جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۴۳۵
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹

فکرشهر: امام جمعه برازجان گفت: انتظار می‌رود با تلاش همه مسئولان، حمایت ویژه‌ای از معلمان و کارگران صورت گیرد.

به گزارش فکرشهر از مهر، حجت‌الاسلام حسن مصلح در نماز جمعه برازجان با اشاره به هشتم شوال روز ویران کردن قبور ائمه بقیع توسط گروه متعصب و گمراه وهابی اظهار داشت: وهابیون که گروهی اندک، متعصب و نادان در میان مسلمانان به شمار می‌روند دارای عقاید افراطی عجیبی هستند و با همه مذاهب اسلامی در اموری به مخالفت برخاسته اند که از جمله آنها توسل به اولیا الله، ساختن ضریح و گنبد برای آنان و مسأله شفاعت است.

وی اضافه کرد: آنان به سبب همین عقاید جاهلانه و خشک با تأسف بسیار آثار تاریخی اسلامی فراوانی را در حرمین شریفین تخریب کردند؛ آثار ارزشمندی که می‌توانست سبب پیوند نسل حاضر با تاریخ گذشته اسلام باشد، متأسفانه همه آنها از دست رفت.

امام جمعه برازجان با اشاره به روز شوراها بیان کرد: شوراها نقش مهمی را در توسعه و رشد فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی شهروندان، میانجی‌گری بین مردم و حکومت، گسترش و تقویت ارتباط و هماهنگی بین بخشی، گرمابخشی بیشتر به جامعه و گسترش نظارت عمومی، تحقق حکمروایی مطلوب و بهینه در مقیاس‌های محلی بر عهده دارند.

وی پیگیری مسائل و مشکلات مردم از دستگاه‌های اجرایی و ارائه پیشنهاد برای حل مسائل و مشکلات مردم را از وظایف شوراها دانست و اضافه کرد: جلب مشارکت مردم در برنامه‌های مختلف توسعه‌ای، حمایت از رونق اشتغال و کسب و کار در مناطق شهری و روستایی و کمک به حل اختلافات مردم از دیگر وظایف شوراها است.

مصلح با بیان اینکه در ایران، یکی از تحولات مهم در عرصه سیاسی– اجتماعی کشور، تشکیل شوراهای اسلامی بود ادامه داد: تا پیش از تشکیل شوراها، ساز و کار اداره امور شهرها شکلی ساده، متمرکز و غیر دمکراتیک داشت و اداره امور روستاها نیز بلاتکلیف بود و با شکل گیری شوراهای اسلامی شهر و روستا، سازوکاری غیرمتمرکز و مبتنی بر انتخاب مردم، اداره امور شهرها و روستاها را بر عهده گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع، شکل گیری و استقرار گسترده شوراهای اسلامی شهر، روستا و حتی عشایر در کشور را می‌توان یکی از مهمترین مصادیق تحقق مردم سالاری دینی دانست.

لزوم شفافیت و مردم‌داری شوراها

امام جمعه برازجان بر لزوم مردم گرایی، جامع نگری، آینده نگری و پژوهش محوری، قانون گرایی و شفاف سازی توسط شوراها تاکید کرد و افزود: یکی از الزامات مدیریت محلی کارآمد و اثربخش، توجه به سه مؤلفه شفافیت، پاسخگویی و مشارکت است.

وی ادامه داد: شفاف سازی یکی از راهکارهای مؤثر برای افزایش اعتماد عمومی و تعامل بیشتر با شهروندان و برطرف کننده شکاف بین مسئولین مدیریت شهری و روستایی با شهروندان است.

مصلح ادامه داد: پاسخگویی مدیریت شهری و روستایی از دو منظر قابل طرح است؛ پاسخگو بودن به مطالبات به حق و قانونی مردم و پاسخگو بودن مدیریت شهری و روستایی به نیازهای شهروندان در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و… مهم است.

وی با اشاره به یکشنبه ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گفت: هر نقطه از ایران در طول تاریخ شاهد حماسه‌ها و شجاعت‌های ایرانی‌ها بوده و بسیاری از روزها در تقویم مختص رویدادهای غرورآفرین این مردم است.

امام جمعه برازجان اضافه کرد: یکی از روزهای حماسی و ملی دهم اردیبهشت است که سالروز بیرون راندن پرتغالی‌ها از خلیج فارس و تنگه هرمز است.

وی با گرامیداشت روز جهانی کار و کارگر اظهار داشت: کارگران ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و نقش مؤثری در پیروزی و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران داشته و دارند و همچنین امروز محور تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و ایجاد امنیت اقتصادی هستند.

مصلح تاکید کرد: نباید تجلیل از کارگران را به هفته کارگر محدود کرد و تأمین و ارتقای معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آنها، باید برنامه مستمر نظامی مثل جمهوری اسلامی باشد که به تصریح رهبر عالیقدر و حکیمش، عدالت اجتماعی از شعارهای اصلی آن است.

لزوم توجه به جایگاه معلم

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم افزود: از دیدگاه فرهنگ اسلامی، دعوت الهی و تربیت معنوی مهم‌ترین رسالت یک معلم تراز انقلاب اسلامی است. معلم و مربی شایسته از منظر دین باید واجد خصوصیات و ویژگی‌هایی باشد تا بتواند ضمن آموزش به پرورش انسان‌ها هم نائل شود.

امام جمعه برازجان اضافه کرد: طبق آیات و روایات متعدد جایگاه بسیار رفیعی برای معلم و مربی ذکر شده و مسؤولیتی خطیر برای او در نظر گرفته شده، تا بتواند همانند انبیا به تربیت صحیح اسلامی افراد بپردازد.

وی گفت: امام خمینی (ره) در تبیین اهمیت جایگاه معلمی، آن را در ردیف شغل خدا و پیامبر قرار می‌دهد و می‌فرماید «شما معلمین، یک شغل بسیار بزرگ دارید که همان شغل الله است و یک مسؤولیت بسیار بزرگ دارید که همان مسئولیت انبیا است.»

مصلح خاطرنشان کرد: همچنین مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان و دانشگاهیان در هفته معلم فرمودند: «قدرت، اعتبار و آبروی کشور، بیش از هر چیزی وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.»

وی بیان کرد: تحقق این اهداف نیازمند ترسیم نظام شایستگی‌های مربیان و معلمان به صورت شفاف و دقیق است. از این رو، تأکیدات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت تحول بنیادی در آموزش و پرورش با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی - ایرانی و تدوین الگویی اسلامی ایرانی برای تحول و پرهیز از الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محض، چراغ راه برون‌رفت از چالش‌های نظام آموزشی کشور می‌باشد، که نگاهی دوباره به تربیت معلمین و مربیان نیز از آن حیث درخور توجه است. مقام معظم رهبری در تکریم شخصیت و ویژگی‌های مطلوب معلم تراز انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «یک کشور اگر بخواهد به سرافرازی برسد، به رفاه و غنا برسد، به علم و تفوّق علمی منتهی شود، اگر بخواهد مردم شجاع، آزاده، فهمیده، عاقل، خردمند و متفکر تحویل جامعه‌ی بشری دهد، باید این زیرساخت اصلی را درست کند؛ زیرساخت تعلیم دوران کودکی و نوجوانی. این، شأن معلم است».

وی اظهار داشت: از همین رو، در آیات و روایات و هم‌چنین در دیدگاه اندیشمندان اسلامی نقش معلم به‌عنوان الگوی اخلاق در امر آموزش مطرح شده و جایگاه ویژه‌ای دارد. این مهم تا جایی است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت از صلاحیت و شایستگی‌های معلمی هم صحبت به میان آمده است. معلم در جمهوری اسلامی، تراز عملکردی می‌خواهد، تراز او در رفتار و کردار، التزام انقلابی به اسلام ناب محمدی (ص) است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر