شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۱۰۱
دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۶

فکرشهر: مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی با ثبت نام از علاقه‌مندان در تارنمای جشنواره در این استان آغاز شد.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، سمیه رسولی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: بر اساس فراخوان دبیرخانه علاقه‌مندان به حضور در این جشنواره می‌توانند تا ۳۱ مرداد ماه با مراجعه به تارنمای kanoonfest.ir ضمن ثبت‌نام، قصه‌های خود را بارگذاری یا فایل آن را به یکی از مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان بوشهر و یا به دبیرخانه استانی بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تحویل دهند.

وی بیان کرد: بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با محوریت امید و آرزوها، غم‌ها و شادی ها و ایثار و از خودگذشتگی در ۲ بخش ملی و بین‌المللی برای علاقه‌مندان ۱۲ تا ۱۸ سال (نوجوانان)، ۱۸ سال به بالا (بزرگسالان) و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار می‌شود.

رسولی ادامه داد: در این جشنواره همچنین قصه‌گویان در بخش "آیینی سنتی" که شامل پرده خوانی، نقالی ها و روایت‌ها و "قصه گویی به زبان اشاره" نیز رقابت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مخاطب اصلی جشنواره قصه گویی کودکان هستند یادآور شد: بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در بخش‌های قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای و پادکست قصه‌گویی نیز پذیرای علاقه‌مندان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: همچنین در بخش علمی این جشنواره از پژوهشگران خواسته شده در بخش‌های جستار، مقاله علمی، کتاب و پایان نامه آثار خود را از طریق تارنمای جشنواره به دبیرخانه ارسال کنند.

رسولی با اشاره به اینکه مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی شهریور ماه امسال و پس از انتخاب اولیه از بین آثار ارسالی برگزار می شود گفت: این جشنواره در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و ملی و بین المللی کار خود را از ۲۱ مرداد آغاز و آیین اختتامیه آن همزمان با شب یلدا برگزار می‌شود.

قصه‌ها شیوه تربیتی غیر مستقیم برای کودکان

به گفته رسولی قصه یک شیوه تربیتی غیر مستقیم برای کودکان است و درآنجا که خداوند می‌خواهد با انسان‌ها سخن بگوید و آنها را از سرگذشت گذشتگان با خبر کند زبان قصه را برمی‌گزیند.

وی ادامه داد: قصه به پرورش جان و روان کودک می‌پردازد و به او می‌آموزد خوب را از بد جدا و خوبی‌ها را بردارد و بدی ها را رها کند.

رسولی تاکید کرد: قصه پای کودک را به میدان تجربه باز می‌کند و پس از پایان قصه، کودک جهان دیگری را همراه با شخصیت‌های قصه تجربه می‌کند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: قصه می‌تواند در شناخت کلمات و گسترش دایره واژگان کودک، افزایش مهارت‌های گفتاری و شنیداری، شناخت عواطف و احساسات، قدرت تخیل کودک، سامان دادن به افکار آنها و تقویت حافظه موثر باشد.

وی اضافه کرد: با استفاده از قصه می‌توانیم حس نوع دوستی، عدالت طلبی، روحیه اجتماعی و قدرت انتخاب را در کودکان‌ تقویت کرد.

رسولی ادامه داد: جشنواره قصه گویی تجلی همان قصه هایی است که نمود پیدا می کند و باید بتوانیم در کنار هم گنجینه ای که متعلق به پیشینیان ما است را به آیندگان بسپاریم.

به گفته رسولی قصه های فولکلور و عامه‌ای استان بوشهر به دلیل تنوع بسیار بالا مخاطب پذیر و مخاطب پسند و ظرفیت بسیار بالا و قوی دارند به نحوی که همیشه با همین قصه ها به جشنواره رفته و حائز مقام شده ایم.

در بیست و سومین جشنواره ملی قصه گویی، استان بوشهر با کسب ۲ مقام کشوری و بین الملل از سوی مشکات عباسیان عضو نوجوان کانون پرورش فکری مرکز کنگان در بخش آیینی و سنتی و قمر غلامیان مربی مسئول کانون مرکز دیلم در بخش بین الملل توانست خوش بدرخشد.

۳۰ آذرماه همزمان با شب یلدا به عنوان روز ملی قصه‌گویی نام‌گذاری شده است.

۱۰ هزار جلد کتاب به امانت داده شد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: هرچند در مدت ۲ سال و نیم گذشته ویروس کرونا توانست بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری را تعطیل کند اما کانون نه تنها تعطیل نشد بلکه توانست در این مدت زمینه جذب ۲هزار کودک و نوجوان را جذب و فعالیت‌های خود را به صورت مجازی دنبال کند.

رسولی اظهار کرد: در زمان حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر بیش از سه هزار نفر عضو فعال دارد و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب به کودکان و نوجوانان استان به امانت داده شده است.

وی یادآور شد: به امانت دادن این شمار کتاب در این مدت با وجود تعطیلی ۱۴ روزه کانون در فروردین ماه بیانگر نشر آگاهی و دانش در بین کودکان و مقدمه ای برای دانایی و توانایی به شمار می‌رود.

رسولی اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۸۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر وجود دارد.

راه اندازی نخستین کتابخانه سیار شهری در بوشهر 

وی ادامه داد: در زمان حاضر ۲ کتابخانه سیار روستایی در شهرستان‌های تنگستان و دشتستان وجود دارد اما با توجه به نیاز این مژده به کودکان و نوجوانان شهرستان بوشهر داده می شود که مجوز نخستین کتابخانه سیار شهری درشهرستان بوشهر گرفته شده و بزودی راه اندازی می شود.

رسولی در باره ترویج فرهنگ کتاب در بین کودکان و نوجوانان گفت: کانون از طرح‌های خلاقانه افراد در باره توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی استقبال می کند. 

به گفته وی جذب یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار عمرانی برای تعمیر و تجهیر مراکز کانون و افتتاح آسمان نمای سیار با هدف آشنایی کودکان با علم نجوم و ستاره شناسی از جمله اقدامات انجام شده در این استان است.

وی کمبود نیروی انسانی و محدودیت بودجه را از مهمترین مشکلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر عنوان کرد.

رسولی ادامه داد: تعداد مربیان متناسب با مراجعه کودکان و نوجوانان به کانون نیست و با تبدیل بخشی از نیروهای پاره وقت به تمام وقت انتظار می رود که این مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: در زمان حاضر برخی از شهرهای استان از داشتن مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محروم هستند که در این راستا راه اندازی کانون در شهرهای چغادک و جزیره های شیف و خارگ با توجه به شرایط خاص فرهنگی و توانمندی موجود در جزیره خارگ در اولویت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر