پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۳۶۹
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه با تاکید بر آگاه سازی و اطلاع رسانی سیاست‌های جوانی جمعیت گفت: میزان باروری در گناوه پائین است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، عصمت حیدری بعد از ظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران شهرستان گناوه به مناسبت فرارسیدن «هفته ملی جمعیت» با تقدیر از اطلاع رسانی و آگاهی بخشی رسانه‌های شهرستان و با گرامیداشت این هفته، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی کشور با توجه ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب موضوع جوانی جمعیت است و بر همین اساس ۳۰ اردیبهشت سالروز این ابلاغ در تقویم جمهوری اسلامی ایران، «روز ملی جمعیت» نام گرفته است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه افزود: هفته ملی جمعیت از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت در نظر گرفته شده است و خبرنگاران و اصحاب رسانه نقش مهم، فراگیر و اثرگذاری در آگاه سازی مردم و اطلاع رسانی سیاست‌های کشوری پیرامون موضوع جوانی جمعیت دارند و در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود: در جهان کنونی با مقوله جنگ جمعیت مواجه هستیم و کشورهایی مانند چین سیاست‌های گذشته خود را به فرزند آوری بیشتر تغییر داده‌اند.

وی اضافه کرد: در کشور ما مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۱ به موضوع پیری جمعیت اشاره فرمودند ولی با گذشت یک دهه این فرمان اجرا نشد و اکنون با گذشت یک دهه دیگر فرصت داریم.

وی با اشاره به شاخص‌های بررسی وضعیت رشد جمعیت گفت: «میزان باروری کلی» یکی از شاخص‌های مهم در سنجش وضعیت جمعیت است و به معنای آن است که یک زن در دوران باروری خود ۱۵ تا ۵۴ سال چند فرزند را به دنیا آورده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این شاخص میزان باروری کلی کشور در سال‌های ۶۰-۶۲، تا حدود ۷ (۶.۸) نیز رسیده که نشان می‌دهد یک زن تا ۷ فرزند نیز به دنیا آورده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تصریح کرد: میزان باروری کلی در کشور با سیر نزولی تا سال ۹۹ به ۱.۶ رسیده است که این یک هشدار جدی در رشد جمعیت است.

وی گفت: بر اساس این نمودارها نشان می‌دهد که یک زوج در طول زندگی خود ۲ فرزند نیز به طور میانگین نیز نداشته باشند که نرخ باروری در کشور بسیار پایین و روند نزولی با شیب تند را نشان می‌دهد

میزان باروری کلی در شهرستان گناوه پایین است

حیدری با بیان مقایسه میزان باروری کلی در استان بوشهر و شهرستان گناوه گفت: میزان باروری کلی در استان بوشهر ۱.۵۸ و در شهرستان گناوه ۱.۵۱ است که شهرستان از وضعیت استانی نیز پایین‌تر و وضعیت بدتری نسبت به استان دارد و نیاز به تلاش، همکاری و همراهی همه سازمان‌ها و نهادها به ویژه رسانه‌ها برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در این زمینه است..

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان با اینکه شاخص دیگر در بررسی وضعیت جمعیتی، میزان موالید است گفت: در این شاخص نیز میزان موالید به ازای هر هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود که نمودارها نشان می‌دهد شهرستان گناوه نسبت به استان وضعیت نامناسب‌تری دارد.

وی گفت: میزان موالید در استان بوشهر در هزار نفر جمعیت ۱۴.۴۳ است که در شهرستان گناوه این میزان ۱۲.۹۵ است و این روند نیز زنگ خطری برای استان و شهرستان به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: شاخص دیگر در این زمینه، درصد رشد جمعیت است که در شهرستان گناوه و استان بوشهر باز هم بر اساس نمودارها روند نزولی را نشان می‌دهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: اگر رشد جمعیت کشور با همین روند سیر نزولی ادامه پیدا کند کم کم به رشد صفر و در نهایت منفی مانند برخی کشورهای اروپایی خواهیم رسید و دچار کاهش جمعیت کشور خواهیم شد.

استفاده از از فرصت باقی مانده پنجره جمعیتی کشور

وی با اشاره به بحث پنجره جمعیتی گفت: از مهم‌ترین مراحل در ساخت سنی یک جمعیت است و بر اساس پنجره جمعیتی یا بهار جمعیتی، بخش عمده جمعیت کشور باید در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال قرار گرفته باشد و ۳۰ درصد جمعیت زیر ۱۵ سال و تنها ۱۵ درصد بالای ۶۵ سال باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه ادامه داد: پنجره جمعیتی در کشور ایران حدود پنج دهه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۳۰ طول می‌کشد تا از آن عبور کنیم.

وی گفت: کشورهایی در زمینه جمعیت موفق هستند که به خوبی بتوانند از بحث پنجره جمعیتی یا بهار جمعیتی کشور خود بهره ببرند.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ سال طول می‌کشد تا ایران از این پنجره جمعیتی عبور کند و با گذشت ۲ دهه از بهار جمعیتی در ایران، باید سیاست‌های جمعیتی تغییر پیدا کند و به این امر توجه شود.

حیدری بیان کرد: باید از فرصت باقی پنجره جمعیتی کشور استفاده کنیم و بانوانی که در سنین باروی قرار دارند را ترغیب به فرزند آوری کنیم تا جامعه و کشور با مقوله پیری جمعیت شدید مواجه نشود.

پیامدهای مهم پیری جمعیت

وی با اشاره به مهمترین پیامدهای پیری جمعیت گفت: کاهش سرمایه انسانی و اجتماعی، کاهش توان نظامی و قدرت بازدارندگی جوامع، افزایش میانگین سالمندی و بار بیماری‌های غیر واگیر و اقتصادی بر درمان، عدم نشاط اقتصادی و اجتماعی، کاهش باروری و کاهش جمعیت نیروی کار و تولید از مهمترین پیامدهای پیری جمعیت است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: رسانه‌ها و خبرنگاران در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه در موضوع جوانی جمعیت و برنامه‌های این هفته به بهداشت و درمان یاری رسانند و همکاری کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر