پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۱۴۵۷
پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۳

فکرشهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت: صدور پروانه بهره‌ برداری برای واحدهای صنعتی بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در سواحل کنگان منوط به تایید محیط زیست برای رعایت ملاحضات کنترل کننده آلاینده‌هاست.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی‌ نژاد روز پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: پس از صدور مجوزهای استقرار واحدهای صنعتی، کارشناسان محیط زیست از روند احداث پروژه و رعایت ضوابط و معیارها بازدید و ملاحظات زیست محیطی را کنترل می‌کنند.

وی تاکید کرد: در صورت اجرا نشدن ضوابط و ملاحظات زیست محیطی کنترل کننده آلاینده‌ها، از ادامه روند احداث پروژه ها جلوگیری می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارداشت: در طرح‌ های جدید بزرگ صنعتی در سال‌های اخیر فاصله‌ های مورد نیاز از فضاهای مسکونی شهرستان کنگان بر اساس ضوابط و معیارهای استقرار صنایع، رعایت شده و با تایید این امر برای آنها مجوز استقرار صادر شده است.

قلی نژاد یادآورشد: شکل‌گیری منطقه ویژه پارس جنوبی و تجمع صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی در این منطقه از گذشته بدون رعایت مسائل زیست محیطی بوده، کنترل خروجی‌ها مورد توجه قرار نگرفته و فاصله استاندارد استقرار صنعت از جمعیت رعایت نشده که این‌ها سبب ایجاد مشکلات بسیاری شده است.

وی ادامه داد: فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی، بازرسی و پایش واحدهای صنعتی برای بررسی آلودگی ها از سوی کارشناسان محیط زیست انجام می‌شود و در صورت مشاهده و ایجاد آلودگی‌ها، ابتدا برای واحد آلاینده اخطار صادر و مهلت قانونی برای رفع عناصر آلاینده داده می‌شود، و در صورتی که در پایان مهلت قانونی اقدام به کنترل و رفع آلایندگی نکند، بر اساس ماده ۱۱ و ۱۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۱۲ قانون هوای پاک علیه او شکایت کیفری می شود و جریمه خسارت‌های وارد شده محاسبه و مطالبه می‌شود.

قلی نژاد افزود: در این صورت بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، این واحد صنعتی در فهرست صنایع آلاینده قرار می‌گیرد و یک درصد فروش واحد تولیدی به عنوان عوارض آلایندگی از حساب های مالی آنها کسر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر