چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
واشنگتن پست خبر داد:
فکرشهر: برای اسرائیل، بن سلمان کله شق خطرات خاصی را به همراه دارد. اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با سعودی‌ها بوده است. اما ولیعهد سعودی به تازگی در یک توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین، با قوی‌ترین رقیب ایالات متحده و دشمن مرگبار اسرائیل یعنی ایران به تفاهم رسید...
کد خبر: ۱۳۵۷۷۹
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۳

فکرشهر: واشنگتن پست نوشت: تصمیم عملگرایانه عربستان سعودی در آخر هفته گذشته برای کاهش تولید نفت و افزایش قیمت پیامی ساده داشت: ایالات متحده دیگر در خلیج فارس یا بازار نفت تصمیم گیر نیست. خوب یا بد، دوران هژمونی آمریکا در خاورمیانه به پایان رسیده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: ولیعهد محمد بن سلمان روز یکشنبه به تولیدکنندگان اوپک فشار آورد تا تولید خود را حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند که این امر قیمت نفت خام را بیش از ۶ درصد افزایش داد و به حدود ۸۵ دلار در هر بشکه رساند. برای دولت بایدن که در تلاش برای مهار تورم و اجتناب از رکود اقتصادی است، افزایش قیمت به رهبری عربستان سعودی اصلا دلگرم کننده نبود.

عربستان سعودی و ایالات متحده هر دو امکان‌های مختلفی را دارند بررسی می‌کنند. هیچ یک خواهان قطع روابط نیستند، اما رهبران هر دو پایتخت احساس می‌کنند مورد بی احترامی قرار گرفته اند. این یک موازنه آسان یا پایدار نیست، به ویژه برای اسرائیل که خواهان روابط بهتر با ریاض است، اما کاملاً به پایداری قدرت ایالات متحده در منطقه وابسته است.

اما زندگی همچنان ادامه دارد، حتی برای یک ابرقدرت تنها مانده. «کانال محرمانه» دولت بایدن یعنی ویلیام جی برنز، رئیس سیا این هفته به عربستان کرد. یک مقام آمریکایی به من گفت که او با مقامات ارشد سعودی "درباره منافع مشترک" صحبت کرد و "بر تعهد ما برای همکاری اطلاعاتی، به ویژه در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم تاکید کرد. "

به نظر می‌رسد که تصمیم نفتی بن سلمان، به عنوان حمایت از دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا پیش از دادگاه او باشد. مطمئناً ولیعهد عربستان جمهوری‌خواهان را ترجیح می‌دهد، اما بر روی سایر افراد نیز شرط بندی کرده است. در فوریه، بن سلمان میزبان رهبر اقلیت سنا یعنی میچ مک کانل و گروهی از سناتور‌های برتر حزب جمهوریخواه بود که شامل جیمز ای. ریش از آیداهو و تام کاتن از آرکانزاس بودند. این هفته، سعودی‌ها مراسمی باشکوه را در میامی به میزبانی شهردار جمهوری خواه فرانسیس ایکس سوارز، متحد فرماندار ران دیسانتیس، رقیب ترامپ، برگزار کردند.

بن سلمان همچنان البته به ترامپ وفادار است که پس از قتل جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸، به باب وودوارد با افتخار می‌گفت: «من (بن سلمان) را نجات دادم». صندوق توسعه ملی عربستان، تور گلف LIV را که استراحتگاه‌های ترامپ را به نمایش گذاشته است، تامین مالی کرده است و بیش از ۲ میلیارد دلار در یک شرکت سرمایه گذاری که توسط جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد سابق ترامپ اداره می‌شود، سرمایه گذاری کرده است.

اما من حدس می‌زنم که برای بن سلمان، رئیس‌جمهور چین، شی جین پینگ، ترامپ جدید است، مردی که از جاه‌طلبی‌های رهبر عربستان سعودی به عنوان یک قدرت منطقه‌ای حمایت می‌کند. هنگامی که شی در ماه دسامبر از عربستان سعودی بازدید کرد، بن سلمان نشستی در خلیج فارس ترتیب داد که در آن سایر کشور‌ها برای همکاری در زمینه مسائل اقتصادی، انرژی و امنیتی شرکت کردند.

بن سلمان به معتمدان خود گفته است که ایالات متحده به عنوان شریک سعودی باقی ست، اما دیگر تنها شریک ما نیست. ولیعهد به این افراد گفته است که در حالی که پیشینیان او فوراً به درخواست‌های ایالات متحده پاسخ مثبت می‌دادند، "من این روال را متوقف کردم، زیرا در ازای آن‌ها چیز‌هایی می‌خواهم. " برای مثال، بن سلمان در حال خرید هواپیما‌های بوئینگ آمریکا است، و در مقابل، او به تازگی سفر برنز و یک مانور نظامی مشترک را به عنوان تاکید دوباره مبنی بر حمایت ایالات متحده دریافت کرده است.

دولت بایدن برخلاف خشم خود پس از کاهش شدید تولید عربستان در ماه اکتبر، با آرامش به آخرین مخالفت نفتی عربستان سعودی پاسخ داده است. مقامات خاطرنشان می‌کنند که قیمت نفت خام در بیشتر ماه مارس به پایین‌ترین حد در ۱۵ ماه گذشته، یعنی زیر ۸۰ دلار در هر بشکه رسیده بود، و تحلیلگران پیش بینی کاهش بیشتر و حتی سقوط به زیر ۷۰ دلار را داشتند. در مواجهه با این نوع کاهش قیمت، سعودی‌ها اغلب تولید خود را کاهش می‌دهند.

مقامات دولت بایدن، اما معتقدند که قیمت‌ها در اواسط کانال ۸۰ دلار جای خواهد گرفت و اثر اقتصادی کلی آن محدود خواهد بود. اما اگر قیمت‌ها به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد، مشخص نیست که دولت در مورد آن چه کاری می‌تواند انجام دهد. بایدن رئیس‌جمهوری نیست که رهبر سعودی احتمالاً به او لطفی بکند.

درحالی که بن سلمان سرگرم بررسی فرصت‌ها برای شراکت با بهترین دوست جدید خود یعنی رهبر چین است، او با همسایگانی مانند امارات متحده عربی و مصر با صراحت بشتر رفتار کرده است. بن سلمان سال گذشته به معتمدان خود گفت که تا پایان سال ۲۰۲۳ از هر دو کشور درخواست امتیاز داده است. به گفته سخنگوی رئیس جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی این هفته به ریاض سفر کرد، سفری که "نگرانی متقابل برای ارتقای همکاری مشترک را مورد تاکید قرار داد. " گفته می‌شود که تنش‌ها با امارات همچنان ادامه دارد، اما اماراتی‌ها از بن سلمان در کاهش تولید نفت پیروی کردند.

برای اسرائیل، بن سلمان کله شق خطرات خاصی را به همراه دارد. اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با سعودی‌ها بوده است. اما ولیعهد سعودی به تازگی در یک توافق دیپلماتیک با میانجیگری چین، با قوی‌ترین رقیب ایالات متحده و دشمن مرگبار اسرائیل یعنی ایران به تفاهم رسید. بن سلمان هر خر را می‌خواهد هم خرما را: هم حفاظت از سوی ایالات متحده (و به صورت مخفی از سوی اسرائیل) را می‌خواهد، هم منافع این دو را نادیده می‌گیرد.

ایالات متحده برای بیش از نیم قرن عربستان آسیب پذیر را در آغوش گرفت، زیرا ما به نفت آن نیاز داشتیم. اکنون، به طور فزاینده ای، ما این کار را نمی‌کنیم. آنچه ما می‌خواهیم عربستانی است که مانند یک شریک مسئول رفتار کند، حتی اگر به ناچار منافع عربستان را در اولویت قرار دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر