جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۴۰۴۲
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶

فکرشهر: آهو بومی و گرمسیری رو به انقراض جبیر پس از پرورش و احیا به زیستگاه طبیعی خود در پارک ملی نایبند استان بوشهر بازگشت.

به گزارش فکرشهر از تسنیم، گونه‌های مختلف جانوری، حیات وحش، گیاهی و طبیعت از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در عرصه حفاظت محیط زیست است.

در استان بوشهر هم‌اکنون 8 منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست به مساحت 181 هزار هکتار و 3 منطقه شکار ممنوع به مساحت 176 هزار هکتار وجود دارد که در این مناطق انواع گونه‌های جانوری و حیات وحش زیست، زادوولد می‌کند و پرورش داده می‌شود.

2 پارک ملی دریایی نایبند و دیر – نخیلو، مناطق حفاظت شده مند، حله، پناهگاه حیات وحش خارک، 2 اثر طبیعی ملی کوه نمک، و خارکو و منطقه حفاظت شده کوه بیرمی، مناطق شکار ممنوع کوه مند، تنگ باهوش، شاهزاده ابراهیم و کوه سیاه از مناطق مهم این عرصه در استان بوشهر است.

پارک ملی دریایی نایبند در شهرستان عسلویه محل زیست انواع جانوران دریایی و خشکی

پارک ملی دریایی نایبند در شهرستان عسلویه در جنوب استان بوشهر با وسعت 46 هزار هکتار یکی از نقاط مهم برای زیست، زادوولد و پرورش جانوران خشکی و ساحلی است.

پوشش گیاهی پارک ملی دریایی نایبند عسلویه حرا، کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، صبر زرد و انواع گیاهان شورپسند است و در این منطقه انواع حیات وحش مانند جبیر، گرگ، شغال، کفتار، گربه وحشی، و پستانداران دریایی نظیر دلفین زیست و زادوولد می‌کنند.

وجود پرندگان مانند هوبره، کبک، تیهو، انواع پرندگان شکاری، آبزی و کنار آبزی و خزندگان لاک‌پشت دریایی منقار عقابی و لاک پشت دریایی سبز از دیگر ویژگی پارک ملی نایبند است.

این پارک دارای چشم‌انداز بدیع و کم نظیر، تنوع ساحلی، جنگل‌های حرا، خور، مجتمع‌های مرجانی، چمن‌زار علف دریایی، وجود انبوه گونه نادر گیاهی و جانوری و تنوع عظیم زیستگاه‌های منطقه‌ای منحصر به فرد و بسیار حساس و بی‌نظیری است.

یکی از گونه این پارک ملی که منقرض شده بود با تلاش کارشناسان حفاظت محیط زیست بوشهر احیا شد. معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در گفتگویی با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه آهو جبیر یکی از گونه‌های شاخص استان است اظهار داشت: این جانور در 2 نقطه استان شامل چهارگاه دشتی و پارک ملی نایبند زیست می‌کند.

غلامرضا فقیه اضافه کرد: آهو جبیر در 2 نقطه یاد شده به سبب اتفاقات مختلف، در سال‌های گذشته با کاهش جمعیت مواجه شد و از بین رفت.

وی با اشاره به  پرورش مجدد این جانور در منطقه نایبند خاطرنشان کرد: در سال 1388 طرح پرورش جبیر در پارک ملی نایبند در سطح 100 هکتار برای فرآیند تکثیر و احیا اجرا شد که این مساحت پس از فنس‌کشی، گونه جبیر از هرمزگان به آن انتقال داده شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه پس از آزمایشات ژنتیکی برای زیست جبیر عملیات پرورش آغاز شد گفت: جمعیت این جانور افزایش یافت و به 35 راس رسید.

فقیه از رهاسازی تعدادی از جبیرهای پرورش یافته به طبیعت منطقه خبر داد و خاطر نشان کرد: در این راستا 15 جبیر ایرانی دوباره به زیستگاه طبیعی خود در پارک ملی نایبند استان بوشهر بازگشتند.

وی ادامه داد: زیست این جانور به‌صورت شبانه‌روزی با دوربین تله‌ای رصد و پایش می‌شود و در این راستا چند سازه آبشخور برای آنها در طبیعت پارک ملی نایبند محل زیست این جانور ایجاد شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال 1402 چند راس جبیر دیگر در طبیعت و محل زیست خود در پارک ملی نایبند رهاسازی می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر