پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: صید و صیادی یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا قلمداد می شود، صیادان جزیره خارگ در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبرو بوده اند که اغلب این مشکلات به دلیل ضعف برخی از ادارات حوزه دریایی استان مدتهاست بر زمین مانده اند به همین دلیل، صیادان با وجود زحمات و سختی‌های بسیار زیادی که متحمل می‌شوند به دلیل نداشتن امکانات مطلوبی مثل عدم وجود پمپ بنزین بر روی اسکله، عدم تکمیل پروژه اسکله شناور حوضچه صیادی و همچنین عدم ساخت موج شکن اصلی ورودی حوضچه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند
کد خبر: ۱۳۶۸۹۸
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸

 فکرشهر ـ مصطفی منفرد: صید و صیادی یکی از مشاغل سخت و طاقت فرسا قلمداد می شود، صیادان جزیره خارگ در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی روبرو بوده اند که اغلب این مشکلات به دلیل ضعف برخی از ادارات حوزه دریایی استان مدتهاست بر زمین مانده اند به همین دلیل، صیادان با وجود زحمات و سختی‌های بسیار زیادی که متحمل می‌شوند به دلیل نداشتن امکانات مطلوبی مثل عدم وجود پمپ بنزین بر روی اسکله، عدم تکمیل پروژه اسکله شناور حوضچه صیادی و همچنین عدم ساخت موج شکن اصلی ورودی حوضچه با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش «فکرشهر»، عدم جانمایی و ساخت پمپ بنزین بر روی اسکله صیادی جزیره خارگ و دسترسی آسان صیادان به سوخت مورد نیاز، مشکلات پیرامون تهیه سوخت و توزیع بین قایق ها سبب شده است تا امروزه داشتن پمپ بنزین برای این قشر زحمت کش بیش از پیش ضرورت پیدا کند

 سهمیه بنزین یارانه‌ای قایق های صیادی جزیره خارگ به صورت ماهانه حدود شصت هزار لیتر می باشد که باتوجه به میزان مصرف سوخت قایق‌های صیادی بسته به نوع موتور و قدرت آن از ۴۸ الی ۷۵ اسب بخار ، فاصله صیدگاهی و درنظر گرفتن روزهای دریاروی که ۲۱ روز درماه برای این قشر در جزیره تعیین گردیده، از این ۶۰ هزار لیتر سهمیه سوخت برای قایق های صیادی با قدرت موتور ۴۸ اسب بخار حدود یک هزار ۳۰ لیتر و برای قایق ها با قدرت موتور ۵۵ الی ۷۵ اسب بخار مابین ۱۱۰۰ تا ۱۱۵۰ لیتر بصورت ماهانه تعیین شده است.

همچنین باید گفت، روند قانونی دریافت سهمیه بنزین در ابتدای هرماه بدین شکل است که صیادان پس از ثبت نام در سامانه درخواست فرآورده های نفتی ( تجارت آسان) با تایید میزان دریاروی، ساعت کارکرد و میزان سوخت از سوی سازمان شیلات بعنوان متولی اول و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خارگ بعنوان متولی دوم به نماینده تعاونی‌ صیادان خارگ تحویل داده می شود.

برخی از صیادان خارگی بر این باورند که سهمیه تعیین شده بنزین فقط برای ۲بار دریاروی کافی است و با توجه به کاهش ذخایر آبزیان در خلیج فارس، باید گاها برای صید مقدار کمی ماهی مسیر طولانی تری را سپری کنند تا به صیدگاه ها برسند بنابراین به سوخت بیشتری نیاز دارند.

در حال حاضر بیش از ۵۰ قایق صیادی بصورت مستقیم زيرمجموعه تعاونی‌ خارگ مشغول به کار بوده و همچنین افراد زیادی بصورت غیرمستقیم از این راه کاسبی می‌کنند که برای ادامه زندگی خود و عرضه آبزیان با کیفیت به مردم، نیازمند حمایت بیشتر و رفع مشکلاتشان هستند.

تکمیل پروژه اسکله شناور حوضچه بندر صیادی خارگ از مطالبات قدیمی و پرتکرار صیادان است.

تکمیل پروژه اسکله شناور حوضچه صیادی یکی از دیگر پروژه‌هایی می باشد که صیادان خارگ چشم انتظار اتمام آن و بهبود زیرساخت های صید و صیادی هستند.

پروژه توسعه اسکله صیادی توسط ادارات شیلات استان بیش از چندین سال گذشته با معرفی پروژه ای در قالب اسکله شناور به مساحت ۶۰۰ متر مربع معرفی شد، اقدامات اولیه مثل خرید اسکله های شناور و انتقال آنها به جزیره خارگ صورت گرفت اما چندین سال می گذرد که عملیات ساخت این پروژه بصورت قطعی آغاز نشده است که همین امر نیز مشکلاتی را برای صیادان بوجود آورده است 

در پایان موضوع دیگری که در اسکله مروارید جزیره خارگ بسیار حائز اهمیت بوده و نیازمند توجه جدی مسولین امر، ساخت موج شکن جدیدی در دهانه ورودی آن است تا با این اقدام وضعیت کل حوضچه به آرامش برسد.

عدم وجود چنین موج شکنی سبب شده، به محض شروع طوفان، کلیه شناورهای ریز و درشت موجود در اسکله، هر یک، هراسان به سمتی پناه ببرند.

لنج های صیادی به موج شکن قایق ها پناه می برند، صیادان، سردرگم، قایق های صیادی خود را در آن شرایط نامساعد و به ناچار از آب خارج می کنند و این اتفاقات می‌تواند در هر ساعتی از شبانه روز رخ دهند.

امید است مشکلات دیرینه صیادان سخت کوش و پرتلاش جزیره مورد توجه جدی مسولین مربوطه در سطح استان و خارک قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر