شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۰۵۲۴
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

فکرشهر: رئیس اداره حفاظت محیط زیست جم  گفت: شکارچی غیر مجاز افعی گرزه مار که در روزهای گذشته با انتشار تصویری از شکار خود به قدرتنمایی می‌پرداخت، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شد.

به گزارش فکرشهر، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز یکشنبه به نقل از محمدتقی محمدی اعلام کرد: در روزهای گذشته تصویری از یک شکارچی غیر قانونی در فضای مجازی شهرستان جم منتشر شد که با شکار افعی گرزه مار و حمل آن بر روی دوش به قدرت‌نمایی با خطرناکترین افعی ایران می‌پرداخت.

وی افزود: دوستداران محیط زیست این تصاویر را برای پیگیری ارسال کردند که با توجه به اهمیت، این شکارچی در کمترین زمان شناسایی و به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم احضار شد؛  پس از تنظیم صورتجلسه و ثبت اظهارات وی برای اخذ خسارت وارده به محیط زیست به مرجع قضایی معرفی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم توضیح داد: این گونه از گرزه مارها یکی از ارزشمندترین گونه‌ها در صنعت تولید پادزهر به شمار می روند اما امروز جمعیت این خزنده در سطح کشور کاهش یافته است.

محمدی اظهار کرد: این کاهش جمعیت سبب شده است تا موسسه‌های سرم سازی با چندین دهه سابقه در تولید پادزهر نمی توانند به تعداد مورد نیازشان مجوز برای برداشت گرزه مار از طبیعت دریافت کنند.

وی با بیان اینکه گرزه مار افعی در ۳۰ استان کشور پراکندگی دارد، گفت:  این گونه از نظر اکولوژیکی بسیار ارزشمند است وحذف بی رویه آن از طبیعت به ایجاد تغییر در اکوسیستم منطقه می‌انجامد که در این زمینه می‌توان به تغییراتی حاصل از افزایش تعداد جوندگان یعنی قوت غالب افعی گرزه مارها اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جم توصیه کرد: دوستداران محیط زیست با مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی، برای برخوردهای قانونی به حفاظت محیط زیست اطلاع دهند.

به گفته محمدی گرزه مار افعی معروف به سلطان افعی‌ها سمی‌ترین مار ایران است، حداکثر طول آن ۱۶۸ سانتیمتر و طول دم آن به ۲۰ سانتیمتر می‌رسد، از گونه‌های مارمولک، موش ها، پرندگان و تخم آنان تغذیه و تابستان‌ها تخم‌گذاری می‌کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر