جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۶۰۲۰
شنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷

فکرشهر: یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس در واکنش به کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک و اقدام به واردات این داروها می‌گوید که چندین سال است که ایران، حداقل اقدام به واردات شربت‌ها یا کپسول‌های آنتی‌بیوتیک انجام نداده و همه تولید داخل بود، واردات آنتی‌بیوتیک به کشور یک مسئله بی‌سابقه‌ای است. در چند ماه اخیر آنتی‌بیوتیک‌ها، به خصوص شربت‌های آنتی بیوتیک برای اطفال، اصلا و ابدا در بازار وجود نداشت. تجویز داروی مشابه به مریض چندین سال بود که صورت نمی‌گرفت ولی در این چند روزه به صورت عجیب و غریبی به ناچار مجبور می‌شدیم که به بیمار دارو مشابهی دهیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، همایون نجف آباد درخصوص تصمیم واردات برخی از داروهای کمیاب شده مانند آنتی‌بیوتیک، گفت: «من فکر می‌کنم چندین سال است که ایران حداقل اقدام به واردات شربت‌ها یا کپسول‌های آنتی‌بیوتیک انجام نداده و همه تولید داخل بود، واردات آنتی‌بیوتیک به کشور یک مسئله بی‌سابقه‌ای است. من فقط آنچه به خاطر دارم این است که در دوران جنگ تحمیلی بود که یک مقدار آنتی‌بیوتیک به صورت آماده از خارج، به کشور وارد شد ولی بعد از آن، دست‌کم درمورد آنتی‌بیوتیک‌ها کمبود آنچنانی حس نشد. اگر هم کمبودی وجود داشت به صورت مقطعی و در حد چند روز بود ولی پس از آن بازار از آنتی بیوتیک اشباع می‌شد.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس ضمن اشاره به اینکه در چند ماه اخیر آنتی‌بیوتیک‌ها، به خصوص شربت‌های آنتی بیوتیک برای اطفال، اصلا و ابدا در بازار وجود نداشت، افزود: «کار به جایی رسیده بود که پزشک یک نوع انتی‌بیوتیک را تجویز می‌کرد و با نظر پزشک مشابهش داده می‌شد. در واقع تجویز داروی مشابه به مریض چندین سال بود که صورت نمی‌گرفت ولی در این چند روزه به صورت عجیب و غریبی به ناچار مجبور می‌شدیم که به بیمار دارو مشابهی دهیم.»

وی درخصوص اقدام وزارت بهداشت برای واردات آنتی‌بیوتیک، بیان کرد: «بالاخره اقدام به واردات کردن بهتر از نبودش است. ولی درخصوص علت عدم واردات مواد اولیه، قطعا توضیحاتی از وزارتخانه خواهیم خواست. اقدام خوبی که وزیر بهداشت انجام داد این بود که مدیر کل امور دارو را، باتوجه به مشکلاتی که درمورد عدم وجود دارو در ایران وجود داشت، عزل کردند که به باور من اقدام درستی بود.»

نجف‌آبادی همچنین درباره خواسته تولیدکنندگان مبنی بر افزایش قیمت داروها، گفت: «طرح دارویار بر این اساس بود که قیمت دارو بالا برود ولی فشاری به مصرف‌کننده وارد نشود، تا الان هم همین بوده است. به طور متوسط افزایش 50 درصدی در مورد قیمت داروها وجود داشته است که باتوجه به اینکه ارز ترجیحی هم حذف نشد، کمک بسیار زیادی به تولیدکننده‌ها بود. حال اگر قیمت دارو از نظر تولیدکنندگان پایین است، باید درباره چراییش با آن‌ها بحث کنیم.»

این نماینده مجلس همچنین درباره استیضاح وزیر بهداشت، تصریح کرد: «در کمیسیون بهداشت درباره استیضاح وزیر تاکنون هیچ صحبتی نشده است.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر