت گرفته از سوی پژوهشکده سوانح طبیعی کشور ۱۸۱ روستا اعلام شده است، ساماندهی شوند.

وی تاکید کرد: در همین راستا انتظار می‌رود مقامات محلی شهرستان‌ها از جمله فرمانداران، دهیاران و بخشداران اعتبارات لازم را به سمت ساماندهی و ایمن‌سازی روستاهای در خطر سیلاب هدایت کنند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان بوشهر خواستار تخصیص اعتبارات تملک دارایی، ملی و حوادث به پروژه ایمن سازی روستاهای در معرض خطر سوانح طبیعی شد.

فرماندار دشتستان گفت: تلاش می‌شود مشکلات این شهرستان در فضای همدلی حل و زمینه رونق و توسعه فراهم شود.

احمد بنافی افزود: همچنین از محل عوارض ارزش افزوده برای روستاهای فاقد دهیاری اعتباراتی هزینه می‌شود.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد بانک‌ها برای سرعت بخشی در روند انعقاد قراردادها و پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان گفت: برخی از بانک‌ها به تعهدات خود در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان با وجود تعهد دولت برای رفع نیاز مسکن عمل نمی‌کنند و این سیاست بانک‌ها مانع از خانه‌دار شدن مردم شده است.

 بنافی گفت: در بررسی یک ماه آینده وضعیت انعقاد قراردادها در شهرستان دشتستان باید به ۱۰۰ درصد برسد.

 روان سازی پرداخت تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان سیل آذرماه ۹۸، سرعت بخشی در پرداخت تسهیلات بانکی، بهسازی معابر روستایی، افزایش سهمیه قیر رایگان در نقاط روستایی، الزام بانک ها به اجرای بخشنامه بانک مرکزی در اصل ضمانت زنجیره ای، الزام بنیاد مسکن به ارائه گزارش بصورت هفتگی به فرماندار از عملکرد بانک های عامل، تامین زمین در شهرهای ۹ گانه شهرستان برای اجرای نهضت ملی جهش تولید مسکن، همکاری شهرداری ها و دهیاری ها در همکاری با شهروندان در نقاط روستایی و شهری برای صدور پروانه کار و افزایش سهمیه شهرستان دستستان در بحث مقاوم سازی منازل اعم از مناطق روستایی و شهری از جمله این مصوبات بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر