شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۳۶۷
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴

فکرشهر: رئیس مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان بوشهر گفت: گیاه جوجوبا درایستگاه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در کاکی به ثمر نشست.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، محمود دشتی زاده اظهار داشت::گیاه جوجوبا به دلایل مختلف از جمله نیاز کم به آب، تحمل به شوری، تابستان خوابی، تحمل دمای بالای ۵۰ درجه، و ارزش اقتصادی بالا از گونه‌های ارزشمند قابل توسعه و مناسب کاشت در استان است.

وی افزود: این گیاه که در حال حاضر ده سالگی خود رادر ایستگاه تحقیقات کاکی پشت سر گذاشته دو پایه بوده و پایه‌های نر و ماده از هم جدا هستند.

دشتی زاده گفت: با کم‌ترین هزینه از سال دوازدهم به بعد هر پایه ماده می‌تواند تولید یک تا یک و نیم ملیون تومانی روغن داشته باشد.

وی افزود: روغن حاصل از بذور گیاه جوجوبا که تا ۵۰ درصد در مناطق مختلف متفاوت است استحصال می‌شود و می‌تواند جایگزین بسیاری از روغن‌های دیگر گردد و به دلیل عدم تولید کالری هم در مصارف خوراکی و هم آرایشی- بهداشتی (انواع کرم- شامپو و صابون) استفاده می‌شود. همچنین در صنایع ماشین سازی در تهیه روغن موتور، مکمل پروتئین غذای دام استفاده دارد.

دشتی زاده اظهار داشت: روغن این گیاه ماندگاری و مقاومت فوق‌العاده‌ای را در دمای بالا، در مقایسه با روغن‌های گیاهی دیگر دارد. در مجموع تعداد ۵۰ پایه جوجوبا در ایستگاه تحقیقات کاکی کاشته شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر