شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۱۲۲
يکشنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰

فکرشهر ـ اذر حسینی: جدیدترین کتاب شاعر و پژوهشگر دشتستانی منتشر شد.

به گزارش «فکرشهر»، سومین کتاب «امراله کافی نژاد» متخلص به «کافی رودفاریابی»، شاعر و پژوهشگر دشتستانیف وارد بازار کتاب استان بوشهر شده است.

این کتاب به «پیریزه» نام دارد، در ۳۳۶ صفحه و دو مقدمه و عکس با گرایش بر کلمات بومی محلی روستای «رودفاریاب» بخش «ارم» شهرستان دشتستان که زادگاه و محل زندگی نویسنده است، منتشر شده است. همچنین، این کتاب، علاوه بر کلمات بومی محلی، شامل ۲۶ سرفصل است و تمام کوه ها، چشمه ها، باغ ها و اراضی محل، اوزان قدیم، آثار باستانی و اسامی قدیمی بعضی از حیوانات را نیز شامل می شود. همچنین، برخی از بازی های بومی محلی نیز در این کتاب گردآوری شده است.

امراله کافی نژاد، درباره این کتاب خود به «فکرشهر» گفت: هدف من برای انتشار این کتاب، صرفا جلوگیری از نابودی خورده فرهنگ ها و پاسداشت زبان مادری بوده، گویشی که در مواجهه با سایر زبان ها در معرض فنا و نابودی است و این اثر، کوچک ترین کار من در زنده نگه داشتن زبان مادری زادگاهم است.

 

وی درباره نام کتاب نیز گفت: این کتاب نگرش فرهنگی دارد و به نوعی فرهنگنامه «رودفاریاب» است با تمام کلمات بومی محلی این دیار و «پیریزه»، به معنی دستمال یا خورجینی است که زنان وسایل لازمه را در آن می نهادند و جایی آویزان می کردند و به قولی انبار کوچک وسایل لازمه بوده است.

به گزارش «فکرشهر»، کتاب نخست این نویسنده، «زیر آسمان رودفاریاب» نام دارد که کتابی تاریخی مربوط به منطقه ارم و رودفاریاب است و کتاب دوم، «غزل به طعم بیل و کلنگ»، منتخبی از اشعار این شاعر است و اکنون نیز، کتاب سوم با محور فرهنگ منطقه، به نام «پیریزه» به بازار کتاب آمده که علاقمندان می توانند آن را تهیه کرده و به گنجینه اطلاعات خود بیفزایند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر